Nekromanti Zombie rollspel

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Hej allihopa!

Jag har börjat fundera på om jag vill prova ett zombie-rollspel men har ingen aning om var jag ska börja.

Jag har ögnat igenom utbudet på drivethrurpg och luskat fram följande titlar:

All Flesh Must Be Eaten
All Things Zombie
Outbreak: Undead

Någon som har någon erfarenhet av dessa eller andra liknande rollspel?

Unfair

Hero
Jag har spellet one-shot zombie rollspel 2-3 gånger (och spelat typ lika många gånger). Reglerna har inte varit så noga utan det har praktiskt taget varit friform vilket har gått väldigt bra. Tror däremot att zombie cinema är ett populärt indie alternativ (ifall jag inte misstar mig) om man vill ha lite regler.

Arfert

Facit
Jag gillar det traddiga All Flesh Must Be Eaten, och så finns det ju massor med material till det.

Anarchclown

Swashbuckler
Verkligen dumma mängder material. Så mycket mer material än man trodde skulle kunna vara möjligt att göra till ett så smalt spel. :gremsmile:

Anarchclown

Swashbuckler
Notera att Palladium har givit ut Dead Reign eller något liknande också. Det är deras otroligt kassa system men lite tweakat. Förmodligen som alla deras spel, cool miljö men otroligt hög learning curve för att spela.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
solvebring said:
På vilket sätt svarar du på trådstartens "Någon som har någon erfarenhet av dessa eller andra liknande rollspel?"?. Kom igen nu, om du bara ska namedroppa ett spel kan du väl berätta något om det så att det blir till någon sorts hjälp?

Storuggla

Champion
"Notera att Palladium har givit ut Dead Reign eller något liknande också."

Dead Reign har en liten såpaopera om hur det kom till, om man gillar frilansare kanske man inte ska köpa den.

Storuggla, the zombie screw-job

G

Guest

Guest
Ankans Clown said:
Verkligen dumma mängder material. Så mycket mer material än man trodde skulle kunna vara möjligt att göra till ett så smalt spel. :gremsmile:
Fast just zombiegenren är nog ett undantag från det här... för den är ju allt annat än smal. :gremtongue:

Arfert

Facit
exakt... zombies finns överallt, i midgård, i kung Arthurs England, i wrestlings-ringen, i rymden, under WW2, i vilda western, osv osv.. :gremsmile:

solvebring

Superhero
Vitulv said:
solvebring said:
På vilket sätt svarar du på trådstartens "Någon som har någon erfarenhet av dessa eller andra liknande rollspel?"?. Kom igen nu, om du bara ska namedroppa ett spel kan du väl berätta något om det så att det blir till någon sorts hjälp?
Jag tyckte att länken sade allting som jag kunnat säga, fast mycket bättre, eftersom den går till spelets hemsida. Men okej, du har rätt i vad du säger. Det var drygt gjort av mig. Ber om ursäkt och klämmer in lite mer info. :gremsmile:

Detta är, som jag brukar kalla det, ett "brädrollspel" där man med hjälp av ett spelbräde samberättar en berättelse om zombieinvasioner. Personligen tycker jag att det är skitkul, bland de mest underhållande rollspel jag vet.

Nordnordost podcast har ett "actual play"-avsnitt, på svenska, om spelet i fråga.

RasmusL

Champion
Jag tycker inte om All Flesh efter sju spelmöten. I mina ögon försöker det sig på någon konstig blandning av tradspel med att leka väldigt löst med reglerna, är inte så noga med initiativ och placering, etc.

Zombie survival för mig handlar om resurshantering och taktiska val i pressade situationer blandat med skräck. Jag är tveksam till om bordsrollspel kan ge mig det över huvud taget, för mig fungerade i alla fall inte All Flesh.

Möller

Hubert Hortlax
Elmrig said:
Jag tycker inte om All Flesh efter sju spelmöten. I mina ögon försöker det sig på någon konstig blandning av tradspel med att leka väldigt löst med reglerna, är inte så noga med initiativ och placering, etc.

Zombie survival för mig handlar om resurshantering och taktiska val i pressade situationer blandat med skräck. Jag är tveksam till om bordsrollspel kan ge mig det över huvud taget, för mig fungerade i alla fall inte All Flesh.
Efter ... (räknar i huvudet) ... två spelmöten med AFMBE håller jag med dig.

Systemet fokuserar inte på rätt grejer på något vis. Det blir godtyckligt och konstigt i de situationer jag vill ha klarhet i (t.ex. tidspress eller resurser). Istället hanterar systemet strid rätt bra (reglerna för automateld, mumma!) - vilket är helt onödigt eftersom genermässigt kan strid mot zombies vara otroligt godtyckligt, tycker jag.

Men AFMBE har en riktig styrka. De gedigna ävetyrs-uppläggen är jättebra. Nästan värt ett köp bara för dem.