Nekromanti Zombieinvasionen i Chadarians hopp

Ekorren

Warrior
Vill minnas att jag läste i Geografica Mundana om zombieinvasionen i Chadarians hopp, hur nekrotropikerns utrustning låstes in under staden o.s.v. Nu har jag inte Ashariern & Soldarn och inte heller Vandöda & Nekromanti så jag saknar säkert information. Om det står i Geografica Mundana så rätta mig gärna för boken är hos en vän och jag kan inte slå upp just nu.

Min fråga är när denna händelse ägde rum? Var det nyligen eller längre bak i tidslinjen. Kan en spelledarperson ha upplevt denna händelse inom sin 'mänskliga' livstid (på fyrtio år) och berätta om kaoset som rådde för rollpersonerna eller är det numera endast ett rykte som förändrats via folkmun?

Regmolar

Swashbuckler
De dödas krig, som händelsen kallas, utspelade sig år 2401 e.D, dvs för ungefär kring 500 år sedan, så det skulle nog krävas en alv för att ha upplevt det personligen ohc kunna berätta om det.

Händelsen är dock enligt A&S att betrakta som "standardkunskaper för en asharisk eller soldisk historiker" och det finns "gott om historiskt källmaterial" från tiden då det hela utspelade sig, så med lite efterforskningar lär man kunna få fram rätt mycket information om det.

Nekromantikerns bibliotek och journaler förvaras enligt uppgift i ett av de låsta biblioteken i Chadarians hopp, men rykten säger att de sedan länge är försvunna. Detta förnekas av samorimännen.

Allt ovan från modulen Asharien & Soldarn (A&S)

Ymir

Liten kantbaron
Kan en spelledarperson ha upplevt denna händelse inom sin 'mänskliga' livstid (på fyrtio år) och berätta om kaoset som rådde för rollpersonerna
hahahahahahahhaEonhahahahhahahahahahahahah*hostharkel*.

- Ymir, 'nuff said

Ekorren

Warrior
Regmolar said:
De dödas krig, som händelsen kallas, utspelade sig år 2401 e.D, dvs för ungefär kring 500 år sedan, så det skulle nog krävas en alv för att ha upplevt det personligen ohc kunna berätta om det.

Händelsen är dock enligt A&S att betrakta som "standardkunskaper för en asharisk eller soldisk historiker" och det finns "gott om historiskt källmaterial" från tiden då det hela utspelade sig, så med lite efterforskningar lär man kunna få fram rätt mycket information om det.
Tack för svaret. Är nog dags att jag köper Asharien & Soldarn snart. Nu är spelledarpersonen i fråga historiker från Chadarians hopp så det kanske är lika bra att denne har fått informationen från sina studier istället för att ha upplevt det själv. Jag antar att detta har format ashariernas syn på nekrotropiker. Hur skulle en magikergesäll bemötas om denne visade intresse för sådan magi i Chadarians hopp? Jag frågar mer av intresse än för eventuella kampanjuppslag.

Regmolar

Swashbuckler
Jag tror personligen att det generellt ses som en ganska tveksam sysselsättning; aspekten kräver ju i stort sett blodsoffer för att kunna alstras på ett vettigt sätt, och användningsområdena kan summeras till död, förruttnelse och reanimering - ingenting som normala personer viger sina liv åt, direkt.

De dödas krig kommer ju knappast att hjälpa hans rykte, men som aspirerande nekromantiker får man nog problem oavsett var i världen som man vistas.

Och appropå SLP:er... (spoiler bl.a. L&H)

...så är det väl officiellt numera att nekromantikern klarade sig och nu lever ett enstörigt liv i misslehamn borta på Daggbacken. Mig veterligen finns inga förklaringar till hans ålder, men minns jag rätt från Misslor/någon Fenix-artikel framställer han ganska skumma alkemiska produkter som skulle kunna förklara saken.

DesertRain

Hero
Äh han är en lisch, finns det något coolare än en missle-lisch?

Purgatory, lite oseriös kanske

duncan_UBBT

Swordsman
En sak du skulle kunna bygga vidare på är att nekromantikern Teraval Tarabum vid ett tillfälle lyckades ta sig in i Chadarians Magikerakademi och komma därifrån med ett antal hemliga skrifter. Han använde en Simulacrum som skulpterats till att se ut som frijarl Torgug Xoro. Du kan ju säga att han stal texterna om hur man återskapade De Dödas Krig.