Nekromanti [Zonen] Layout

Mogger

Hipsteranka
Robert Jonsson;n166386 said:
Det blir det inte om det görs rätt. Håller med krank där att InDesign gör det rätt bra själv, men får man göra det manuellt är det förstås mer jobb. Men det är värt det.

För mig kan det vara ett make or break för ett köp, så det är rätt starkt för mig.
Ok, får testa helt enkelt. Det kan mycket väl passa bättre med marginalerna.

nyvinter

Illustrationist
Innerkolumnerna bör nog justeras oavsett på grund av dess storlek. Icke-högerjustering på huvudkolumnerna kan bli skitsnygga men det är också något som kräver jobb — måste hitta precis rätt radlängd för att det inte ska bli sågtandat.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Breda yttermarginaler känns som en rest från när det var kutym att klottra ner en massa anteckningar i marginalerna. Ett ohyffs som ingen civilicerad rollspelare borde ägna sig åt. Så breda yttermarginaler ser jag mest som ett slöseri med utrymme. Breda innermarginaler däremot ser jag som en brilljant idé för att hålla texten borta från avgrunden i mitten, så länge man tänker på det även med marginaltexten, vilket verkar tänkas på så jag tror det kommer bli precis hur bra som helst!

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Rymdhamster;n166514 said:
Breda yttermarginaler känns som en rest från när det var kutym att klottra ner en massa anteckningar i marginalerna. Ett ohyffs som ingen civilicerad rollspelare borde ägna sig åt. Så breda yttermarginaler ser jag mest som ett slöseri med utrymme. Breda innermarginaler däremot ser jag som en brilljant idé för att hålla texten borta från avgrunden i mitten, så länge man tänker på det även med marginaltexten, vilket verkar tänkas på så jag tror det kommer bli precis hur bra som helst!
Det finns en annan vits med breda yttermarginaler också - dels för att samla ihop textblocken till en sammanhållen enhet i mitten av uppslaget (kanske den främsta anledningen), men också för att läsaren ska kunna hålla i boken utan att täcka texten med tummen. Det är också farligt att inom grafisk formgivning se tomma ytor som "slöseri med utrymme". De vita, tomma ytorna är minst lika viktiga som de som fylls av text, grafik och bild.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
pappa;n166520 said:
Det finns en annan vits med breda yttermarginaler också - dels för att samla ihop textblocken till en sammanhållen enhet i mitten av uppslaget (kanske den främsta anledningen),
Jag vet inte riktigt vad det här betyder, men tänker att det borde kunna lösas genom att välja "rätt" format på boken istället.

pappa;n166520 said:
men också för att läsaren ska kunna hålla i boken utan att täcka texten med tummen.
Allt detta kräver är "tillräckligt" breda yttermarginaler, inte att yttermarginalerna måste vara bredare än innermarginalerna.

Men nu borde ju vi två veta sen gammalt att en layoutdiskussion mellan oss inte är särskilt fruktsam då vi prioriterar olika apsekter hos den färdiga produkten väldigt, väldigt olika =)

kloptok

Pensionerad astrolog
Basenanji;n166366 said:
Ser snyggt ut! Risk för OT, men använder någon här LaTeX?
krank;n166368 said:
Tidiga skisser på spelet jag försökte bygga innan Evolutionens Barn skrevs i LaTeX. Jag tröttnade och insåg att jag ville kunna göra layout och design på riktigt, och ju mer avancerade såna grejer man vill göra desto mer krångel blir det att koda och testa LaTeX.

Men jag har för mig att bl.a första versionen av Oktoberlandet sattes med LaTeX.
Robert Jonsson;n166369 said:
Tror wilper använde LaTeX till Höstdimma också, men kan ha fel.
Har inte skrivit något rollspel men ja, jag har använt LaTeX en hel del genom åren i mitt dagliga arbete. Det är ibland lite bångstyrigt när man vill tvinga fram en specifik layout, men jag föredrar i alla fall när man kan ha kontroll över bångstyrigheten till skillnad från i många WYSIWYG-program (där dumheter liksom "bara händer" utan att man förstår varför) . Vill man frångå standardtypografin och använda specifika typsnitt och annat (och det vill man nog om man skriver ett rollspel) så kan det bli lite krångligt att använda LaTeX och redan utan det så har det en rätt hög inlärningströskel för att komma igång. Men det har kanske InDesign och andra formgivningsprogram också å andra sidan?

