[Chronopia] - skvalkanalen

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,686
Location
Stockholm
Ibland vill man bara skriva någon kort tanke, slänga ur sig en snabb fråga, eller presentera ett koncept som har med Chronopia att göra men känner att en hel tråd är lite overkill. Det är vad jag tänker att den den här tråden ska vara till för.

Det finns redan två trådar rörande svartblod om man vill tala specifikt rörande dem:
[Chronopia] Svartblod - nytolkningar o omdesign
[Chronopia] Bredda ut svartbloden
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,686
Location
Stockholm
Några snabba tankar:

Jag skulle velat ha en liten lista i alvboken över några av de mindre husen, hade räckt med ett namn, vilket hus de är underhus till, o en en-två meningars beskrivning av dem.

Dvärgar som kommer till staden från utlandet, med en kultur mer baserade på de träslöjdsmästare vi ser i Disneys Snövit än Tolkien eller vad vi ser i Stubbstan

Som presenteras i alvboken är Koth inte egentligen en del av staden, det borde ändras med kommentarer om vad de producerar, köper in o vad för mindre organisationer de kontrollerar.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
311
Sekudorna är lånade från Taarnas fjäderlösa flygare i Heavy Metal (1981), och goblinerna jagar ständigt efter Loc-NarDawn.
Det är sådant som ekat i mitt huvud i åratal utan någonstans att ta vägen.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
311
Bill King har som hobby att resa och besökte Asien när det fortfarande låg på gränsen till att bli helt modernt, så wongoserna som samlas i stora skaror runt besökare i deras kvarter och försöker sälja saker till dem är sannolikt tagna från författarens upplevelser på marknader i Hongkong och andra orientaliska metropoler.
 
Last edited:

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
Jag har påtat lite i dvärgarnas tillvaro i Stubbstan och vad tror ni om en nyöppnad underjordisk värld som har en ordentlig mängd outnyttjade resurser för dvärgarna att muta in? En uråldrig uttorkad sjöbotten som leget ostörd, länge I guess, och kobåjsardvärgar :)

"Under Stubbstan breder Understäppen (Erset La Tari) ut sig. Det är en uråldrig och gammal havsbotten som torkat ut i en mytisk forntid. Detta enorma område upptäcktes för cirka fem år sedan av en patrull Portväktare som beslutade sig för att göra ett självmordsuppdrag genom porten. De fann inte Sidhu Demonfursten som de ständigt jagar, men istället en värld fylld av resurser. Klanerna rustar febrilt för att muta in land, med kung Bodrins goda minne, och kolonisationen är i full gång. Kolonisatörerna har det inte lätt, det är ont om vatten, det enda ljus som finns är uråldriga koraller som lyser försiktigt och bland gamla torrlagda rev jagar både underjordiska bestar och Sidhus fasansfulla kreatur. Men för den drivne finns här näringsrika jordar att odla på (så länge vatten leds ner), märkliga ruiner att utforska för vetenskapsakademiens räkning, magiska ingredienser och pärlestål."
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,686
Location
Stockholm
Det ursprungliga Chronopia var en kanske överraskande jordnära blandning av sword & sorcery, sci-fi och en rad historiska kulturer och fenomen med allt från Rom till totalitära regimer under 1900-talets första halva.
Det här får mig att fundera... om vi tar en titt på Chronopias tillbehörsböcker hur skulle vi kunna göra dem mer svärd & svartkonst? Eller i alla fall introducera svärd & svartkonst-element i dem?
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
311
Det här får mig att fundera... om vi tar en titt på Chronopias tillbehörsböcker hur skulle vi kunna göra dem mer svärd & svartkonst? Eller i alla fall introducera svärd & svartkonst-element i dem?
Sword & sorcery är väl mer av en anda snarare än rekvisita och kulisser, men min första instinkt är att ha med så lite byråkrati och lagar som möjligt, som fribrev och licenser och alla dessa kontor, myndigheter och byråer som dök upp överallt. Till exempel känns systematiskt lobotomerade troll som att det är mer dystopiskt än något annat.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,686
Location
Stockholm
Till exempel känns systematiskt lobotomerade troll som att det är mer dystopiskt än något annat.
Håller med. Det konceptet känns väldigt som det kom från ingenstans o passar inte in med hur varken Kejsaren eller trollen har presenterats i grundboken eller de andra tillbehörsböckerna.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,686
Location
Stockholm
Något jag tänkt på, genom alla dessa tidsrevor, magistormar, magiker som sysslar med att öppna dörrar till andra delar av multiversum, o sånt, så behöver man inte egentligen ha en anledning till att en folkgrupp kommit till staden, en dag bara faller de ner från himmelen o deklarerar "Hina, misla-ni tani", eller liknande.

