Nekromanti Zigenare i Mundana II

Marukusu

Hero
(WTF?? FANNS DET EN ETTA??)
Om någon kommer ihåg att jag skrev ett inlägg angående ett pseudo-zigenarfolkslag i Mundana för jättelängesen så kanske ni inte tycker att jag är sinnessjuk som skriver en romersk tvåa i rubriken. Anyways, let's get to the point:

Jag har här ett förslag till ett nytt folkslag i Mundana, så känn er fria att kritisera, ställa frågor, hata, älska, vörda, förakta, pissa på eller vara allmänt likgiltiga mot mig.

Folkslaget kallas i folkmun för "de resande" och finns utbredda över nästan hela civiliserade Mundana, från Mûhad i väst till Ebhron i öst, de är dock ovanliga i Jargien där de genom århundraderna har blivit jagade som häxor och kättare. Deras antal kan knappast beräknas, en vild gissning skulle vara ett par miljoner. De räknas rent regeltekniskt sett som vanarer och är av normallängd och -vikt. Utseendemässigt så påminner de om cirefalier eller neromenzer med något mörkare drag än den normale genomsnitts-vanaren och med särpräglade anletsdrag, tack vare viss inavel. De resande försörjer sig mestadels som underhållare, då främst som dansöser och spelemän, men de har också ett rykte om sig att vara skickliga tjuvar.
De resandes ursprung är höljt i dunkel, inte ens de själva vet med säkerhet vart de härstammar ifrån. Gamla sagor bland dem berättar dock om att de en gång var herrar över ett stort och mäktigt rike, det största i världen, men att de gjorde sig skyldiga till så många synder att de fördömdes till ett liv som kringströvande bohemer.
Den cirefaliske rasbiologen Tzizan från Ciremelo kom år 2966 med teorin om att de skall ha härstammat från från det forna riket Radh-Kamra och hade som argument urdrag från några av de resandes sägner, men hans teorier vann ingen gehör bland hans kollegor. Tzizan har dock svurit vid Cirza att hans teorier skall gå igenom, och håller nu på att anordna en expedition till Kamor för att finna bevis.

Allright!!! Vad tycks? Vill ni veta mer om de resande eller om ni har synpunkter så är jag idel öra/öga/hand (lyssna/läsa/skriva, ifall nå'n inte fattade det).

/Marukusu, som är så jävla stolt över att ha skaffat ADSL!

Bunny

Crazy like a fool
"Om någon kommer ihåg att jag skrev ett inlägg angående ett pseudo-zigenarfolkslag i Mundana för jättelängesen"

Under ett annat användarnamn? Du är trots allt rätt nyreggad här (nu låter jag plötsligt som värsta veteranen...)

Jag gillar idén; det är klart att Mundana ska ha ett resande folk. Den enda anledningen att de halkat utanför Eonmodulerna hittills är ju för att de inte är geografiskt förankrade. Geografica Mundanas stelbenta sätt att beskriva land för land ger inte utrymme för folk som föga bryr sig om gränser eller nationalitet.

Men namnet? Det är redan uppbokat, men det känner du väll redan till. "De resande" är ju dem som förr kallades tattare. Går det inte att finna ett nytt som inte relaterar så starkt till ett i vår värld redan existerande folk.

Jag gillar det sättet du väver in folket och deras bakgrund i metaplotten, kopplingen till Radh-Kamra känns skön. Det finns också många element man kan koppla in, tagna från L&H-, Vandöda- och Drakar-modulerna och det uppskattas. Fanatiska rasbiologer är spännande, men hur pass passande är det med rasbiologi egentligen?

Nu tänker jag inte ur en etisk synvinkel, utan mer ur ett historiskt. Det finns en anledning till att rasbiologin började växa fram just på 1800-talet i vår värld, och det var pga darwinismens genombrott och nationalstatens uppkomst - inget av detta har sina paralleller i Mundana. Kan det inte istället röra sig om en utforskare, en arkeolog av något slag eller varför inte någon som sysslar med något magibiologiskt humbug. Känns mer som om det ligger rätt till - mer Carl von Linné än Mengele.