Är 99% säker på att wilpers Medan världen går under är skrivet i LaTeX. Hans andra spel har jag inte tittat på. Angående Oktoberlandet har jag pratat en del med Fiktionslek i vrållådan om TeX, och verkar mycket riktigt ha använt det ganska mycket så det låter rimligt att Oktoberlandet är skrivet i TeX.

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Rymdhamster;n166530 said:
Jag vet inte riktigt vad det här betyder, men tänker att det borde kunna lösas genom att välja "rätt" format på boken istället.
Det handlar om läsupplevelsen och läsflödet. Om du har för mycket whitespace mellan textblocken på sidorna kommer det att separera dem och hoppet över bokens bunt blir onödigt stort, vilket bryter läsflowet och skapar en liten irriterande paus i texten. I regel är det bra att försöka knyta ihop alla textelement så att läsaren naturligt binder ihop dem till ett, liksom man binder ihop bokstäver till ordbilder snarare än ser och tolkar varje bokstav för sig. De större yttermarginalerna bildar också en slags ram runt texten som hjälper läsaren att fokusera och därmed ta till sig informationen. Därmed inte sagt att det inte GÅR att göra välbalanserad layout med större innermarginaler, men jag skulle påstå att det är svårare.
Och det har ingenting med sidformatet att göra.

Rickard

Urverk speldesign
Måns;n166195 said:
Ett bifogat layouttest:
Jag tycker det ser helgalet ut med bredare innermarginaler än yttremarginaler men jag antar att det är en skada från att jag håller på med typografi. Man har mindre innermarginaler av samma anledning som personer på bilder alltid ska titta inåt bokens mitt - för att få allting att hänga samman. Just nu springer dina två sidor ifrån varandra istället för att hålla ihop. På samma sätt ska en person på en vänstersida titta mot högersidan och en person på högersidan titta åt vänster. Så att de tittar mot varandra och inte från varandra.

Du kan givetvis ha det hur du vill men var fullt medveten om vad din layout kan ge för intryck.

Du kan dock inte bara slänga om marginalerna för det kommer också att se konstigt ut, då innermarginalen blir något för tight. Detta går inte att åtgärda med att öka innermarginalen för då blir innermarginalen större än yttermarginalen, om jag nu även inkluderar kommentarerna.

Kanske är en lösning att slänga in en bård under kommentarsfältet och göra alla kommentarer med vit bakgrund? Det kanske ger stärker intrycket av att sidorna hänger samman?

I övrigt
× Stycken i böcker brukar normalt börja med indrag och inte markeras med dubbla radbrytningar.
× Brödtexten följer inte en baslinje (baseline grid). Du behöver inte göra det men det ser prydligare ut, särskilt om du vill ha det såpass prydligt att alla sidor slutar på samma ställe.
× Undvik längre texter satta i enbart kursiv stil då kursivt stör läsupplevelsen.

I övrigt ser det bra ut. Du har undvikit väldigt många nybörjarmisstag.

Mer läsning om formgivning
http://erebaltor.se/rickard/typography/
http://erebaltor.se/rickard/Dreamofp...BeImproved.pdf
http://erebaltor.se/rickard/Dreamofp...BeImproved.rar (Indesign-fil)

Mogger

Hipsteranka
Jag har ju läst en del om typografi, och det där med breda innermarginaler har jag snott från Luptons Thinking With Type så det är inte helt taget ur luften. Det sagt så förstår jag ju att man bör förstå konventioner och traditioner innan man bryter mot dem, och jag kan erkänna att jag helt enkelt inte greppar typografi tillräckligt än. Jag tycker helt enkelt att det är jäkligt svårt, trots att jag dagligen jobbar med design (ibland även grafisk).

Det är därför jag behöver sådana här trådar.

Samtidigt vill jag sticka ut en aning. Jag vill inte bara att man öppnar boken och så ser det ut som...Ja, trist helt enkelt. Jag har alltid gett upp ungefär här tidigare, men vill verkligen ta mig över tröskeln den här gången.

