Nekromanti Zootropolis - En vuxenfilm för barn

Mundo

Myrmidon
Det kommer en ny film på bio. (Jag har sett den på engelska, bite me. Ser man Disney på svenska är man småbarnsföräldrar eller så har man en trasig själ)
I filmen görs det referenser till Breaking Bad, Gudfadern, LA-confidential och huvudkaraktärerna har diskussioner om vardagsrasism, om husrannsakningsorder och drar sexskämt. Sa jag sexskämt?
Det är en ny Disney-film på ingång!

Innan vi pratar om filmen överhuvudtaget, kolla deras sengångar-trailer. Har du inte sett den innan så se den nu. Har de sett den förut, se den igen. Vem som än skrev den här scenen har lång erfarenhet av att prata med folk på försäkringskassan, a-kassan och skatteverket.

Med det ur vägen,

Story

Judy Hopps är en kanin som vill bli polis, trots att hennes 275 syskon, mor och far alla är morotsodlare, vilket är ett mycket tryggare yrke. Faktum är att en kanin aldrig varit polis förut men Judy är hoppfull, frammåt och 'Don't know when to quit!'.

Efter polisträning blir hon intagen till Zootropolis polisstyrka och märker att trots att staden har som slogan att vem som helst kan bli vad som helst så finns det en hel del rasism i staden, både mellan stora kontra små djur och rovdjur kontra växtätare. Scenen när hon kommer till staden första gången åker hon tåg och det är så vansinnigt snyggt gjort så man nästan får en tår i ansiktet. Helskotte var bra de är på att animera.

Anyways, i staden märker hon att allting inte är så enkelt som man vill det ska bli och får inte vara riktig polis utan blir en p-lisa istället, just för att hon är en kanin. Hennes chef är också skitsne för att hon har inkvoterats till jobbet och han vill inte ha en liten kanin hos polisstyrkan.

Efter att ha lekt p-lisa ett tag får hon äntligen tag på hon en riktig utredning och träffar på en listig räv som motvilligt hjälper henne. De träffar massviss med intressanta karaktärer, åker till flera olika miljöer och knyter upp en konspiration av stora vidder...! Mer än så behöver jag nog inte spoila.

Story: 4 av 5. Storyn är bra ihopknuten med karaktärerna som också båda två utvecklas över tiden. Det finns ingen uppenbar skurk och karaktärer framställs inte som enbart onda eller goda. Det finns i princip enbart ett plot-hole som jag såg och storyn flyter på bra. Tidvis kan det bli ganska så mörkt för mindre barn och tillochmed jag fick lite obehagsvibbar över två mobbing-scener som utspelar sig vid olika tillfällen i filmen. Och blod! Fucking blod?! När senast var det blod i en Disney-rulle? Visst, draken får svärd och blod i Tornrösa, men det här var på en karaktär som var ett barn. För att det blev anfallet i ansiktet. Najs värre. Men jag gillar sånt och hade inte haft problem med det när jag var barn (älskade Secrets of NIHM vilken är en ganska mörk rulle).
I övrigt arbetar filmen inte särskilt mycket som en Disney-rulle utan snarare som en klassisk Noir-rulle.

Budskap

Budskapet i filmen hamras in rätt så tidigt. Rasism är dåligt. Mångfald är bra. De använder aldrig ordet rasism men de använder faktiskt ordet Diversity (som översattes till mångfald i textremsan därunder). De fortsätter sen att hamra in budskapet hårdare och hårdare hela vägen till klimaxet i filmen. Som vuxen blir det rätt så snabbt tjatigt men de blandar in budskapet rätt bra med humor också (tillexempel när Judy Hopps säger till en annan karaktär som kallar henne för "cute bunny" att kaniner kan kalla varandra för gulliga men när en icke-kanin gör det så blir det lite....)

Man kan också undra varför det behövs en film om att rasism är dåligt år 2016. Sen läser man nyheterna och inser, jahapp, det behövdes visst en sån film. Lustigt nog är filmen inte blyg för att peka ut att vissa saker gör att visa djur ÄR bättre på särskilda saker, tillexempel är sengångarna jättelångsamma och inte alls särskilt bra på sina jobb (vilket Nick, räven, påpekar med ett hånflin i början av scenen)

Budskap, 4 av 5. Lite mindre inhammring så hade det funkat bättre.

Karaktärerna

I filmen finns två huvudkaraktärer, räven Nick och kaninen Judy. Judy är huvudrollen och Nick är väl ledande manliga biroll även om han tar mer plats senare i filmen. Judy är framåtanda, energi, vilja och tro på mänskligheten (djurligheten?) medan Nick är cynisk, har talets gåva och är småkriminell. Som så är Nick mycket mer intressant än Judy men det funkar bra ändå, speciellt i en barnfilm, att göra Judy lite 2D trots att det är en 3D film.
Karaktärerna de möter är ofta väldigt välskrivna och roliga och en hel del av dem är extremt tydligt refererenser till andra filmer och TV-serier som förmodligen kommer gå helt över huvudet på alla som är under 14 år (och kanske över huvudet även på några över det). Jag stör mig inte på referenserna men, man skulle kunna hävda, att det tar bort en del av magin som är Disney att göra vissa skämt relevanta genom popkulturella referenser. Vad fan vet barn om tjugofem år om Breaking Bad liksom? Disney är jag hårdare på för jag kan slänga på Lejonkungen för en sjuåring och där kommer inte finnas saker de inte hänger med på. Det finns det i Zootropolis, och gott om det.

Karaktärer, 4 av 5. Vadå? Du trodde jag skulle ta lägre för ungarna inte fattar Gudfadern referensen? Fuck ungarna. Den här recensionen är för mig och min upplevelse!

