YZE [Zonen] Monsterattacker + kritiska skador?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,185
Location
Ereb Altor
Har börjat kika lite på detta inför dagens spelmöte. Om RP ska in i Musközonen så kommer de kanske stöta på monster. Jag är lite sugen på att testa monsterattacker, men är lite osäker på hur de lirar med kritiska skador?

Jag kör alltså med vapenskador från T2000 som har grundskada samt kritisk skada. Den kan se ut såhär. 3/4. Alltså, vapnet har tre i skada (som vilket vapen som helst i YZE) men om man når upp i 4 (genom bättre framgång/träff) så åsamkar man en kritisk skada. Det gör monster sjukt farliga! För farliga? Många attacker blir nästan direkt dödliga.

Jag har inte spelat Svärdets sång, Alien m.fl så den enda praktiska erfarenheten jag har av monsterattacker är från Drakar och Demoner, men då bara som spelare.

Så, hur bör jag tänka här?
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
325
Vet inte hur Svärdets Sång fungerar med i Alien gör inte vapen kritisk skada utan du rullar på en tabell när du kommer ner till 0hp. Innan dess har du i princip bara fått blåmärken/rivsår.
Men människor är veka i Alien och du har kanske bara några få poäng i Health så man börjar rulla på tabellen ganska omgående. Där är resultaten allt från stukat finger till avslitet huvud.
Sedan har många monsterattacker att om den orsakar minst 1 i skada triggar de specifik kritisk skada.
Det funkar bra i Alien där människor dör på löpande band men antagligen sämre i andra spel.
Så jag har inte råd till dig men du ska nog inte kolla på Alien för tips i detta fallet.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,136
Location
Umeå
Vet inte hur Svärdets Sång fungerar med i Alien gör inte vapen kritisk skada utan du rullar på en tabell när du kommer ner till 0hp. Innan dess har du i princip bara fått blåmärken/rivsår.
Men människor är veka i Alien och du har kanske bara några få poäng i Health så man börjar rulla på tabellen ganska omgående. Där är resultaten allt från stukat finger till avslitet huvud.
Sedan har många monsterattacker att om den orsakar minst 1 i skada triggar de specifik kritisk skada.
Det funkar bra i Alien där människor dör på löpande band men antagligen sämre i andra spel.
Så jag har inte råd till dig men du ska nog inte kolla på Alien för tips i detta fallet.
Svärdets sång fungerar likadant, så det ger inte heller något tips. Coriolis har tröskelvärden för när man crittar, men saknar istället monsterattacker, så den ger inte heller någon hjälp om hur man kombinerar...
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,873
Jag kör alltså med vapenskador från T2000 som har grundskada samt kritisk skada. Den kan se ut såhär. 3/4. Alltså, vapnet har tre i skada (som vilket vapen som helst i YZE) men om man når upp i 4 (genom bättre framgång/träff) så åsamkar man en kritisk skada. Det gör monster sjukt farliga! För farliga? Många attacker blir nästan direkt dödliga.
Har de stackarna nåt skydd? Kanske bör monstren ha såndär armor modifier som närstridsvapnen i Twilight 2000 har? Typ +2 eller +3 för dunkiga saker som svansar och sparkar och +1 för stickiga saker som stora klor och tänder?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,185
Location
Ereb Altor
Har de stackarna nåt skydd? Kanske bör monstren ha såndär armor modifier som närstridsvapnen i Twilight 2000 har? Typ +2 eller +3 för dunkiga saker som svansar och sparkar och +1 för stickiga saker som stora klor och tänder?
Vi plockade faktiskt bort det, för det lirar inte så bra med personskydd visade det sig när man grävde lite. Men däremot kan man ju göra så att det krävs en jäkla massa skada för krit! En attack kan ju egentligen ha 4/8. Då blir det inte så farligt. Eller, det blir det, men inte direkt dödande.
 
Top