Baseline grid vet jag att jag har kämpat med tidigare. Ska ge det ett försök igen, men jag har för mig att det ledde till knepigheter med rubriker och så blev det matematik av allt och jag gav upp :)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Måns;n166559 said:
Jag har ju läst en del om typografi, och det där med breda innermarginaler har jag snott från Luptons Thinking With Type så det är inte helt taget ur luften.
Attans, jag som tänkte att det kanske var från Christer Hellmarks Typografisk handbok.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Måns;n166587 said:
är det något jag bör köpa kanske?
Köp eller kila in på något närbeläget och välsorterat bibliotek. Det är ett standardverk som har ”allt det tråkiga” (till exempel vilka tänk som rekommenderas kring var man placerar text i marginalen i relation till brödtexten). Jag tror jag läste den pärm till pärm när jag först fick tag på den, det kändes som att jag lärde mig ett nytt språk på kuppen.

azzmazzter300

Veteran
Måns;n165840 said:
Ok, nu har jag, som jag nämnde i en annan tråd, hittat lite typsnitt som jag gillar och slängt ihop ett test på layout. Storleken är 21x16, alltså något bredare än A5, men inte mycket. Hade gärna kört på A5 men fick inte ihop det.

Så, vad tror ni om det här? Jag tror att jag kan layouta hela spelet så här. Det går inte över min förmåga (som mina tidigare försök har gjort).

Länk till större variant
Jag gillar de där kommentarerna i marginalen, är det inspirerat av Tufte?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
DeBracy;n166592 said:
Köp eller kila in på något närbeläget och välsorterat bibliotek. Det är ett standardverk som har ”allt det tråkiga” (till exempel vilka tänk som rekommenderas kring var man placerar text i marginalen i relation till brödtexten). Jag tror jag läste den pärm till pärm när jag först fick tag på den, det kändes som att jag lärde mig ett nytt språk på kuppen.

Den är dessutom oanat rolig. Jag hade väl redan fått det viktigaste via Dantes fantastiska guider, men jag läste den också rätt mycket pärm-till-pärm. Det roligaste är ju författarens enorma bitterhet över att pöbeln numera får göra typografi.

azzmazzter300

Veteran
En fundering: vad motiverar valet att ha kommetarer i innermarginalen, istället för yttermarginalen? Jag gillar som sagt idén, att ha mycket vityta gör texten behaglig att läsa, och ger sidor mer unikt utseende, vilket gör att det blir lättare att hitta relevant information när man bläddrar i boken, men jag är van vid att kommentarerna ligger i yttermarginalen, och jag tror det här är bättre.

Mitt case för detta är att yttermarginalen inte går in i texten på den andra sidan, om du läser en kommentar på vänster sida så riskerar ögonen dras mot texten på höger sida, och vice versa. Om texten är i yttermarginalerna så händer inte det här, eftersom det inte finns någon text som tävlar om uppmärksamhet utanför boken (huvudtexten på samma sida som kommentaren kommer ju alltid finns där). Du behöver inte heller oroa dig för att texten göms av bindingen i innermarginalerna. Problemet kanske inte uppstår så ofta, för du har ju ganska luftigt mellan huvudtexten på sidorna, så det kommer mest vara om det är kommentarer som är på samma höjd på båda sidor, men kanske kan du få ner storleken till A5 med bibehållen visuell effekt om du sätter kommentarerna i yttermarginalen?

Det här igen dealbreaker eller nåt, mer bara en fundering på om det finns några förtjänster med att lägga kommentarerna i innermarginalen.

azzmazzter300

Veteran
Äh, nu när jag kikar närmare ser jag vad poängen skulle va: det centrerar texten bättre, så den ligger i mitten av sidan i en fysisk bok. Jag tycker nog bättre om att ha kommentarer i yttermarginalen, men det är en giltig tradeoff.

Mogger

Hipsteranka
azzmazzter300;n166627 said:
Äh, nu när jag kikar närmare ser jag vad poängen skulle va: det centrerar texten bättre, så den ligger i mitten av sidan i en fysisk bok. Jag tycker nog bättre om att ha kommentarer i yttermarginalen, men det är en giltig tradeoff.
Det stämmer kanske. Alltså, jag har ju ingen aning egentligen :) Men, nu vet jag lite grejer som jag ska testa så får vi se hur resultatet blir.