Nekromanti Zoonernas Zoologi in da house

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hepp!

Fick Zoonernas Zoologi av Järnringen idag. Ja, av en av självaste Jänringarna faktiskt. Han hade en stor svart kåpa på sig och var sådär lagom hemlig.

Första intrycket är gott, och den tar upp kampen med Jorges om bästa monsterbok! verkar vara riktigt användbar. Illussarna håller hög klass, likaså layouten. Bra bredd på monstren, med lite homogena mutantgrupper som gåsapågar (gåsmän) och albionska grävlingar (grävlingsmän). Min favorit är Domherren. Som inte är den fågel vi känner... hehe.

Det finns recept längst bak i boken också. Supercoolt!

M.

Minimoni

Homelander
Bättre än Jorges...

Hallå!

Jo jag tycker faktiskt att den är bättre. ZZ var mycket bättre än jag förväntat mig. Bilderna är rent förtrollande. Texten håller bra kvalitet genom hela modulen.(Nu är jag dock inte riktigt lika kräsen som många här när det gäller stavning och liknande) Jag blev helt enkelt riktigt glad när jag upptäckte vilket bra köp ZZ verkligen var.

Tzimisce som är positivt överaskad.

Storuggla

Champion
"Första intrycket är gott, och den tar upp kampen med Jorges om bästa monsterbok!"

Bättre än Jorges? Ojojoj, them are fightin' words! I vilket fall som helst kan man tycka sig se att Järnringen läst Jorges och sett att det är så man ska göra en monsterbok, vilket inte är fel. Den där lilla svarta rutan som berättar vad man vet om monstrumet/mutanten/missfostret med ett lyckat slag i någon färdighet är oerhört bra, många gånger sitter man som SL och undrar "Ja, vad vet Rubert Doja om en zonviolinist egentligen?", och det är bra att veta vad som är allmän kunskap i Pyri.
Albionska grävlingar... mums, de är åter! Knivjunkerna tycker jag inte om så värst, de verkar mest som någon bisarr tromaskapaelse, men ja.. det är väl en smaksak.
Pluspoäng för Onkel Banjo på omslaget, automatkräftan och magtorsken är rysligt kul (på rak arm, en automat som drabbats av automatkräftan och mördar mutanter i Hindenburgs slum... Jack Uppskäraren fast i plåt?).
Jag vill erkänna, när jag först hördee att det skulle komma en monsterbok var jag skeptisk ("Vadå, har någon problem att komma på mutanter eller? I zonen kommer det en muterad råbiff mot er! Flyyy!"), men ZZ är banne en schysst bok som inte går av för hackor.
Nu måste jag bara få mina selare att digga M:UA också... :gremsmirk:

Storuggla, sengångarn vinkar

Foggmock

Myrmidon
Bättre än Jorges? Ojojoj, them are fightin' words!

För att gå snäppet off topic så.. njae. Det säger inte SÅ mycket, även om Jorges är mycket bra. Tyvärr blir den sämre ju mer jag läser den. Det är den första monsterboken jag äger, så det kanske är så med alla monsterböcker? Att de degenererar och tappar charmen efter ett år eller så?

Hur som haver låter det bra, om man så bara gillar ZZ i ett år så är det ju ett bra betyg.

"Vadå, har någon problem att komma på mutanter eller?"

Det kvittar, en bok fylld med inspiration är guld fecking värd.

Nu måste jag bara få mina selare att digga M:UA också... :gremsmirk:

Hur kan de INTE digga det? :gremgrin:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Zoonernas Zoologi

Tyvärr blir den sämre ju mer jag läser den. Det är den första monsterboken jag äger, så det kanske är så med alla monsterböcker? Att de degenererar och tappar charmen efter ett år eller så?
Du kan ha rätt. Den första monsterboken jag köpte: "Monsterboken" till DoD, ser rätt sunkig ut nu för tiden och det beror inte bara på att hälften av sidorna sitter fast med gulnad tejp. Men när den kom var det det häftigaste jag någonsin sett.

Jag tror däremot att ZZ kommer att stå sig lite bättre. Den innehåller massor av intressanta idéer. Det är inte monstren som är det roligaste; det är alla smådetaljerna om livet i Pyri. Den mest användbara biten är antagligen de intelligenta mutantstammarna, för hur man än ser på det är olika sorters monster rätt lika varandra.

Mina favoriter är annars de olika äckliga parasitvarelserna, som Köttros, Strupsvamp och Magtorsk. Det finns inget roligare än varelser med riktigt perversa fortplantningssystem som involverar andra organismers kroppar! :gremwink:

/tobias

Ackerfors

Alas, your rapids!
ZZ Top

Jag fick möjligheten att bläddra i Zonernas Zoologi på BSK och jag gillade verkligen vad jag såg. Som du sa, snygg layout, vackra bilder och många roliga idéer. Dessutom hade jag en [color:\\"orange\\"]chrull[/color] studsandes bredvid mig när jag läste.

Jag gillar alla roliga varelser de skapat, alla dumma idéer de tagit till vara på. Och absoluta favoriten är Strömstaren, eller Strömmingen som den också kallas. :gremsmile:

Och att ta ned recepten i slutet är en riktig fullträff för är det något som jag gillar så är det recept av olika slag. *traskar iväg och gör rubbitburgare till frukost*

Foggmock

Myrmidon
Re: Zoonernas Zoologi

Du kan ha rätt. Den första monsterboken jag köpte: "Monsterboken" till DoD, ser rätt sunkig ut nu för tiden och det beror inte bara på att hälften av sidorna sitter fast med gulnad tejp.

Klart jag har rätt :gremlaugh:

Anyway, allt som kom på åttiotalet är rätt sunkigt med våra mått mätt, förutom vissa guldkorn såklart. Jag pratar om kortare tidsskalor - vad tyckte du om Monsterboken efter ett år? två? fem?

Man hittar ju mer och mer fel samtidigt som man tömmer ut mer och mer inspiration, och på så vis tror jag att Jorges degenererat för mig. Jag har helt enkelt inget att hämta längre. Innehållsmässigt blir den ju bara sämre för mig emedan den fortfarande är vacker.

Och visst fasen är det bra med en monsterbok som innehåller mer information än bara om monsterna!

chrull

Stockholm Kartell
Det ska dyka upp en recension av ZZ här på rollspel.nu innan den här veckan är slut.

Vad jag tycker om den? Det får ni väl se då!

chrull

Blippe

Warrior
Förtäfflig bok rakt igenom... Även om jag inte tyckte om att det fanns recept på rovdjur, eller "före detta"-människor... Jag hade helt enkelt högre tankar om "efter katastrofen"-människor.