Nekromanti Zeppelinare

Nightowl

Champion
Vad tycker ni att detaljerade zeppelinardata och illustrationer tillför ett rollspel? Det finns ju i de flesta av de klassiska rollspelen och har överhuvudtaget blivit något av ett standardinslag.

När ämnet kommer på tal så tycker jag mig ofta höra argument i stil med att det skulle vara bra om spelaren visste exakt hur hans zeppelinare såg ut jämfört med andra. Något som verkar mycket viktigt trots att det väldigt ofta endast är storleken som skiljer olika zeppelinares yttre åt.

Jag har väl egentligen inget emot zeppelinarillustrationer á la Space 1889 som jag tycker är rätt charmiga. Men å andra sidan så tycker jag inte heller att det tillför rollspelet något att veta om man har en vätgas- eller heliumfylld zeppelinare. Zeppelinarillustrationer funkar när det är upplagt som i "Steam Tech" till GURPS. Det vill säga, när spelskaparna går in för att ge spelarna alla verktyg för att skapa individuella zeppelinare och listar tänkbara utsmyckningar, variationer och extratillbehör. Då går det verkligen att skapa en individuell zeppelinare som kanske också säger någonting om rollpersonen, men i alla fall är mer värdfullt för honom än standardhindenburg 1a även om sedan aktionsradien eller de övriga värdena egentligen har förändrats.

Erik

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hahaha!

Du är för söt när du parodiserar mig. :gremgrin:

Men någon slags byggvänligt system hade varit önskvärt, med ett antal olika grundmodeller och olika moduler som de kunde byggas ut med beroende på vilket som är deras syfte. Alla spelargrupper vill ju ha en unik zeppelinare.

Wilmer

Hero
Väte eller helium

Väte eller helium är asviktigt för rollspelandet då det berättar ungefär hur trygg man kan känna sig.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
:zeppelinare: = :tekopp:

Man behöver alltså ett zepppelinarbyggarsystem a la Classic Traveller, där varje spelargrupp med mycket pengar kunde specialbygga sitt eget rymdskepp. Jag är helt med på noterna. Det borde faktiskt gå att göra med mekanurgireglerna i Gondica, om man bara adderade några underting till listorna.

:gremwink:

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Jag tror i o f s Nightowl var lite ironisk när han imiterade vapentråden, men en annan parallell är gamla Spelljammer. Där var det viktigt med skeppets ytor och egenskaper eftersom en stor del av spelet ägde rum till rymds och i luften. I ett liknande setting kan jag tycka att det är på sin plats med regler för zeppelinarbygge. Annars inte -- spelare kan ju snickra en zeppelinare själva även utan regler, om de i ett mindre högflygande sammanhang råkar få ett skepp.

Hälsar

Christian

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Uppenbarligen spelar jag inte desamma spel som herrn men väldigt få av de spel jag spelar har med zeppelinare...

Men till saken, har du en produkt som är viktig för rollpersonen (må det vara vapen, zeppelinare eller drakar) så bör den ha en ordentlig presentation i form och funktion... varför är väl ganska självklart:

Undine Design (påhittat företag) har skapat zeppelinare i snart fyrtio år. Deras första var små bollar som inte höll för häftigt väder, deras senare modeller blev allt mer strömlinjeformade och deras nuvarande kan enklast beskrivas som jaktformade spetsiga kulor med motsvarande hastighet och prestanda.
Din rollperson får fatt i en av Undine Designs första modeller och har nu fått ett tips om att skurken Kerman Khan Ultimor har tänkt spränga Stadshuset i Stockholm, haken är den att han (skurken alltså) befinner sig nu strax utanför Norrtälje på väg in och det tar din rollperson ca tio minuter att få sin zeppelinare i luften och det innebär ett försprång för skurken då du är i Norrtälje.

Ok, tänk då som följer, om förhållandet varit omvänt skulle du ha haft en chans... skurken i en gammal trött bollzeppelinare och du i en modern snabb sak.

Så nog spelar det roll hur zeppelinare (eller valfri annan utrustning ter sig) ser ut... ja kanske inte just ser ut men i alla fall vad den kan prestera. Samma förhållande gäller ju datachips, vapen, kläder (tänk bikini på nordpolen så förstår du vad jag menar), musik ja snart sagt allt som kan skapa atmosfär kring ett spel.

Nu har jag avsiktligt inte lagt mig i de övriga trådarna som mönstrar i samma tankeriktning för det har gått alldeles för långt (och för att jag blir så förbannad över sexifieringen i en viss tråd så det är onödigt), men jag vill påstå att allt som har vikt för ett spel ska tas med i beskrivning... mer eller mindre noggrant... och spelar en zeppelinare vikt så ska den presenteras noggrant.

