Nekromanti Zombieenhörningar vid lusthuset?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,112
Location
Nordnordost
I går hade jag och Enhörning gäster, vi åt gott och efter maten spelade vi det finska zombiefilmsrollspelet Zombie Cinema.

Jag höll låg profil i spelvärldsskapandet, och innan jag visste ordet av hade spelarna börjat göra rollpersoner för att fylla upp sagoprinsessans slott.

Rollerna var:
* Prinsessan Fauna själv. Rikets härskarinna. Fullständigt kvävd av allas omvårdnad.
* Hovdamen/kammarjungfrun Alfi.
* Lusianne, slottshäxan som hade sina domäner i de övergivna fängelsehålorna under slottet.
* Thog, en Hodorkopia med livvaktsuppgifter, och en tam fågel, även den vid namn Thog.
* Kapten Perry. Krigsinvalid som såg syner och hörde röster efter för många slag mot knoppen.

De stora penseldragen i handlingen var:
* Enhörningarna i parken var sjuka!
* Häxan Lusiannes kur verkade inte göra dem bättre ...
* ... snarare sämre.
* Kapten Perry såg och hörde allsköns hot mot slottet.
* Prinsessan Fauna var väldigt trött på sötsaker till frukost.
* Alfi proppade prinsessan full med sötsaker.
* Thog tyckte synd om den olyckliga ödlan som Lusianne hade i en bur i sitt laboratorium.
* Lusianne läste stjärnorna och varnade för stora hot mot riket.
* Alfi satte häxans skyddande hårnål i sitt eget hår istället för i prinsessans. (Och nådde Escape).
* Kapten Perry red en av de sjuka enhörningarna, och straffades med en natt och en dag i fängelset (ett lusthus i parken).
* Enhörningarna fick lejontassar, lysande röda ögon och en väldig blodtörst...
* ...och slukade stackars Perry. (Förste roll att bli uppäten.)
* Lusianne visade sin sanna natur, fällde ut sina fladdermusvingar och rövade bort Alfi. (Och nådde Escape.)
* Prinsessan spärrade av slottet. (Och nådde Escape.)
* Kvar var stackars Thog som skickats för att släppa ut Perry ur fängelset. Ve Thog! Även han slutade i de blodtörstiga enhörningarnas magar.

Omgången blev ett väldigt tydligt exempel på det som Han observerade i kommentarerna på tredje avsnittet av NNO-podcasten. Rollerna skall vara vända mot varandra för att det skall bli riktigt bra.

De tre kvinnorna blev fokus för historien (Prinsessan ville att Alfi skulle låta henne vara, och att Lusianne skulle hela enhörningarna. Alfi ville sköta om prinsessan, och ville motstå häxan. Häxan ville korrumpera enhörningarna och ha Alfi). Medan vakterna, som var fokuserade utåt (eller mot sig själva) blev bifigurer.

Annars var det en bra omgång. Vi skrattade och hade trevligt, och nybörjaren som spelade Perry tyckte att han fått en bra introduktion till hobbyn och var sugen på att spela fler gånger.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,878
Jäkligt coolt! Jag skulle helt klart se den här filmen. :gremlaugh:

Det känns fortsatt motigt att läsa långa spel när Zombie Cinema med sitt tunna lilla regelhäfte fortsätter att leverara timme efter timme efter timme av kul och bra spel …
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Härligt, och vilken underbart förtrollande setting med mysiga roller. Jag måste skaffa Zombie Cinema nästa gång jag köper spel.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Rollerna skall vara vända mot varandra för att det skall bli riktigt bra.
Nu bygger ju spelet i fråga på konflikter, att saker sker på brädet och att man rör sig i olika riktningar efter att ha vunnit eller förlorat konflikter, men jag undrar ändå hur pass specifik man behöver vara på den här punkten?

Kort sagt, menas det att de olika rollerna aktivt bör vara ställda mot varandra som fiender eller rivaler, eller att de kan ha skilda agendor som låter dem snubbla över varandra fast utan att de nödvändigtvis måste vara varandras fiender?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,112
Location
Nordnordost
Om alla är shoot-on-sight fiender blir det nog inte så mycket rollspelande.

Men alla bör ha någon eller några saker som de kan ha konflikter över med de andra rollerna. Det går iofs att hitta dem i spel, men det är lätt att glömma bort det, och då blir inte spelet lika bra.

Om du spelar Dungeon Cinema och har den klassiska D&D uppsättningen av roller. Så istället för att vända hela deras uppmärksamhet utåt mot dungeonen. Se till att alla har minst en friktionspunkt med en annan roll. Paladinen misstänker prästen för kätteri. Prästen är minst sagt skeptisk till paladinen, och menar dessutom att han är bättre lämpad som gruppens ledare än rangern. Rangern och alven har en pågående tävling om vem som är den bäste skogsmannen, och dessutom älskar de samma kvinna, tjyven. Tjyven måste ständigt flyga under paladinens radar för att kunna utöva sitt yrke, och vill få ihop det med prästen.

Rollerna kan fortfarande funka tillsammans i "sociala scener", men de har också något att spela kring och bygga berättelsen på.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Btw, i podcasten säger du att ni inte släpper in zombiesarna förrän senare vid ett visst tillfälle, vilket gör att det blir mer spel på rollerna än på zombiesarna - i alla fall till en början. Vilken "ruta" gäller det?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,878
solvebring said:
Btw, i podcasten säger du att ni inte släpper in zombiesarna förrän senare vid ett visst tillfälle, vilket gör att det blir mer spel på rollerna än på zombiesarna - i alla fall till en början. Vilken "ruta" gäller det?
Vi släpper in zombiesarna när första rollpersonen blir tagen.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
DeBracy said:
solvebring said:
Btw, i podcasten säger du att ni inte släpper in zombiesarna förrän senare vid ett visst tillfälle, vilket gör att det blir mer spel på rollerna än på zombiesarna - i alla fall till en början. Vilken "ruta" gäller det?
Vi släpper in zombiesarna när första rollpersonen blir tagen.
Okej, fint. Ska läsa igenom hela häftet här nu så får vi se om jag återkommer med andra frågor eller funderingar.

Tack! :gremlaugh:
 
Top