En fundering: vad motiverar valet att ha kommetarer i innermarginalen, istället för yttermarginalen? Jag gillar som sagt idén, att ha mycket vityta gör texten behaglig att läsa, och ger sidor mer unikt utseende, vilket gör att det blir lättare att hitta relevant information när man bläddrar i boken, men jag är van vid att kommentarerna ligger i yttermarginalen, och jag tror det här är bättre.
Mitt case för detta är att yttermarginalen inte går in i texten på den andra sidan, om du läser en kommentar på vänster sida så riskerar ögonen dras mot texten på höger sida, och vice versa. Om texten är i yttermarginalerna så händer inte det här, eftersom det inte finns någon text som tävlar om uppmärksamhet utanför boken (huvudtexten på samma sida som kommentaren kommer ju alltid finns där). Du behöver inte heller oroa dig för att texten göms av bindingen i innermarginalerna. Problemet kanske inte uppstår så ofta, för du har ju ganska luftigt mellan huvudtexten på sidorna, så det kommer mest vara om det är kommentarer som är på samma höjd på båda sidor, men kanske kan du få ner storleken till A5 med bibehållen visuell effekt om du sätter kommentarerna i yttermarginalen?
Det här igen dealbreaker eller nåt, mer bara en fundering på om det finns några förtjänster med att lägga kommentarerna i innermarginalen.