Humor

Du kommer inte sitta böjd över stolen och garva, men du kommer nog ha väldigt lätt för att småflina i var och varannan scen. Två gången bröt hela biosalongen ut i gappskratt (ena gången var det infamösa sexskämtet, som jag inte vet om det ens kan översättas till svenska utan att tappa sin effekt) men jag fick vad jag förväntade mig av en Disney-rulle. Det är inte Dreamworks, som gör tydliga komedi-rullar där du ska skratta hela tiden. Filmen låter dig vara ledsen, glad, fundersam och nyfiken. Var sak med tid nog för att uppleva det.

Humor: 5 av 5. Skämten var bra när de kom. Några av dem kommer springa över huvuden på barnen men, som sagt, fuck ungarna. Dessutom gör de referenser till senaste Disney rullar i filmen. Disney i Disney. Disney-ception.

Kreativitet

Hey, det är Disney. Jag förväntar mig att se en kreativ, cool värld när de presenterar något nytt. När jag hörde att de skulle göra en Furry-film (googla inte, du har blivit varnad) så tänkte jag 'Wow, det måste finnas skitmånga kreativa idéer de kan göra med detta!'. Jag blev inte besviken. Speciellt under första timmen så kryllar det av saker som händer i filmen, ofta i bakgrunden eller bara i en scen som varar i någon sekund. Det känns nästan som om du blinkar så kommer du missa något. Det är gör-snyggt och de har massvis med spännande, coola idéer. De använder arenan som de satte upp för sin film till fullo.

Kreativitet: 5 av 5. Det är snyggt så in i bomben och de introducerar massa coola världar och områden som de inte bara pratar om utan som de också besöker så man får se hur livet fungerar på dessa platser.

:Final verdict
4 av 5.

Riktigt bra rulle och du bör se den.

Bättre än Frozen?

Skärp dig. Inget kommer bli bättre än Frozen. Let it go.

Jocke

Man med skägg
Men i en värld där alla är djur av tydligt olika raser, är inte vissa raser mer lämpade till att jobba med olika saker? Alltså, det är ju inte kulturellt förtryck att en häst är större än en råtta. Om båda vill jobba med att springa genom smala rör kan det ju inte vara orimligt att jag som chef på smalrörsspringar-firman väljer att anställa råttan?

Vimes

Sillkung
Som sagt, bästa animerade jag sett på bio sen Frost. Min dotter fattar förstås inte referenserna, men det gör inget, för referenserna är inte grejen. Grym film!

zonk

muterad
Jocke;n165141 said:
Men i en värld där alla är djur av tydligt olika raser, är inte vissa raser mer lämpade till att jobba med olika saker? Alltså, det är ju inte kulturellt förtryck att en häst är större än en råtta. Om båda vill jobba med att springa genom smala rör kan det ju inte vara orimligt att jag som chef på smalrörsspringar-firman väljer att anställa råttan?
"Wooopps..." kan man nästan höra där, det var visst ingen som tänkte på den lilla subtexten ;)

Skillnaderna är ju dessutom underbyggda i det biologiska språket: råtta och häst är två arter, inte två raser. Art är ju ett användbart och handfast begrepp*, medan ras är ett luddigt, suddigt, och otydligt begrepp, mest använt inom exvis hundavel.

* givetvis finns det luddiga punkter även vad gäller arter, särskilt då för mikroorganismer som till stor del förökar sig asexuellt, där inte fortplaningskompabilitet blir ett riktigt bra råmärke.

Mundo

Myrmidon
Jocke;n165141 said:
Se filmen.
Din rasist.

Jocke

Man med skägg
Mundo;n165159 said:
Se filmen.
Din rasist.
Det kommer jag nog göra, av fast jag tycker inte om estetiken ifilmen, så det kommer nog komma några andra familjefilmer innnan. Tex den där dinosauriefilmen pixar nyss gjorde. Och även om det är skämtsamt och jag såklat, som alla andra måste behandla mina egna rasistiska tankemönster ibland så tycker jag att det vat lite onödigt, i alla fall utan nån slags smiley.

Mundo

Myrmidon
Jocke;n165167 said:
Det kommer jag nog göra, av fast jag tycker inte om estetiken ifilmen, så det kommer nog komma några andra familjefilmer innnan. Tex den där dinosauriefilmen pixar nyss gjorde. Och även om det är skämtsamt och jag såklat, som alla andra måste behandla mina egna rasistiska tankemönster ibland så tycker jag att det vat lite onödigt, i alla fall utan nån slags smiley.
Förlåt. Det var ett skämt. Jag tänkte att gillar jag din kommentar som du skrev så tror jag nog inte du är rasist.

Men ja, temat i denna (och många andra animerade filmer om djur) är att djuren kan göra saker som de inte "bör" göra men gör dem ändå, för att de vill/försöker tillräckligt mycket. En snigel som vill bli super-snabb. En råtta som vill bli mästerkock. En panda som blir Kung-fu mästare. Etc. etc. etc.

Så på det sättet följer det mer än trop än något annat.

För övrigt var Pixars senaste Dinosaurie rulle riktig mög och designen på karaktärerna var genomful. Buuuu!

CapnZapp

Myrmidon
Prova editera ditt "skämt" Mundo, och sätt smiley efteråt. Tips.

Krille

Super Moderator
Moderering:

CapnZapp;n165452 said:
Prova editera ditt "skämt" Mundo, och sätt smiley efteråt. Tips.
Prova att klicka på Anmäl istället för att hobbymoderera.

Reglerna said:
Regel 8: Respektera moderatorernas arbete. Om du tycker att ett inlägg bryter mot någon av dessa regler – meddela moderatorerna så avgör de lämplig åtgärd. Posta inte ett eget svar och påpeka regelöverträdelsen. Att tolka reglerna är moderatorernas uppgift.