Marukusu

Hero
Under ett annat användarnamn? Du är trots allt rätt nyreggad här (nu låter jag plötsligt som värsta veteranen...)
OK, under en tidsperiod som jag anser vara jättelängesen, kanske ett par månader sedan.

Ja, självklart känner jag till att namnet "de resande" är upptaget. Jag fick idétorka och därför gjorde som en billig slampa skulle ha gjort: jag plagierade namnet - och jag skäms inte för det. Jag menar, jag är ju inte den ende som någonsin plankat något. När det gäller nya namn så saknar jag den delan av hjärnan pga en förlossningsskada (eller nåt). Vad sägs om ruhmer? Klingar utsökt i mina tinnitusdrabbade öron...

Dessutom så existerar rasbiologi i Mundana, i alla fall inom det Cirefaliska Samväldet (därför så valde jag en cirefalisk rasbiolog). Kolla på s. 78 i "Cirefalier" (eller... kanske inte om du inte är SL). Naturligtvis kan det lätt bytas ut mot en arkeolog eller dylikt, det här var bara ett förslag.

I övrigt så uppskattar jag din uppskattning, Bearnie-san. Lev länge och frodas!

/Marukusu, den evige debattören

Wictor

Warrior
Jag gillar idén om ett resande folkslag i stort. Dock finner jag följande lite osannolikt:
Deras antal kan knappast beräknas, en vild gissning skulle vara ett par miljoner.
Låter lite väl mycket i mina öron.

Men det som är skrivet tycker jag är en ganska bra grund till ett sådant folkslag, sen kan ju namnet alltid modifieras. Det är väl inte helt omöjligt att de går under olika namn från land till land samt har ett eget namn på sig själva eller nåt åt det hållet. Jag allmänt bara vädrar mina åsikter. :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Folkslaget kallas i folkmun för "de resande" och finns utbredda över nästan hela civiliserade Mundana, från Mûhad i väst till Ebhron i öst
Tänker du då på att en stor del av mûhadinerna (och zhanerna i Tarkas) redan är nomader? Blir lite kaka-på-kaka, minst sagt.

Använder du Mundanas officiella befolkningssiffor vore 'några miljoner' ett alldeles groteskt befolkningsantal. Det vore väääldigt stort också om du mätte med medeltida europeiska mått. Uppskattningsvis kan jag tänka mig att några miljoner var vad mongolväldets samlade nomadfolk uppgick i om Kina och Ilkhanatet är undantagna. Och då talar vi om världshistorien näst mest vidsträckta imperium. Men, förstås, 'några' miljoner kan vara alltifrån 2 till 20.

- Ymir, borde plugga

Marukusu

Hero
Ok, se här

tre miljoner resande är utspridda över ett såpass stort geografiskt område som det civiliserade Mundana. IRL så lever det idag ca 20 miljoner romer i hela världen, men ändå så ser man inte zigenare varje dag. Tänk också på att det på riktigt också finns zigenare i norra afrika och i mellanöstern (romerna kommer ursprungligen från Indien) där det som bekant redan finns nomadstammar. Dessutom så skiljer sig zigenarnas kultur något enormt från beduinernas, och om jag får bestämma så tycker jag att romerna är det absolut ballaste nomadfolkslaget som någonsin existeras (mongolerna och kosackerna kommer god tvåa och trea)

/Marukusu, med svar på allt

sassa

Veteran
Min spontana reaktion är: bra. (Jag har själv funderat över något liknande under sömnlösa nätter)

Jag säger dock som många andra redan har gjort; 2 miljoner känns väldigt mycket i Mundana. Men som du säger, om de finns utspridda överallt verkar det lite rimligare.