Whizzman

Warrior
Men å andra sidan så tycker jag inte heller att det tillför rollspelet något att veta om man har en vätgas- eller heliumfylld zeppelinare.
Om man inte ska spränga det förstås! :gremelak:

Jag tycker inte att det behövs massor med illustrationer, utan hellre regler som gör att man kan snickra ihop sin egen. Hur den ser ut mer än det mest nödvändiga faller väl på den person som sköter snickrandet!

Min egen personliga :zeppelinare: skulle förmodligen vara mörk och olycksbådande som halva nazityskland...

Krille

Super Moderator
Jag tycker att precis alla gör fel med zeppelinare. Zeppelinare är inte utrustning, de är äventyrsplatser eller på sin höjd transportmedel mellan äventyrsplatser, och jag är djupt upprörd över att ingen annan spelskapare har upptäckt detta än.

Som exempel, i spelet Flying Moon från Lion Ramplate, så står en hel rad med olika zeppelinare och zeppelinartillverkare uppradade i prislistan med diverse utrustningsoptioner - en av de mer bisarra sakerna är ett piano i aluminium! - med mängder med poängskyfflande för att hantera lyftkraft och balans. Bara att lasta en zeppelinare och göra den klar för avgång löses med ett tvåsidigt formulär som tar ett halvt spelmöte, minst, att fylla i och beräkna klart.

En del av problemet är förstås att zeppelinare endast behandlas med räckvidd och lastförmåga, och i allmänhet leder större lastförmåga bara till längre räckvidd, så det blir egentligen mest en fråga om att välja den bästa. Flying Moon har en intressant approach med att en zeppelinare även har ett statusvärde, som delvis beror på storleken men också på mängden lyx, lastförmåga och lustigt nog namn, men den schabblas bort på vägen eftersom storleken/bästheten kommer igen. Det roliga var dock att biljettpriset bestämdes huvudsakligen av status, så om man kunde bryta loss status från storlek så kunde man balansera lastekonomi kontra "lyxekonomi".

Dilandau

Myrmidon
I mitt spel, Zepps!, är zeppelinare varken ett fordon som rollpersonerna färdas med, eller en plats där de äventyrar. I Zepps! är rollpersonerna själva zeppelinare. Därför har jag utvecklat ganska utförliga regler för att skapa dessa himlens hertigar.

Ärligt talat tycker jag det är vanvördigt att hantera zeppelinare i rollspel på annat sätt. Alla som gör det är dumma och korkade.

Johan K

Gammal & dryg
Vad tycker ni att detaljerade zeppelinardata och illustrationer tillför ett rollspel? Det finns ju i de flesta av de klassiska rollspelen och har överhuvudtaget blivit något av ett standardinslag.
Lkadant som det där om vapenilustrationer & fakta. Jag vill inte ha spaltmeter av det, utan säg det jag vill veta & nog med det. Fåt åxå vara en schysst bild åxå.

Marcus J

Hero
Det här med zeppelinare är jättesvårt, alla tycker olika. En del spelgrupper vill ha detaljer och lådvis med fakta, andra tycker det är viktigast med bilder och andra vill mest ha några generella modeller som man sen kan små modda för att uppnå variation.

Det ända rätta är att göra det minimalistiskt i grundreglerna och sen ge ut en splatbok, Zeppelinare!, dels för att det ger valfriheten till alla och dels för att en sådan bok säljer jättebra och drar in en massa pengar som man kan göra bra böcker för!

/Marcus

Brior

Swordsman
Zepelond

Jag använde "Zepelonder" i Svavelvinterserien, dvs spolformade varmluftsballonger som dras av dresserade fåglar. Jag tänkte ha med dem även i boken, mest som lyxnöje men också för militär spaning.

En bakgrund och förutsättning är att man i Trakorien både har tillgång till algsidenduk från silkesalger som odlas i dammar och till lättflyktigt "Sylvoleum" - lampolja som tappas från oljepilträd. Är det OK tycker ni?

Leon

Leo carcion
Re: Zepelond

Zepelond, överlägsna zeppelinare vilken dag som helst.

Vad heter faglarna nu igen: Albadorer?

För mig är zepelonden ett typexempel pa hur mycket man kan vinna pa att leka med koncept och konventioner och blanda och ge. Ett klart färgstarkt inslag.

Brior

Swordsman
Re: Zepelond

Tack det lät uppmuntrande och fåglarna hette mycket riktigt Albadorer.

Liten snällspoiler: I uppföljaren till Svavelvinter använder Klamender Gomba sin Zepelond för att avskilja Praanz da Kaelve från dennes tunga eskort eftersom bara två personer får plats i farkosten...

Illern

koppariller
Arcane, var nu den tidningen tog vägen -- gick väl upp i rök eller omkull, hade en av sina äventyrsmiljöer som just en zeppelinare.