Nekromanti Zombies!!! (hjälp mig brainstorma)

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
På måndag har jag fått en kväll till förfogande att köra ett ärligt zombieröj-scenario. Vi tar en paus ifrån Evernight inför Mutant Hindenburg. Jag vill ha lite hjälp.

Detta är satt i sten: Vi kör lite friform med 1T6. Högt är bra - lågt är dåligt. Det är systemet i ett nötskal och vi vill nog inte ha det svårare än så just nu.

Följande behöver utvecklas: Jag tänker mig ett klassiskt zombie-scenario där en grupp överlevare måste ta sig till ett fordon eller dö zombie-döden.

Det blir tre akter:

1. Spelarna möts, barrikaderade någonstans, och blir varse att de döda går igen. Här ska spelarna prata med varandra och eventuellt dyker det upp en knasig SLP.

2. Rollfigurerna måste färdas genom zombie-territorier bara för att deras barrikaderade plats inte längre är en säker plats.

3. Rollfigurerna konfronteras med en uppdämd massa zombies och flykten i fordonet måste ske under desperata former.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Skövde Matfestival

För ett par år sedan så körde jag äventyret Skövde Matfestival, som jag skrev ihop till All Flesh Must Be Eaten. Varsågod att inspireras av det om du vill.

Först: zombies. Zombiesarna var inte vandrande döda per se, utan en matförgiftning (som spreds via just Skövde Matfestival i september varje år i Skövde) som gav sig på centrala nervsystemet och senare hela metabolismen. I ett första stadium så dog mer eller mindre det centrala nervsystemet gradvis, och den infekterade personen blev dummare och dummare, och samtidigt mer och mer aggressiv och driven åt att tillfredsställa sina mest grundläggande behov. Symptomen var feber, aggressivitet, balanssvårigheter, extrem hunger, nedsatt smärtkänsla och allt mer förvirrat men enkelriktat uppträdande. Detta var de nya snabba zombiesarna som vi kunnat se i nya Dawn of the Dead eller 28 dagar senare. Den här sorten fälls ungefär som vanliga människor.

I ett andra stadium dog kroppen, men den infekterande organismen höll den ändå i rörelse. Då hade vi mer de klassiska långsamma halvt förruttnade horderna. Då koncentrationen av organismerna satt i huvudet stoppades det här stadioet genom att huvudet förstördes.

Ett tredje stadium fanns, då kroppen förruttnat helt till en stor kött/gele/slempklump, som försökte smälta samman med andra köttklumpar till en superorganism. De kunde angripa med tentakler eller kläggspott, och de kom i princip in överallt. Dessutom kröp de ner under marken, i synnerhet kloakerna, och kunde komma upp överallt. I det sista stadiet kunde blobbarna endast förstöras med stora mängder kraftigt fettförstörande medel (syra, baser, eld, lämpliga bakterier).

Sedan: upplägget. Spelarna fick skapa sig själva som rollpersoner. De satt nere i den lokala spellokalen då plötsligt spelledaren blev konstig och till slut svullade spellokalens kyl på allt ätbart och sedan vände sig mot rollpersonerna och började slita efter dem.

Därefter kom en första akt att ta reda på vad fan det var som hände, varför inte de var drabbade, och vad man skulle göra åt saken. De fick drälla omkring på staden och försöka hitta de resurser de kunde, vilket var nog så hårigt när något kunde anfalla dem när som helst. En person var pistolskytt och en annan var hemvärnsman, så de hade vapen, men i övrigt var det bara vanliga studentlyor som gällde. De råkade ut för smittade kamrater som snabbt förvärrades från sjuka stackare till mordiska hungriga galningar, och till slut insåg de att om någon var det minsta sjuk så var de strax livsfarliga. Då var det jävligt kul att hinta om hur medtagna medrollpersonerna var.

Lagom till att de hade koll på läget och utrustat sig och barrikaderat sig så ändrades uppträdandet hos zombiesarna, och vi fick nu de drällande horderna istället för enskilda vrålsnabba jägare, och horderna kunde inte längre dödas på det vanliga sättet. De kom istället i horder rakt mot de enda levande personerna som fanns, nämligen rollpersonerna. Det krävdes en hel del tricksande för att hitta något fordon som kunde ta sig nånstans, eftersom de flesta fordon var kvaddade, låsta eller befolkade av en zombie, men till slut kunde de komma till en bil tillhörande en av spelarna. Dödingar från hela Skövde var på väg mot dem och de var fett omringade, så vid det här laget tog de sig till P4 för att beväpna sig ännu mer.

Ungefär vid det tillfället ändrades zombiesarnas uppträdande igen, och de upptäckte nu att det fanns de där slemblobbarna precis överallt och att Skövde var precis omringat. Som tur är så är P4 i Skövde ett pansarregemente, och där finns diverse bandfordon och terrängfordon samt en hel park med Leopard-II. Till slut kunde de sno en BMP och med den rulla ut från Skövde, lagom för att stoppas av soldater i NBC-skyddsdräkter och släpas iväg någonstans för hemska medicinska experiment och resten av sitt liv i karantän.

Där tog spelmötet slut pga tid, innan de egentligen fått klarhet i att blobbarna var tredje stadiet av zombiesarna. De trodde mest att blobbarna var källan till zombiesarna, efter att ha förkastat den korrekta teorin att det var en smitta som spreds via matfestivalen.

---

Lite av grejen med äventyret var att zombiesarna ändrade karaktär under äventyret, så att spelarna aldrig var helt säkra på vad de hade att göra med. Istället hölls de på soffkanten hela spelmötet, och det var tokstressigt och tokspännande för dem.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,080
Location
Nordnordost
Kanske inte relevant för dig just nu. Men det finns ett trevligt spel som heter Zombie Cinema som är gjort för att spela den sortens historier som du siktar på. Och reglerna är busenkla.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Lord of Muppets said:
Kan tipsa om spelet "Last night on earth" När vi är inne på den stigen..
Det var tack vare LNoE vi fick lust att köra lite zombierollspel också.

Krille har ett par intressanta idéer. Inledningen är klart frän.
 
Top