Nekromanti Zanguina - Rollspelet

Paco

Veteran
Joined
12 Oct 2016
Messages
114
Vi siktar på att faktiskt göra klart och få ut den första Zanguina-boken innan 2018 är till ända. Det är svårt att säga om vi kommer kunna hålla detta, men siktet är inställt på det. Den första utgåvan kommer i princip bara att vara regler och teknik, men vi kommer att jobba på att snabbt följa upp den med fluff och kampanjvärld.

Vi kommer med största säkerhet att försöka dra igång en kickstarterkampanj och skulle behöva tips på vad en sån kan innehålla för att verka lockande.

Allmänna frågor kring Zanguina, såväl beträffande setting som regler är ni välkomna att ställa här också, vet liksom inte hur jag/vi ska spy ur oss sånt om det inte sker lite på förekommen anledning.


Eventuellt kommer vi vara intresserade av speltestare om något halvår. Säg till om intresset skulle vara ömsesidigt.
 

Paco

Veteran
Joined
12 Oct 2016
Messages
114
Nu är färdigheterna färdigskrivna. Vi har skurit ner en hel del på antalet och inordnat dem i färdighetsparaplyer. Generellt sett är färdigheterna breda och grunda, men varje färdighet eller färdighetsparaply har under sig ett antal spetskunskaper, som i sin tur ofta kan specialiseras vilket gör att det finns obegränsade möjligheter att skräddarsy sin rollpersons kunnande och vetande. Den speltekniska aspekten av detta kommer inte att redovisas här och nu, men däremot droppar vi färdighetslistan. Det som eventuellt kan komma att ändras är benämningen på en eller annan färdighet.
(Notera att färdigheter relaterade till magiutövning inte ingår i listan nedan. De är skrivna och upptar drygt 100 sidor i nuläget, men är inte prioriterade i nuläget)
  • Atlet
  • Beväpnad närstrid
  • Bågar & Armborst
  • Dekorativ konst & Utsmyckning
  • Djurdragen framfart
  • Djurlära
  • Djurskötsel
  • Djurträning
  • Fingerfärdighet
  • Förställningskonst
  • Gastronomi & Matlagning
  • Geografi
  • Gyckla
  • Gömma
  • Handel
  • Kastvapen
  • Kemi & Utvinning
  • Kläder & Sömnad
  • Kommunikation
  • Konstruktion
  • Krigskonst
  • Kulturkännedom
  • Läkekonst
  • Läsa & Skriva
  • Medburen framfart
  • Musik & Rytmik
  • Obeväpnad strid
  • Ockultism
  • Orientering
  • Rida
  • Räkna
  • Samhälle
  • Simma
  • Sjöfart
  • Skinn & Läder
  • Skulptering & Formgivning
  • Slunga
  • Smide & Metallurgi
  • Socialisera
  • Spåra
  • Söka
  • Tala
  • Vävning & Flätning
  • Växtlära
  • Överlevnad
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
416
Location
Lund
Är färdigheterna lika användbara? Dvs, kommer en export på Medburen framfart att vara lika relevant som en expert på, säg kastvapen?
 

Paco

Veteran
Joined
12 Oct 2016
Messages
114
Fjodor Pollett;n269800 said:
Är färdigheterna lika användbara? Dvs, kommer en export på Medburen framfart att vara lika relevant som en expert på, säg kastvapen?
Sånt där går ju alltid att stöta och blöta, men jag tror det. Det vill säga i rätt kontext i form av setting för äventyr/kampanj. Kastvapen är nog mer allmänt användbart, men om man ska rulla gubbe avsedd för en setting där det är vettigt att kunna ta sig fram snabbt i frusna vinterlandskap är Medburen framfart en högst relevant färdighet. Vi siktar på att uppmuntra till genomtänkt och gediget karaktärsbygge, och då kanske inte alltid nyttan av en färdighet i första hand är det som avgör om ens rollperson ska ha den, utan hans eller hennes bakgrundshistoria och vad han eller hon faktiskt sysslat med tills spelarens gestaltning av denne börjar. Och tycker man att färdigheten kostar mer än den smakar kan man helt enkelt välja att inte ha den :)
 