Jag undrar bara några saker...
Har de någon kontakt med varandra (alltså med andra resande grupper av deras folk) och hur pass utbrett är i så fall detta kontaktsystem?
Håller de sig till olika "områden" och har ett sorts regelsystem för vart man ska åka osv. eller reser de omkring lite planlöst genom länderna?
Har de ett eget språk och hur låter i så fall det (namnseder osv.)?

/sassa

Marukusu

Hero
De resandes kommunikationer grupperna emellan är ganska så välutvecklad, något som kaxigt folk har fått reda på den hårda vägen ("har du muckat med en så har du muckat med dem alla"). Vardera grupps (som består av ungefär en släkt) ledare brukar känna till vart någonstans de andra grupperna inom samma land hör till, men om två grupper av en händelse skulle stöta på varandra så firas det med en stor fest.
De resande brukar hålla sig inom samma land men i övrigt så finns det inga specifika regler på hur resorna skall arta sig. Ofta så har man en plan om vart man skall åka och när man skall vara där (tex att man skall vara i Firina ett visst datum för att närvara vid korvfestivalen), men det är ju något som de flesta resenärer och vandrare tänker på.
Resande brukar sätta upp sitt läger en bit utanför byarna och städerna för att undvika bråk med lokalbefolkningen och ställer sina vagnar i en cirkel och på lättförsvarade platser.
Det finns exempel på resande som övergett nomadlivet och slagit sig ner i städer där de ofta utmärker sig som skickliga smeder, mystiker, musiker eller tjuvar (även om det kanske medför att man åker ut och reser igen), men dessa blir dock föraktade av både de "riktiga" resande och av lokalbefolkningen som fortfarande ser dem som smutsiga tjuvar, även om de inte alltid är det.

De resande har sitt eget talspråk kallat "ruhmaniy" efter "ruhm" som betyder "människa" på språket och även är betäckningen som de resande använder på sig själva. Ruhmaniy innehåller låneord från både mûhadinskan, jargiskan (främst damarisk jargiska, då många resande en gång i tiden levde där), ashariskan, sabriskan och ett utdött språk som professor Tzizan påstår komma från Radh-Kamra. Skriftspråk saknas, och mycket få "bofasta" får tillfälle att lära sig ruhmaniy.
Angående namnseder så får du använda namn som klingar lite exotiskt. Jag är för kaz på namn.

/Marukusu, vinden från öst

sassa

Veteran
Tack för svaren.

Jag har tänkt på en annan sak (oh shit). I vilken utsträckning kan de försvara sig själva, vilka vapen föredrar de och hur föredrar de att slåss?

Marukusu

Hero
I händelse av strid så förväntas alla försöka försvara familjen och de resande tenderar därför att vara ganska vilda och beslutsamma i strid. Då de slåss öppet är det dock främst försvarsstrider (typ med vagnarna uppställda i en cirkel på en kulle) eller gatuslagsmål (med nävar, fötter, dolkar, bordsben etc). Vanligast är dock att den som förolämpat en resandes familjeheder/dödat en familjemedlem blir förbannad (oh, jag älskar Stephen Kings "Thinner"), finner sig själv en dag med en dolk i ryggen alternativt blir grovt misshandlad av ett gäng kraftiga karlar med påkar. Skändning av liken förekommer mot de som har gjort sig skyldiga av något riktigt fördjävligt.

De resande använder sig ofta av de vapen som används lokalt (som de har "hittat" eller ärligen handlat till sig), och har ingen speciell vapentradition (som finns kvar i alla fall). Små vapen som dolkar och kastknivar är populära då de är lätta att gömma i kläderna, men en och annan har nog en knölpåk eller ett vanligt stridssvärd att försvara sig med. Avståndsvapen förekommer också, främst kortbåge och hornbåge då de också effektivt kan användas i jakt.

