Mogger
Hipsteranka
Det är två grejer jag brottas med just nu när det gäller min Version Noll till Apocalypse World "konvertering".
1. Ammunitionsåtgång
2. Strid mot flera motståndare.
AW löser det här enkelt, men abstrakt. Det är inte The Mutant Way. Vi vill räkna patroner (för patroner är pengar).
Iaf, min grundtanke är att antalet skott du avlossar har att göra med tre faktorer:
1. Din avsikt med eldgivning (nedhållande eller skadande)
2. Hur kall du är.
3. Hur många mål du vill ska omfattas av din eldgivning.
Första frågan gäller hur korrekt det antagandet är.
Förutsatt att det är en sund tanke, så tänker jag mig att faktor 2 avgörs av tärningsslaget. Slår du bra är du kall och skjuter inte mer än du behöver, slår du dåligt kan du trycka in avtryckaren tills det säger klick-klick-klick.
Fakor 1 är lätt. Spelaren säger vad avsikten med hans handling är.
Faktor 2 är knivigare. Hur många finder som finns defineras av fiktonen men jag vet inte riktigt hur verksam eldgivning är, egentligen. Jag tänker mig att som absolut minimum krävs lika många kulor som antalet mål men sannolikt minst det tredubbla. Kan det stämma?
Några andra tankar så här långt?
1. Ammunitionsåtgång
2. Strid mot flera motståndare.
AW löser det här enkelt, men abstrakt. Det är inte The Mutant Way. Vi vill räkna patroner (för patroner är pengar).
Iaf, min grundtanke är att antalet skott du avlossar har att göra med tre faktorer:
1. Din avsikt med eldgivning (nedhållande eller skadande)
2. Hur kall du är.
3. Hur många mål du vill ska omfattas av din eldgivning.
Första frågan gäller hur korrekt det antagandet är.
Förutsatt att det är en sund tanke, så tänker jag mig att faktor 2 avgörs av tärningsslaget. Slår du bra är du kall och skjuter inte mer än du behöver, slår du dåligt kan du trycka in avtryckaren tills det säger klick-klick-klick.
Fakor 1 är lätt. Spelaren säger vad avsikten med hans handling är.
Faktor 2 är knivigare. Hur många finder som finns defineras av fiktonen men jag vet inte riktigt hur verksam eldgivning är, egentligen. Jag tänker mig att som absolut minimum krävs lika många kulor som antalet mål men sannolikt minst det tredubbla. Kan det stämma?
Några andra tankar så här långt?