Nekromanti Zorg

L337

Warrior
Har gjort ett rollspel och det vore kul att veta vad andra gillar det, både om det är läsligt och om det är spelbart.

entomophobiac

Low Prep High Play
Underligheter?

Jag blir lika imponerad varje gång jag ser ett projekt som faktiskt är något mer än bara "hur ska jag lösa den och den stridsmekaniken".

Men det är ett par saker jag finner lite lustiga:

Man får börja med mat för 10 dagar, kläder, skor och en.

'En' vad? Eller går man runt och konkar på en stor en (trädet, alltså)?

Sedan är jag själv mot system med femtielva grundegenskaper, men eftersom det finns undantag - jag gillar till exempel Warhammer - och eftersom andra kanske tycker om sådana system så låter jag bli att kommentera det.

Intressant bara att Styrka har en hel paragraf beskrivning där Karisma har en abrupt avhuggen mening. Konsekventa textmassor vill vi ha!

Jag tycker däremot om handlingslistan, och kombinationsmöjligheterna den ger. Kan dock göras längre. (Kan iofs alltid göras längre, så se det inte som direkt kritik.)

Småkul var det med värdena Svält och Utmattning. De markerar att du verkar vilja ha ett överlevnadsspel mer än klassisk efter-katastrofen. Den som sett filmen Threads förstår vad jag menar.

En inkonsekvens bara. Du skriver att man ska slå under Pre för att lyckas med en attack, men sedan - i färdighetssektionen - så kommer du in på färdigheter. Som om det helt plötsligt var ett nytt system så behöver man nu färdigheten Automatvapen för att meja kulor över hela världen. Iofs skummade jag bara igenom det hela, men för mig ter det sig lite lustigt.

Sedan är en annan smaksak (märk väl vilken fullkomlig oordning detta inlägg är i) att jag inte riktigt tycker om konceptet Nivåer (=levels), men det är väl upp till var och en. I Spycraft, Star Wars och D&D använder jag dem trots allt, så varför inte i Zorg?

Ok. Kort sammanfattning av väsentliga jag hann se:
Bra -
Konceptet med DNA mutation; att man kan förändra sig själv och leka med lite olika mutationer. Nackdelen är kanske att detta är djur, för att plötsligen förvandla sig till en animorf känns nästan lite fånigt. Hade varit bättre med lite mer jordnära mutationer som förändrar befintlig kroppsmassa istället för att göra om karaktären till ett halvdjur.

Dåligt -
Word. Jag hatar Word. Dels är det ett långsamt program, och dels är uppsättningen beroende på sidoinställningar som kan variera mellan varje dator där Word finns installerat. När jag tittar på ditt dokument så förvanskas det ganska ordentligt eftersom den här datorn är inställd för US Letter. Detta ser rent ut sagt fruktansvärt ut.

Så försök göra det till en Portable Document Format fil istället. Det förenklar och gör det hela dels mycket lättare att skriva ut, men framförallt lättare att överskåda. Plus att Macintosh användare inte kan titta på ditt dokument i nuvarande format utan diverse konverteringar. (Vad jag minns. Kan vara annorlunda.)

Se också till att korrekturläsa materialet minst sagt extensivt, för stavfel, uteblivna ord och annat är fruktansvärt onödigt.

L337

Warrior
Re: Underligheter?

Jo det är så att man måste ha t.ex. förmågan automatvapen för att kunna hantera automatvapen. Hur sparar jag det som pdf?
"en" utan något efter var innan jag la till yrkena och då var det väl antagligen ett slarvfel.
Att styrkan fick mer utrymme var för att den är en viktig del i en strid om man använder närstridsvapen.

Dimfrost

Special Circumstances

Såvitt jag vet kan man inte föra pdf:er med något gratisprogram, men det går alltid att spara i rtf-format som går att läsa på alla plattformar.

/Dimfrost

L337

Warrior
Re: Zorg rtf version

Nu har jag zippat Zorg och konverterat det till en rtf-fil.
Rollformuläret finns även i denna fil.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: PDF

Det finns ett antal gratisprogram som man kan skapa PDF:er med, till exempel här. Jag har aldrig försökt använda programmet i fråga (verkar inte finnas för mac, nämligen), men ändå. Ett annat gratis PDF-program finns här, men om skillnaden i kvalitet mellan hemsidorna är något att gå efter skulle jag satsa på det första programmet.

JPS

entomophobiac

Low Prep High Play

Att styrkan fick mer utrymme var för att den är en viktig del i en strid om man använder närstridsvapen.
De andra grundegenskaperna då? Varför skulle inte de vara viktiga?

Det finns trots allt mer än strid som kommer utspela sig kring bordet. Övertalning, bluff, låsdyrkning och diverse annat. Så varför inte ge de andra grundegenskaperna en chans?

L337

Warrior

Det finns faktist en förmåga som heter övertala i Zorg.

SoC

Veteran
D&D

Lite mycket D&D tendens som bara ger ep för att döda. om det var så skulle masmördare vara starkare smartare och snabbare en vanliga människor(Underligt)

Ett av de allra första (det första?) textbaserade äventyrsspelen hette Zorg.
Kanske därifrån, låg i det undermedvetna och väntade?

Annars hade jag kul läsning :gremsmile:

Mask_UBBT

Hero
angående textmassor...

"Konsekventa textmassor vill vi ha!"

Mja, bara man har någoting att säga. Själv har jag kommit på mej själv med att sitta och skriva saker bara för skrivandets skull, och det r då jag tar fram trädgårdspett och vedträ och spikar mej i foten.

/Mask - har en trädgård :gremtongue:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: angående textmassor...

Mja, bara man har någoting att säga. Själv har jag kommit på mej själv med att sitta och skriva saker bara för skrivandets skull, och det r då jag tar fram trädgårdspett och vedträ och spikar mej i foten.
Men om man inte kan komma på mer än en mening att skriva om en grundegenskap eller färdighet kan man se det som en antydan att den kanske inte är så viktig och borde strykas.

/tobias

PS
The hedgehog can never be buggered at all!
DS

Troberg

Sinister eater
Re: angående textmassor...

Men om man inte kan komma på mer än en mening att skriva om en grundegenskap eller färdighet kan man se det som en antydan att den kanske inte är så viktig och borde strykas.
Eller att den är så naturlig och passande att den inte behöver beskrivas för att förstås?