Nekromanti Zeitgeist 1987?

Arfert

Facit
oturligt för dig är inte hot om kärnvapenkrig och greed-is-good riktigt samtida.. utom kanske en kvart 1985. Greed is good och yuppisar kom på allvar med de positiva stämningara från 87. och filmen Wall Street.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
oturligt för dig är inte hot om kärnvapenkrig och greed-is-good riktigt samtida.. utom kanske en kvart 1985. Greed is good och yuppisar kom på allvar med de positiva stämningara från 87. och filmen Wall Street.
Så då är ukronin enda chansen att få till det? Bra, då vet jag det. Då mixar och matchar jag som jag vill istället =)

Arfert

Facit
krank said:
Arfert said:
Så då är ukronin enda chansen att få till det? Bra, då vet jag det. Då mixar och matchar jag som jag vill istället =)
Dagens ungdom har ju ändå noll koll.. he he. :gremwink:

krank

Arfert said:
Dagens ungdom har ju ändå noll koll.. he he. :gremwink:
=)

Mja, jag kommer nog att motivera min ukroni; i en värld med supervarelser kan man alltid hitta... nya förklaringar till saker.

En detalj: Det första som händer i kampanjen är att en rymdstation krashar ner mot Chicago. Det ligger inte långt borta att misstänka ryssen; det var ju bara ett par år sen han var Stor och Farlig, inte sant? Glasnost kanske bara var lur och hittepå för att få onkel Sam att sänka garden...

Sådär, vips: postapokalyps i chicago, kalla kriget är i full gång igen, och helt utan att jag brytar något i tidslinjen så som den ser ut fram till rymdstationen krashar hösten 1987 =)

rjonas

Hero
Watchmen är ukronisk åttiotals superhjältesaga. Massivt skitbra också.

krank

Men OK, om man ska försöka sammanfatta, då:

POLITIK
Gorbachov, Glasnost, Perestroika. Soviet är svagt.
Kapitalismen uppfattas som vinnare mot den onda sovietiska kommunismen, även om det slutgiltiga slaget (murens fall) ännu är ett par år bort.

I framför allt europa och i en del subkulturer i USA växer miljörörelsen fram; miljöförstörelsen joinar det tynande atomkriget som apokalyptisk mardröm.

HIV fick sitt namn året innan. Reagan tycker att man ska bekämpa sjukdomen genom avhållsamhet.

Sydafrika lider under Apartheid, men 1987 har landet bojkottats rejält och ekonomin ligger i spillror. (Hur var det med BP-bråket? Nationaliseringen, Thatchers hämnd?)

Den första intifadan, där palestinier på allvar protesterar mot Israels ockupation (och en hel del rätt brutala behandlingar av folk). Det är dock hyfsat klargjort att intifadan ursprungligen startade pga en fel lösa, falska rykten. Tänker inte gräva ner mig här.

EKONOMI/KULTUR:
Ekonomisk boom; allmän positiv (ytlig) attityd; konsumism och "greed is good". Mode, hälsa, etc. Aerobics på VHS, rosa kostymer, axelvaddar, pudelfrisyrer. MTV är sex år gammalt. Den positiva attityden står i viss kontrast mot undergångsstämningen (i olika kretsar); bland de som inte tyckte att kapitalismen var så jättegroovy var det miljöförstöring och atomkrig som skrämde, fortfarande.

Guns n' Roses släpper Appetite for Destruction. Aerosmith sjunger om att en dude looks like a lady, Bon Joni gives love a bad name, Europe startar the final countdown, Manowar är fighting the world, Michael Jackson är Bad, REM släpper Document. Sting är en alien in new york. U2 har fortfarande inte hittat vad de letar efter.

Bland filmerna märks Predator, Robocop, Snuten i Hollywood 2, Dödligt vapen, Bad Taste, Dirty Dancing, Full metal Jacket, Good Morning Vietnam, Hellraiser, Innerspace, Lost Boys, Polisskolan 4, The Running Man, Spaceballs, Superman IV, Three men and a baby, Wall Street och The Witches of Eastwick.

