Nekromanti [Zonen] Namn på färdigheter

Mogger

Hipsteranka
I Zonen (som lite inofficiellt kan beskrivas som Järnringens Mutant runt år 20PT, alltså 80 år tidigare) har jag döpt färdigheterna (eller kunskaper som de heter) till olika mutantiga kneg.

Exempelvis heter slagsmål slugger att kunna rida heter jockey och den som har koll på vildmarken är en zonfarare.

Nu är det två färdigheter som inte känns helt rätt (efter kritisk granskning av etepete), nämligen knekt och lurendrejare.

Knekt innebär allt sånt som en soldat känner till som taktik, vapenkunskap, gräva med kasken (och koka soppa i den), gå i led och ana bakhåll m.m. Alternativt namn är milis. Andra förslag? Milis är helt rätt men jag vill isf ha en könsneutral ändelse, typ milis-knekt, -jeppe, -soldat etc.

Lurendrejare är låter fel, för förutom att luras innebär det att ha koll i den undre världen, dyrka lås och annat småfiffel som kriminella ägnar sig åt. Alternativ är -- roffare
- fifflare
- tjyv
- annat?

Ezping Orm

Hero
Jag håller inte med dig. Jag gillar både Knekt och Lurendrejare och tycker att du bör behålla dem oförändrade. :gremsmile:

Det enda färdighetsnamnet som jag inte gillar är Jolmschmäcker. Tycker inte det passar ihop med de andra färdigheterna.

Leon

Leo carcion
Ezping Orm said:
Lurendrejare och tycker att du bör behålla dem oförändrade. :gremsmile:

Det enda färdighetsnamnet som jag inte gillar är Jolmschmäcker. Tycker inte det passar ihop med de andra färdigheterna.
Det kniviga med just lurendrejare är att färdigheten är tänkt att täcka mer klassiska tjuvfärdigheter som låsdyrkning, fickstöld etc.

Jolmschmäcker tycker jag har en given plats som etablerad MUA-term :gremsmile:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag skulle vilja föreslå "grunt" istället för knekt. Det är förvisso en term från engelskan, men jag tycker det har en bra klang på svenska också.

Alternativ: Stridis,

Lurendrejare låter fint, men jag håller med om att det inte låter som att det täcker in allt det du vill att det ska täcka in. Jag gillar verkligen fifflare. Eller möjligen fixare. Det är ju typ Facemans roll i A-team. han både ljuger och stjäl och allt det andra. Vilket som av de skulle vara klockrent tycker jag.

Alternativ: Stjälare, Bov, Bandit,

Mogger

Hipsteranka
Fixare finns redan, och överlappar en del, men syftar mer på de ekonomiska aspekterna.

Fifflare känns bäst än så länge, men det är lite för lite rånmord i det.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Måns said:
Fixare finns redan, och överlappar en del, men syftar mer på de ekonomiska aspekterna.
Ah, där får man för att man bara skummade igenom färdigheterna på karaktärsbladet. I så fall tycker jag att fifflare är alldeles för likt och kommer att bli en källa till fövirring =(

Leon

Leo carcion
Svarte faraonen said:
Rufflare. Ligist låter mer som om det handlar om att panga rutor och skrämma kärringar.
Sant, ang. Ligist. Fast Rufflare är väl återigen en skojare/lurendrejare snarare än en mer förhärdard förbrytare (eller?)

Det kanske är skurk ändå

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tjyv är annars väldigt bra också. Jag tycker att det verkligen innefattar allt det du nämner att det ska göra, utom möjligen rånmord, men inte ens det är helt frånkopplat från "tjyv".

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Måns said:
Nu är det två färdigheter som inte känns helt rätt (efter kritisk granskning av etepete), nämligen knekt och lurendrejare.

[klipp]

Lurendrejare är låter fel, för förutom att luras innebär det att ha koll i den undre världen, dyrka lås och annat småfiffel som kriminella ägnar sig åt. Alternativ är -- roffare
- fifflare
- tjyv
- annat?
Skälm (en svensk skälm finns här >>>)
Kanalje (läs mer här >>>)

Mogger

Hipsteranka
Mekanurg said:
Tack. Jag hade avfärdat båda, men nu när jag ser ord som kanaljös och kanaljeri är det inte någon tvekan.

Kanalje it is!

"Nog är zonen ändå full af mera kanaljetyg, än af redbarhet"
- Kornelius Wrede, ärbar patriot.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ja, de där olika formerna gjorde mig också lite förälskad i ordet =) Kanalje kommer nog passa skitbra.