Underligheter?
Jag blir lika imponerad varje gång jag ser ett projekt som faktiskt är något mer än bara "hur ska jag lösa den och den stridsmekaniken".
Men det är ett par saker jag finner lite lustiga:
Man får börja med mat för 10 dagar, kläder, skor och en.
'En' vad? Eller går man runt och konkar på en stor en (trädet, alltså)?
Sedan är jag själv mot system med femtielva grundegenskaper, men eftersom det finns undantag - jag gillar till exempel Warhammer - och eftersom andra kanske tycker om sådana system så låter jag bli att kommentera det.
Intressant bara att Styrka har en hel paragraf beskrivning där Karisma har en abrupt avhuggen mening. Konsekventa textmassor vill vi ha!
Jag tycker däremot om handlingslistan, och kombinationsmöjligheterna den ger. Kan dock göras längre. (Kan iofs alltid göras längre, så se det inte som direkt kritik.)
Småkul var det med värdena Svält och Utmattning. De markerar att du verkar vilja ha ett överlevnadsspel mer än klassisk efter-katastrofen. Den som sett filmen Threads förstår vad jag menar.
En inkonsekvens bara. Du skriver att man ska slå under Pre för att lyckas med en attack, men sedan - i färdighetssektionen - så kommer du in på färdigheter. Som om det helt plötsligt var ett nytt system så behöver man nu färdigheten Automatvapen för att meja kulor över hela världen. Iofs skummade jag bara igenom det hela, men för mig ter det sig lite lustigt.
Sedan är en annan smaksak (märk väl vilken fullkomlig oordning detta inlägg är i) att jag inte riktigt tycker om konceptet Nivåer (=levels), men det är väl upp till var och en. I Spycraft, Star Wars och D&D använder jag dem trots allt, så varför inte i Zorg?
Ok. Kort sammanfattning av väsentliga jag hann se:
Bra -
Konceptet med DNA mutation; att man kan förändra sig själv och leka med lite olika mutationer. Nackdelen är kanske att detta är djur, för att plötsligen förvandla sig till en animorf känns nästan lite fånigt. Hade varit bättre med lite mer jordnära mutationer som förändrar befintlig kroppsmassa istället för att göra om karaktären till ett halvdjur.
Dåligt -
Word. Jag hatar Word. Dels är det ett långsamt program, och dels är uppsättningen beroende på sidoinställningar som kan variera mellan varje dator där Word finns installerat. När jag tittar på ditt dokument så förvanskas det ganska ordentligt eftersom den här datorn är inställd för US Letter. Detta ser rent ut sagt fruktansvärt ut.
Så försök göra det till en Portable Document Format fil istället. Det förenklar och gör det hela dels mycket lättare att skriva ut, men framförallt lättare att överskåda. Plus att Macintosh användare inte kan titta på ditt dokument i nuvarande format utan diverse konverteringar. (Vad jag minns. Kan vara annorlunda.)
Se också till att korrekturläsa materialet minst sagt extensivt, för stavfel, uteblivna ord och annat är fruktansvärt onödigt.