(En diger samling bra musik och film, mao)

Någon som har något att tillägga och/eller invända mot?

Mundo

Myrmidon
Man bör ju inte glömma bort den allmänna internationella terrorism som fanns överallt i världen under denna tid.

IRA, men också olika röda och svarta/vita grupperingar som mördade hejvilt till höger och vänster. Allt från japaner till palestiner till latinamerikaner deltog i att ha ihjäl varandra på olika sätt.

EDIT: Bör tilläggas att man fram till Sovjets fall från väst misstänkte att de flesta terroristorganisationer var styrda från Moskva, på ett eller annat sätt. Undantag fanns, se Lockerbie (88 visserligen, men ändå).

krank

Mundo said:
Man bör ju inte glömma bort den allmänna internationella terrorism som fanns överallt i världen under denna tid.

IRA, men också olika röda och svarta/vita grupperingar som mördade hejvilt till höger och vänster. Allt från japaner till palestiner till latinamerikaner deltog i att ha ihjäl varandra på olika sätt.

EDIT: Bör tilläggas att man fram till Sovjets fall från väst misstänkte att de flesta terroristorganisationer var styrda från Moskva, på ett eller annat sätt. Undantag fanns, se Lockerbie (88 visserligen, men ändå).

Absolut. Sen glömde jag Iran-Contra-affären också. Fånigt av mig.

Krille

Super Moderator
USA har kulturellt börjat bearbeta Vietnam-kriget på allvar. 1982 kom First Blood, 1986 kom Plutonen, 1987 kom Full Metal Jacket. Klichen "den hårda vietnamveteranen, vanligen underbefäl" börjar bli verkligen kliché, och ersätter klichén om stridspitten som inte har plats i samhället och veteranen med PTSD.

Samtidigt börjar USA genomföra sina småkrig som Grenada, Panama etc. Storbritannien vill inte vara sämre och bråkar med Argentina om Falkandsöarna/Maldiverna i 1982, och sätter igång en nationalistisk yra i England. Världen tittar på med stor fascination.

Sovjet är i Afghanistan sedan slutet på förra årtionden; det är en bidragande orsak till att Sovjet är svagt.

Datorerna tar över. De kryper in i hemmen och hemdatorrevolutionen börjar. Nintendogenerationen får fart. Svenska samhällskunskapslärare förfasas över datorer och samkörning av dataregister - förmodligen gäller detta internationellt också, eftersom på andra sidan pölen hittar man filmer som Wargames och Terminator, som båda får ses som en spegel av datorskräcken vid tiden. På slutet kommer cyberpunken in i bilden, där miljöförstöring, datorskräck och globaliseringsskräck bekämpas av individen på gatan med kontakt i nacken och slashers under naglarna.

Japan är åttitalets Kina, den stora ekonomiska supermakten som äter upp allt. Folk förfasas över japanska bilar, kameror, dataspel etc, som inte tillverkas i USA och därför gör amerikanska arbetare arbetslösa. Ninjor och samurajer blir aspoppis, James Clavell skriver sin mastodont Shogun som också filmas till TV-serie.

Springsteen gör Born in the USA. Bob Geldof drar igång Live Aid-konserterna som uppföljaren till Band Aid-singeln "Do they know it's christmas", och hade nästan två miljarder tittare totalt på TV över hela världen.

Och apropå musik, så kommer den första walkman i slutet på sjuttitalet, och den får väl helt enkelt definiera åttitalets musikkonsumtion bredvid MTV när det fortfarande var rebelliskt och fräckt. VHS och dubbelkasettdäck skrämmer slag på upphovsrättsindustrin. Videovåldsdebatten får fart på allvar tillsammans med rollspel; dataspelen får sin första släng med sleven knappt innan den fanns. Musiken drabbades också: termen "Tipper sticker" (efter Al Gores hustru, Tipper Gore, som fick spatt efter att ha hört en av Princes texter) eller "parental advisory" blev allmänt känd.