Nekromanti Zoner i mindre tung version

Ram

Skev
Min senaste besatthet är zoner och kraftsfärer och ur dessa kan användas i spel. Jag gillar scener i filmer där den gode kämpen kostaterar "det här är en ond plats" eller när en persons "blotta närvaro får tungan att stillas på den sladdrande adelsdamen" och dyl.

Så som jag ser det så finns det (återigen minst) två sätt att realisera detta i rollspel. Endera håller man det mystiskt, icke påtagligt och därmed i princip kosmetiskt eller också så tar man den direkt motsatta approachen och gör det konkret och påtagligt. Jag har spånat lite på det i ett settingklur som i vanlig ordning ligger och bubblar utan att riktigt koka upp.

Nå; Den approach som jag har kollat mest på och speltestat en del är den absolut enklaste. Man har olika "bonusnivåer" i zonerna rankat från 0 (inga bonusar men en existerande närvaro av aspekten) till +3 (ett mycket starkt fäste för aspekten), detta med grundtanken att slumpfaktorn skulle vara 2T8. Det fungerar helt ok, men...

Alltså, man borde kunna göra så mycket mer av sådana zoner, sådana kraftsfärer. En enkel bonus/avdrag är enkelt och stilrent, men det är lite... trist.

Hur skulle ni vilja ha det? Jag tänker i första hand ur ett regelperspektiv men även ur ett känslo/spelupplevelsperspektiv.

Rickard

Urverk speldesign
Hur skulle ni vilja ha det? Jag tänker i första hand ur ett regelperspektiv men även ur ett känslo/spelupplevelsperspektiv.
Jag skulle vilja ha ledord så att spelarna vet vad som gäller på platsen. Om spelet utspelar sig i en stad skulle namnen på stadsdelarna kunna vara ledorden. Rent regelmässigt skulle jag lösa det genom att stadsdelen ger en klar bonus på en av egenskaperna i spelet men ger bonus till egenskaper som hör till de angränsande delarna av staden. Eventuellt skulle stadsdelen även kunna låsa upp specialförmågor. Rent mekanisk skulle jag lösa det genom att ha namnen på stadsdelarna vid kanten på rollformuläret och sedan låta spelarna få märka ut stadsdelen (med ett gem, givetvis) och på så sätt se vad man får för bonus.

På så sätt skulle jag kunna tänka mig att stadsdelarna fungerar som grundegenskaper som sedan adderas till ett värde.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" style="height: 80px;"><pre>Rosengård (hög kriminalitet) ------ +3 ------- inbrott
\ /
\-- +1 ---/
/ \
Kneipen (affärsdistrikten) --------- +3 ------ affärsuppgörelser</pre></div></div>

/Han som blev sugen på att göra ett coolt rollformulär som följde denna princip

solvebring

Superhero
Jag vill kalla det för sfärer för platser, och auror för personer. Och jag vill ha det helt kosmetiskt. Jag menar, det skulle bara kännas flum om det var poäng för hur evil Darth Vaders närvaro kan kännas. Jag vill helt enkelt ha det som en karaktärsbeskrivning, eller aligment, inte i värden och tärningsslag.

Ram

Skev
Hm. Bra poäng, men det komplicerar (eventuella) jämförelser etc. om man tar bort värden och det minskar överskådligheten. Men jag håller med om att det ger mer känsla om man inte har nuffror...

Asså, man skall ju få avdrag om man befinner sig på "fel" plats, hur bestämmer man storleken på avdraget utan nuffror...?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ram said:
Asså, man skall ju få avdrag om man befinner sig på "fel" plats, hur bestämmer man storleken på avdraget utan nuffror...?
System som tillåter bonus- och strafftärningar funkar ju i sånahär lägen. Om det finns något i fiktionen som har negativ inverkan (en zon av ondska i det här fallet) så kan man helt enkelt dra till med att det blir en strafftärning på vad du nu tar dig till. Kanske systemet också tillåter flera strafftärningar - avdrag från tärningspölen för att prata med lite vanligare termer.

Sådant har jag själv gått och funderat på under senaste tiden och ett sådant tänk ligger till grunden får konfliktsystemet jag hystade ur mig för allmän beskådan för en knapp månad sen.

solvebring

Superhero
Nu kommer vi till det där intressanta snacket om hur mycket "spelledaren", egentligen systemet, har lov att kramp över spelarens hand över rollpersonen. Det beror såklart på vad man söker för typ av system och mekanismer, men i alla fall. Jag vill bara få det här sagt, för att det är värt att tänka på.

Jag menar, det sämsta som finns är saker som skräcktabeller, eftersom de bestämmer om rollpersonen blir rädd och hur rädd denne blir. Är det inte att ta död på spelarens makt och rollpersonens personlighet?

Är det inte kort och gott bättre att beskriva hur jävla scary det är på en plats och sedan låta spelaren bestämma om hans rollperson är klok nog att känna av det och blir rädd och bli försiktig (och då lägga till en modifikation om denne reagerar)?

Jag menar, visst det kan anses som orättvist att de som verkligen går in i platsbeskrivningen får en modd och de andra inte. Fast det blir ju jävligt surt för dem som inte respekterar platsens "väsen" när sedan något hemsk händer dem just för att de var arroganta.

