Min senaste besatthet är zoner och kraftsfärer och ur dessa kan användas i spel. Jag gillar scener i filmer där den gode kämpen kostaterar "det här är en ond plats" eller när en persons "blotta närvaro får tungan att stillas på den sladdrande adelsdamen" och dyl.
Så som jag ser det så finns det (återigen minst) två sätt att realisera detta i rollspel. Endera håller man det mystiskt, icke påtagligt och därmed i princip kosmetiskt eller också så tar man den direkt motsatta approachen och gör det konkret och påtagligt. Jag har spånat lite på det i ett settingklur som i vanlig ordning ligger och bubblar utan att riktigt koka upp.
Nå; Den approach som jag har kollat mest på och speltestat en del är den absolut enklaste. Man har olika "bonusnivåer" i zonerna rankat från 0 (inga bonusar men en existerande närvaro av aspekten) till +3 (ett mycket starkt fäste för aspekten), detta med grundtanken att slumpfaktorn skulle vara 2T8. Det fungerar helt ok, men...
Alltså, man borde kunna göra så mycket mer av sådana zoner, sådana kraftsfärer. En enkel bonus/avdrag är enkelt och stilrent, men det är lite... trist.
Hur skulle ni vilja ha det? Jag tänker i första hand ur ett regelperspektiv men även ur ett känslo/spelupplevelsperspektiv.
Så som jag ser det så finns det (återigen minst) två sätt att realisera detta i rollspel. Endera håller man det mystiskt, icke påtagligt och därmed i princip kosmetiskt eller också så tar man den direkt motsatta approachen och gör det konkret och påtagligt. Jag har spånat lite på det i ett settingklur som i vanlig ordning ligger och bubblar utan att riktigt koka upp.
Nå; Den approach som jag har kollat mest på och speltestat en del är den absolut enklaste. Man har olika "bonusnivåer" i zonerna rankat från 0 (inga bonusar men en existerande närvaro av aspekten) till +3 (ett mycket starkt fäste för aspekten), detta med grundtanken att slumpfaktorn skulle vara 2T8. Det fungerar helt ok, men...
Alltså, man borde kunna göra så mycket mer av sådana zoner, sådana kraftsfärer. En enkel bonus/avdrag är enkelt och stilrent, men det är lite... trist.
Hur skulle ni vilja ha det? Jag tänker i första hand ur ett regelperspektiv men även ur ett känslo/spelupplevelsperspektiv.