Paco

Veteran
Joined
12 Oct 2016
Messages
114
Ape of Wrath;n272329 said:
Jag är nyfiken; vilka andra rollspel är era främsta inspirationskällor?
Jag skulle inte påstå att vi har någon specifik inspirationskälla, men det vi har spelat mest de senaste åren innan allt annat fick stå tillbaka är Eon. Hade vi varit nöjda med Eon hade vi nog aldrig börjat skriva ett eget spel.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Varför är stridsfärdigheterna så breda och många övriga färdigheter smala?
Gör detta inte att stridsfärdigheter är bättre att sätta på? (Utan att veta hur karaktärsgenerering går till).

PS. Ser ut som ett ambitiöst projekt!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Caligo;n272369 said:
Varför är stridsfärdigheterna så breda och många övriga färdigheter smala?
Gör detta inte att stridsfärdigheter är bättre att sätta på?
Bara om strid faktiskt förekommer ;)
 

Paco

Veteran
Joined
12 Oct 2016
Messages
114
Caligo;n272369 said:
Varför är stridsfärdigheterna så breda och många övriga färdigheter smala?
Gör detta inte att stridsfärdigheter är bättre att sätta på? (Utan att veta hur karaktärsgenerering går till).

PS. Ser ut som ett ambitiöst projekt!
Hej! Jag tror inte att det är så, titlarna kanske "ljuger" lite. Färdigheterna är samtliga, med något undantag ganska vida paraplyer med en avgörande gemensam nämnare. Tanken är att man sedan specialiserar sig om man vill (Beväpnad närstrid> Yxa> Kasillsk mördarbila) typ. En jämförelse kan vara (Rida > <Specifikt djur> > Strid till <djur>>). När man slår mot färdigheten använder man sig av tärningar med olika värde/status som tillsammans bildar en pöl. Grundegenskapstärningar (kallar vi dem slarvigt as of now) är effektiva, medan färdighetstärningar är mindre effektiva och tärningarna för Spetskunskaper är mest effektiva (Man kan inte ha högre värde i en spetskunskap än i paraplyfärdigheten). När man använder färdigheter i allmänhet slår man ofta mot en svårighet, medan svårigheten i strid (nästan) alltid är motståndarens skicklighet. Vet inte om detta hade med din fråga att göra inser jag nu :( ...

Allt är beroende på vilken typ av karaktär och rollspel man vill spela. Vår ambition är att karaktären är i centrum. En rollperson tar ett tag att bygga och bör spelas med lite omsorg. Stridssystemet är högst dödligt.

Hur som helst, tack för frågan. Och ja, det är ett tämligen ambitiöst projekt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Paco;n274271 said:
Alright... ny liten mötesrapport.

Nu har det sjudit av aktivitet i några veckor här, så vi smider medan järnet är varmt. Hoppas kunna publicera lite stämningstext/skildrande fluff snart. Kanske med en fin bild, vem vet?

https://zanguinablog.wordpress.com/2018/02/12/lordagen-10-2/
Coolt att ni gör det här! Kommer sannolikt att stödköpa, men hoppas naturligtvis att det blir kick ass!
 

Paco

Veteran
Joined
12 Oct 2016
Messages
114
Måns;n274274 said:
Coolt att ni gör det här! Kommer sannolikt att stödköpa, men hoppas naturligtvis att det blir kick ass!

Tackar och bockar för support! Hoppas det kommer falla fler än oss på läppen :)
 

Paco

Veteran
Joined
12 Oct 2016
Messages
114
Halloj, vi har spelat in när vi rullar gubbe. Se det som en lätt introduktion till Zanguina, regelmässigt.

"I det första avsnittet av Zorkhfebers podd PoddZorkh pratar skapar vi Rollpersoner till rollspelet Zanguina. Det ger förhoppningsvis en inblick i hur det hela går till, om än möjligtvis en ytlig sådan. Vi lägger mest fokus på regeldelen och mindre på det som kanske gör karaktärerna mest intressanta; personligheten, men det här är bara en första, lätt introduktion."

https://soundcloud.com/hb-zorkhfeber/poddzorkh-1-zanguina-1-skapa-en-rollperson
 
Top