Nekromanti Zombiespel (inte rollspel)

slanfan

Hero
Min polare gillar zombies (skräll). Hen går i tankarna att köpa sig ett brädspel eller liknande på temat. Vilket/ vilka är bra?
Motivera gärna en aning, nämn även gärna hur många spelare som krävs.

Tack på förhand.

/slanfan, som har skrivit brevet men inte är kompisen, som vanligt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har tyvärr på rak arm ingenting att rekommendera, men jag vill varna för det största/vanligaste; "Zombies!!!". Det är inte speciellt bra. Det är ett evighetsspel som liksom bara fortsätter och fortsätter - det enda sättet att orka med att spela det och få någon form av konstant "kul"-upplevelse istället för 90% "men vafan, jag tar väl mina steg då, sådär, din tur" är att sortera bort en massa av spelplans-rutorna.

Spelet är snyggt och jag ville verkligen gilla det, men man måste definitivt husregla för att få någon form av vettig känsla och undvika trista dödlägen.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det finska zombiefilmsrollspelet Zombie Cinema har en spelplan. Och kan spelas som någon slags mellanting mellan rollspel och brädspel. Beroende lite på hur man är lagd. Det är ruskigt kul i alla fall.

För allt vad ni gör, håll polaren borta från Zombies!!! som är helt jävla värdelöst.

Last Night On Earth har jag hört mycket gott om, men jag har inte hunnit testa det själv än.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
wilper said:
Last Night On Earth har jag hört mycket gott om, men jag har inte hunnit testa det själv än.
Det finns dessutom ett avsnitt av TableTop där de spelar LNOE. Tyvärr är det också en av de episoder där Wil Wheaton är en riktig douche som borde muras in i en vägg. Han är sån ibland.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ah, jag såg honom i Big Bang Theory, jag trodde det var hans standardtillstånd.

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Instämmer i att Zombies! inte är särskilt upphetsande.

Zombicide ser riktigt läckert ut men har inte testat själv.

Det finns ett riktigt bra figurspel som heter Hjärnor! som kan spelas på diverse konvent. Konstruktörerna har "lovat" att släppa reglerna någon gång.

Jag antar att inget av detta svarade på din fråga egentligen.

Vimes

Sillkung
Bästa tipset är att göra om fluffet i Pandemic till zombietema, eventuellt med delar från Zombies!!!

Xyas

Swashbuckler
Owlbearpig said:
Zombicide ser riktigt läckert ut men har inte testat själv.
Zombicide är ett ganska schysst samarbetesspel med snygga spelplaner och figurer. Det är dock inte särskilt djupt regelmässigt och så fort reglerna sitter hos spelarna blir de scenarion som följer med spelet löjligt enkla att klara. Men det är å andra sidan hyfsat enkelt att husregla bort med tuffare scenarion och färre överlevare. Jag kan absolut rekommenderar det.

chrull

Stockholm Kartell
Zombie Dice är ju en bra start. Inte så mycket mer än tärningar, men spelet är ju i alla fall roligt...