Nekromanti Zigenare i Mundana

Marukusu

Hero
Finns det inget folkslag som kan jämföras med de klassiska romerna, dvs kringresande handelsmän/underhållare/skummisar/mystiker som är allmänt föraktade? Eller måste jag (som vanligt) hitta på ett eget zigenarfolk?

Förresten, är inte missionärerna från Forion lite väl lika Hare-Krishnarörelserna???

/Markuksu, som ber på sina bara knän om att inte behöva anstränga sin vid det här laget uttröttade hjärna än mer

Ceram

Hero
Zigenare i Asharien

Finns det inget folkslag som kan jämföras med de klassiska romerna, dvs kringresande handelsmän/underhållare/skummisar/mystiker som är allmänt föraktade?
I Asharien tar nomadfolket upp en del av denna roll. Inte alls på samma nivå men en bit på vägen är det. Dessa flyttar inte runt i vagnar och de är oftast inte underhållare/skummisar/mystiker. De reser dock runt, civilicerade trakter är de troligtvis mest i för att byta bort sina pälsar med mera...

/Ceram, kan tyvärr inget om romers kultur och sånt...

Helmgast
Finns det inget folkslag som kan jämföras med de klassiska romerna, dvs kringresande handelsmän/underhållare/skummisar/mystiker som är allmänt föraktade? Eller måste jag (som vanligt) hitta på ett eget zigenarfolk?

Kan tyvärr inte komma på nåt på rak arm, men om du filurar ut nåt så skriv på forumet.

Förresten, är inte missionärerna från Forion lite väl lika Hare-Krishnarörelserna???

Hur menar du nu?

Silvervarg

Warrior
Re: Zigenare i Asharien

Tjaa. En nomadstammen Deoi är ju allmänt hatade i Soldarn för bla de fiskar på den soldiska sidan gränsen... tror jag. Hursom hatade är de.

Silvervarg tycker man ska äta upp dem istället.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Zigenare i Asharien

Nomadfolken i Asharien är mer av indianer än romer, trots att de är nomader är de ju bundna till ett specifikt område. Det enda verkligt kringvandrande/rotlösa folk jag kan komma på är tauperna, vilka ju också har rykte om sig att vara mystiker och magiker, dock har de inte på samma vis som romerna ett rykte om kriminalitet. Annars är det ett inslag som skulle uppskattas, sådana folkslag är alltid intressanta.

Marukusu

Hero
Hur menar du nu?
Tja, jag får i alla fall det intrycket av ett gäng missionärer från fjärran land som predikar om fred, kärlek och förståelse (bilden på killen i turban i Geografica Mundana fick mig att dra liknelsen Forion-Indien). Rätta mig om jag har fel.

Helmgast
Rotraxare och turbanöverskott

Bilden på killen i turban är enligt mig inge vidare alls. Jag skrev kapitlet ifråga och hade inga avsikter att sätta turban på befolkningen. Allt är Dovers fel.

Det är väl snarare kristet att missionera om fred, kärlek och förståelse?

Förresten - använd Rotraxarna som zigenare.