Nekromanti [Zonen] Layout

Mogger

Hipsteranka
Ok, nu har jag, som jag nämnde i en annan tråd, hittat lite typsnitt som jag gillar och slängt ihop ett test på layout. Storleken är 21x16, alltså något bredare än A5, men inte mycket. Hade gärna kört på A5 men fick inte ihop det.

Så, vad tror ni om det här? Jag tror att jag kan layouta hela spelet så här. Det går inte över min förmåga (som mina tidigare försök har gjort).

Länk till större variant

Attachments

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker att det ser snyggt ut, men jag är en smula skeptisk till att ha breda innermarginaler. Det stör läsflödet för mig av nån anledning, har svårt att sätta fingret på't. Men överlag får jag Mutantvibbar, kanske framför allt av UA, och det är ju inget dåligt betyg.

Caligo

Swashbuckler
Standard i layout sedan flera hundra år är att ha bredare yttermarginaler (med ev. text) och smalare innermarginaler. Vänd på det helt enkelt.

PAX

Jordisk Äventyrare
Sidnumreringen behöver nog inte vara så stor. Kanske samma storlek som kapiteltexten längst upp (ovanför strecket).

Mogger

Hipsteranka
krank;n165848 said:
Jag tycker att det ser snyggt ut, men jag är en smula skeptisk till att ha breda innermarginaler. Det stör läsflödet för mig av nån anledning, har svårt att sätta fingret på't. Men överlag får jag Mutantvibbar, kanske framför allt av UA, och det är ju inget dåligt betyg.
Breda innermarginaler är jag barnsligt förtjust i, så de blir kvar :) Mutant(MUA)-vibbar är absolut inte fel, eftersom spelet bygger vidare på själva MUA-stämningen (mer än MUA-innehållet).

Mogger

Hipsteranka
PAX;n165872 said:
Sidnumreringen behöver nog inte vara så stor. Kanske samma storlek som kapiteltexten längst upp (ovanför strecket).
Japp, helt rätt. Fixar det.

roboman

Veteran
Måns;n165932 said:
Breda innermarginaler är jag barnsligt förtjust i, så de blir kvar :) Mutant(MUA)-vibbar är absolut inte fel, eftersom spelet bygger vidare på själva MUA-stämningen (mer än MUA-innehållet).
Jaaa, helt rätt. Ha kvar det så. Ingen gillar väl när ens brödtext buktar in i avgrunden (beror förstås även på bindning och tjocklek och allt vad det nu kan vara). Jag tycker att det är fint som det är.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag gillar't. Bara inte texten i marginalen försvinner in för nära ryggen så är det finfint, men det hade ju varit samma om det var brödtexten innerst.

Mogger

Hipsteranka
DeBracy;n165965 said:
Jag gillar't. Bara inte texten i marginalen försvinner in för nära ryggen så är det finfint, men det hade ju varit samma om det var brödtexten innerst.
Jag funderar på att ha 20mm (nu är det 15mm) mellan text och, ja, den där avgrunden som bokens mitt bildar. För lite?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Måns;n166362 said:
Puffar lite. Någon kommentar?
Jag gillar grunden, i synnerhet med hur lägger in text på sidan - men är det något som jag har extremt svårt för är det när text inte är marginaljusterad, så det drar tyvärr ned intrycket för mig. :(

krank

Basenanji;n166366 said:
Ser snyggt ut! Risk för OT, men använder någon här LaTeX?

Tidiga skisser på spelet jag försökte bygga innan Evolutionens Barn skrevs i LaTeX. Jag tröttnade och insåg att jag ville kunna göra layout och design på riktigt, och ju mer avancerade såna grejer man vill göra desto mer krångel blir det att koda och testa LaTeX.

Men jag har för mig att bl.a första versionen av Oktoberlandet sattes med LaTeX.

Mogger

Hipsteranka
Robert Jonsson;n166367 said:
Jag gillar grunden, i synnerhet med hur lägger in text på sidan - men är det något som jag har extremt svårt för är det när text inte är marginaljusterad, så det drar tyvärr ned intrycket för mig. :(
Marginalisering alltså? Min personliga åsikt är att texten blir mer levande utan, och snyggare. Men den åsikten är inte speciellt stark.

Men blir det inte fula utdragna ord och avhuggna ord?

Leon

Leo carcion
Mycket snyggare och mer avskalat utan marginaljustering.

krank

Jag föredrar definitivt marginaljustering, jag också. Med rätt inställningar i InDesign upplever inte jag att det blir alltför illa med utdragna ord etc. En av de första selling points InDesign hade var ju dess textmotor som kollar på flera rader när den ska marginaljustera, istället för att bara dra ut varje rad.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Måns;n166375 said:
Marginalisering alltså? Min personliga åsikt är att texten blir mer levande utan, och snyggare. Men den åsikten är inte speciellt stark.

Men blir det inte fula utdragna ord och avhuggna ord?
Det blir det inte om det görs rätt. Håller med krank där att InDesign gör det rätt bra själv, men får man göra det manuellt är det förstås mer jobb. Men det är värt det.

För mig kan det vara ett make or break för ett köp, så det är rätt starkt för mig.