Det är inte helt ovanligt med förgiftade vapen, men då används främst yrsel- eller smärtframkallade gifter, så tillsvida de inte de vill ha personen i fråga död. Gifterna hämtas oftast ute i naturen, men då resande tenderar att ha en och annan kontakt i den undre världen så är mer "sofistikierade" gifter inte heller uteslutna.
Vissa av de resande är också kunniga i magi och använder då främst magi för att manipulera sin omgivning. Även om alla resande inte är magiker så har de ett rykte om sig att vara häxor, så det borde få vilken vidskeplig bonde som helst att spara den där klatschiga förolämpningen till någon annan gång.

/Marukusu, "wanna have some pie?"

Wictor

Warrior
De resande har sitt eget talspråk kallat "ruhmaniy" efter "ruhm" som betyder "människa" på språket och även är betäckningen som de resande använder på sig själva.
Låter lite likt romani, eller är det bara jag?

Hjalle

Swashbuckler
Yrket

Helschysst...fast som sagt, några miljoner låter ganska maffe. Särskilt med tanke på att tirakernas mycket omdiskuterade antal inte ens uppgår till 1,4 miljoner.
Angående strid och våldsamheter har de en förkärlek till knivar, klubbor och stålklubbor, alla möjliga kastvapen samt en mängd olika tillhyggen. Det vanligaste är dock att man slåss med nävar, fötter och skallar.
Skulle jag tro.

Här är också yrket, vilket jag inte riktigt vet vad det ska heta...

Yrket <Nånting> :

Framgångsslag : TÅL, PER, RÖR
Yrkesfärdigheter : (70|90|110)Akrobatik, Berättarkonst, Dansa, Fingarfärdighet, Geografi, Gyckla, Kulturkännedom, Köra vagn; Musik, Ockultism, Skumraskaffärer, Speja, Språk*, Slagsmål, <Mystisk färdighet>
Besvärjelser : Om spelledaren godkänner kan rollpersonen även få 1T6 magnituder till besvärjelser.
Specalfärdigheter : 1T6 enheter på Stridsvana
Valfria färdigheter : (40|60|80)
Startkapital : (1|5|20)gånger Ob3T6 silver
Startutrustning : (1|2|4) st A-val (0|1|2) st C-val (0|1|2) st D-val (0|1|3) st X-val

*Ska vara ett valfritt språk, men när jag ska göra specifik-tecknen försvinner dessa tillsammans med ordet *SLLUUUURRHHP * in i datorn. :gremfrown:

/Hjalle

Marukusu

Hero
Komi håg att det är ett helt folkslag vi snackar om. Hur många tror du alla jargier är på mundana?

/Marukusu, riiiiiiiiiiiight?

Hjalle

Swashbuckler
Hur Många Av De Resande Finns I Mundana ??
Som Ymir så vist påpekade kan `några miljoner´ betyda allt mellan 2 och 20 miljoner...det finns som känt 6 miljoner jargier (i Jargien), och alltså kan ju de Resande beroende på hur man tolkar det vara många fler.
Förresten tycker jag nog att de Resande ändå ska vara färre än `några miljoner´ hur man än avläser det och fast det är "ett helt folkslag vi snackar om" Glöm inte att t ex cirefalierna är ca 0,6 miljoner och (som sagt och som kritiserats) tirakerna knappt 1,4 miljoner. Dessutom är ju `ruhmerna´ en undergrupp av vanarerna, liksom bl a perennerna, conrierna och tokon, vilkas enskilda grupper inte är så många.
För att inte tala om darkenerna, vilka t o m är en `egen´ människoras och som inte ens uppgår till en miljon.

-Hjalle

Marukusu

Hero
Raser IRL

Dessa resandes (ni får gärna ändra namnet på dem ifall ni vill, jag tycker dock att det är en viss charm i "ruhmer" (låter som något från "Warhammer")) antal KAN inte beräknas (möjligen skulle någon drake på något mumbo-jumbo vis räkna ut det exakta antalet, då de är så über i övrigt), och därför är siffran tämligen irrelevant i sammanhanget. M.a.o. är det upp till SL exakt hur många de är.