Ram

Skev
DeBracy said:
System som tillåter bonus- och strafftärningar funkar ju i sånahär lägen. Om det finns något i fiktionen som har negativ inverkan (en zon av ondska i det här fallet) så kan man helt enkelt dra till med att det blir en strafftärning på vad du nu tar dig till. Kanske systemet också tillåter flera strafftärningar - avdrag från tärningspölen för att prata med lite vanligare termer.

Sådant har jag själv gått och funderat på under senaste tiden och ett sådant tänk ligger till grunden får konfliktsystemet jag hystade ur mig för allmän beskådan för en knapp månad sen.
Jodå, det funkar säkert kanon, men då är grundpremissen att man bara kan få en strafftärning eller? För om man kan få flera så är vi ändå tillbaka i att zonerna är graderade motsvarande +1, +2 osv. fast med andra effekter. Eller?

Ram

Skev
solvebring said:
Nu kommer vi till det där intressanta snacket om hur mycket "spelledaren", egentligen systemet, har lov att kramp över spelarens hand över rollpersonen. Det beror såklart på vad man söker för typ av system och mekanismer, men i alla fall. Jag vill bara få det här sagt, för att det är värt att tänka på.

Jag menar, det sämsta som finns är saker som skräcktabeller, eftersom de bestämmer om rollpersonen blir rädd och hur rädd denne blir. Är det inte att ta död på spelarens makt och rollpersonens personlighet?

Är det inte kort och gott bättre att beskriva hur jävla scary det är på en plats och sedan låta spelaren bestämma om hans rollperson är klok nog att känna av det och blir rädd och bli försiktig (och då lägga till en modifikation om denne reagerar)?
Jo, det där är helt klart ett alternativ, att dölja tärningsslag, färdighetsvärden och bonusar. Det är en helt ok metod. Fast jag vill gärna undvika den...

Att veta att zonen har -2 har ett gäng ganska distinkta fördelar:
1. Alla vet vad som gäller när de skall göra saker så SL slipper vara ensam ansvarig för allt meck.
2. Känslan av den hemskhet som finns där syns, den är inte bara ord som kan tolkas olika av olika personer.

Fast det är förbannat avromantiserande. Det eviga dilemmat...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ram said:
Jodå, det funkar säkert kanon, men då är grundpremissen att man bara kan få en strafftärning eller? För om man kan få flera så är vi ändå tillbaka i att zonerna är graderade motsvarande +1, +2 osv. fast med andra effekter. Eller?
Ja, mycket riktigt är det väl så. Jag skummade nog ditt ursprungsinlägg lite för fort.

Dock så tycker jag att det här med att lägga till och dra bort tärningar ger en annan upplevelse. +1 och +2 är matematiska operationer, en eller två tärningar extra i näven är en fysisk, taktil sak. Jag inbillar mig att man i mindra grad "avmystifierar" något genom att inte behöva blanda in den tydliga matematiken i det.

Jag tror känslan är väldigt olika mellan »Du får -3, platsen är ond...« och »Du får lägga bort tre av dina tärningar, platsen är ond...« Det senare får man till och med känna i handen.

---

Och ja, jag är väl sådan att jag gärna tycker att såna här zoner bör ha regelmässig påverkan också om det är en viktig del i settingen.

solvebring

Superhero
Och ja, jag är väl sådan att jag gärna tycker att såna här zoner bör ha regelmässig påverkan också om det är en viktig del i settingen.
Jo, det är ju just det. Jag tycker att det tappar en hel del "känsla" på det viset, men om settingen kräver det så är det inte annat än bra.

Ram, vad snackar vi för setting, egentligen?

Ram

Skev
Britannia 1914 och delvis mitt senaste fantasymysterieklur i huvudsak, men jag tror att jag gillar tankarna så mycket att om det går att få till en bra lösning så vill jag ha med det i fler spel. Fragment av dessa tankar har funnits hos mig sedan jag spottade ur mig ett system med en sorts unison kraft som skulle göra en lapptäckesvärld trovärdig för ett par år sedan.

Fast det är långt kvar tills dess... Framförallt zonernas interagerande måste arbetas igenom på något sätt. Jag får som sagt ingen ordning på det undantaget de enkla +/- X....

Rickard

Urverk speldesign
DeBracy said:
Dock så tycker jag att det här med att lägga till och dra bort tärningar ger en annan upplevelse. +1 och +2 är matematiska operationer, en eller två tärningar extra i näven är en fysisk, taktil sak. Jag inbillar mig att man i mindra grad "avmystifierar" något genom att inte behöva blanda in den tydliga matematiken i det.
En negativ och en positiv skål som man lade markörer i för att markera minus och plus skulle för mig åtminstone ge lika mycket som att få dra bort en tärning eller två från handen. "Ni kommer till en ny plats..." och spelledaren släpper ljudligt ner först en och sedan två markörer som tydligt klingar i den negativa skålen. Detta skulle faktiskt ge stämning till mig.

/Han som snackar utifrån sig själv då känslan av fysiska tärningar också är något subjektivt