Jag hade tänkt mig två miljoner (ett "par" miljoner, aye?) ruhmer spridda över hela kända (och okända?) Mundana i grupper som motsvarar kanske tjugo personer (en släkt). Å andra sidan så har ju SL, som sagt, alltid rätt att bestämma själv över sin egen spelgrupp och är såklart fri att över huvud taget införa ett zigenarfolk, egenkomponerat eller mitt förslag. Alla kanske inte gillar mitt rippande från vår värld, men ni kan ju knappast klandra mig.

Dessutom skall man vara väääldigt försiktig när man pratar om raser. I våran värld så finns inte "raser" såsom arier, judar, zigenare, anglosaxare eller dylikt. Allt det är framförallt Hitlers påfund.
De mycket breda "geografiska raserna" i vår värld är kaukasoider, negrider, mongolider, sydasiater, indianer, oceanier och australider. Vi (européer) tillhör den kaukasoida "raser", vilket även romer, araber, turkar och kurder mfl gör (observera att detta inte är "raser", det handlar om nationaliteter). Jag önskar att Eon var uppbyggt på ett liknande vis så att off-rasism (höhö, cirefalier suger för de får minus i hörsel!) inte skulle förekomma på samma sätt som det verkligen gör (i alla fall i min spelgrupp)

Jag handlade efter mitt egen intellekt och skrev det som jag tyckte var rimligt för en mer "jordnära" värld (eller rättare sagt: rippade (nästan) rakt av).

/Marukusu, Emperor of all the ruhm

Ymir

Liten kantbaron
Re: Raser IRL (Nitpick)

De mycket breda "geografiska raserna" i vår värld är kaukasoider, negrider, mongolider, sydasiater, indianer, oceanier och australider. Vi (européer) tillhör den kaukasoida "raser", vilket även romer, araber, turkar och kurder mfl gör (observera att detta inte är "raser", det handlar om nationaliteter).
Naeh, nu cyklar du lite grann. Turkfolken är av mongoliskt och ural-altaiskt ursprung - de har däremot blandats upp med västerländska folk under århundradenas lopp. Men ta en titt på turkarna i Kina, eller för den delen Uzbekistan - de är inte alltid lätta att skilja från en hánkines.

Så isåfall måste turkarna klassas in i både kaukasier- och mongol-facket, och detsamma gäller för ett otal andra folk. Men visst, i ett rent ursprungshänseende fungerar den rasuppdelning du nämnar ganska väl.

- Ymir, besserwizzer

Ymir

Liten kantbaron
Re: Zhaner, nummer och zigeunersås

Tja...zhanerna är ett nomadfolk som spritt sig över halva den kända världen, från Miam till Tarkas, och haft massiva folkvandringar i historiska tid. Förmodligen är de ett av Mundanas mest spridda folkslag, och har den äldsta bestående statsbildningen (Ziu/Mûhad). Trots allt detta uppgår deras antal, rent officiellt, som mest till två miljoner (Upp till 1 400 000 i Västlanden, och ytterligare några hundra tusen i Miam, Menon-Aun och på Tarhai). I mitt Mundana har jag förvisso åtminstone dubblat dylika befolkningssiffror, men om du vill ha ett utsatt, zigenaraktigt resandefolk tycker jag fortfarande att 'några miljoner' är en bisarr siffra oavsett hur man räknar. Hela grejen med zigenarnas utsatthet och resor är liksom att de är så få att de aldrig kunnat uppbåda någon enighet och slå sig ned någonstans, än mindre kunnat utgöra ett hot mot någon. Vill du ha en zigenarkänsla i ditt folk tycker jag därför att just relativt små antal är lite av a och o.

- Ymir, tycker till

Marukusu

Hero
Yeah, yeah...

... okay, you're the boss. Vilka siffror skulle DU rekommendera för ett zigenarfolk i Mundana då?

/Marukusu, som tycker att det här med siffror hit och dit börjar bli jävligt tjatigt i en värld där de olika ländernas befolkning redan till stor del är felräknade. kan vi inte bara säga att de resande är "många, men de syns inte ofta?"