Sen tar det över något kvarter o gör om det för att passa sina egna behov

Så frågan om "vad gör de här", "varför kom de hit" behöver egentligen inte besvaras om man inte vill det. Och kan ursäkta att man introducerar några verkliga weird fantasy raser o/e djur
 

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
Jag kör mestadels, just nu iaf, heist-rollspel i chronopia, till detta tycker jag att jobbig byråkrati passar ypperligt. Men på gatan spelar det ju såklart mindre roll, där gäng och gillen styr, iaf den med mest resurser att styra.

För mig är också staden ett lapptäcke av esoteriska kulturdomäner, fysiska distrikt och stadsdelar. Det är rimligt att snubbla in ett område där licenser krävs för allt, och de som utfrädar kan både vara stadsanställda lika gärna som den brundusiske paschan som med järnnäve styr från sitt köpmannakontor. Lika rimligt är det att nå ett område som styrs av ett hippiekollektiv animystiker som skyr all form av statlig kontroll och lyckas genom strategiskt planterade hallucinogena drömträd och ren och skär magisk kraft hålla sig kvar vid makten. Staden ska innehålla allt, den ska vara störst, bäst, vackrast, hemskast, tråkigast och underligast, sålänge det är superlativ :)
 

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
Något jag tänkt på, genom alla dessa tidsrevor, magistormar, magiker som sysslar med att öppna dörrar till andra delar av multiversum, o sånt, så behöver man inte egentligen ha en anledning till att en folkgrupp kommit till staden, en dag bara faller de ner från himmelen o deklarerar "Hina, misla-ni tani", eller liknande.

Sen tar det över något kvarter o gör om det för att passa sina egna behov

Så frågan om "vad gör de här", "varför kom de hit" behöver egentligen inte besvaras om man inte vill det. Och kan ursäkta att man introducerar några verkliga weird fantasy raser o/e djur
Det här liksom, precis! Det är ju precis sådana här grejer jag vill känna mig inspirerad att göra! :)
 

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
Challenge accepted good sir.

Jag har avgränsat min egen kampanj till en av stadens större distrikt: Elyseiska Nordanporten, dit de flesta kommer via landvägen till staden. De andra Distrikten utgörs bland annat av Molnstaden (som kryper utmed Drakryggen och Silvertopp, och det Grytan inte når), Magikerstaden Ghanmark, Stora Hamnen, Rökstaden och Stora Parken. Som glad amatör har jag mest skrivit i korta pamfletter bara så jag har lite stöd vid spel och utan allt för mycket kryddor.

"Stora Bazaren och Elysiumparaden
Som första anhalt i staden för den som når staden till fots möts en av ett saligt myller av folk; flyktingar från härjade länder, långväga handelskaravaner, lycksökande vandrare, slipade skojare, färgrika köpmän och snikna säljare. Det stora torg som ligger strax innanför porten kallas kort Stora Bazaren och fylls dagligen med köpmän från världens alla hörn. Uppradade längs med brandgator står säljvagnar och stånd som alla tävlar om besökarnas uppmärksamhet, något som är en diger uppgift då en förväntas tävla med ett rungande bakgrundsoljud, kryddors och doftoljors obönhörliga attacker på sinnena och illusionister och gatuuppträdares bländande uppvisningar. Det sägs att en kan köpa allt här.

Runtom bazarområdet tornar stora stengrundade hus upp sig, vars övervåningar sväller så långt ut ovanför husgränsen det bara är möjligt då minsta sten utanför den av gatuadministrationens avsatta gräns renderar i kraftiga böter. Men luften är fri som ?? sa. I detta område runt bazaren huseras ett otal gästgiverier, restauranger, mjödhallar, köpcentra och administrationsbyggnader. Filialer till alla av de större och etablerade falangerna återfinns här.

Här finns den kanske största lufthamnscentralen utanför Lufthamnarna själva, en stökig plats där flygoperöterna försöker få så mycket resenärer de kan utan att nosdyka ner i marknaderna nedanför.


Från Stora Bazaren löper en fantastisk flerdäckad ramp upp till den flaggkantade Elysiumparaden som med sina mångtaliga filer förbinder stadsdelen med stora vägnät och akvedukter. Uppflugna på stora stolpar sitter sekudaberidna kompanister med jämna mellanrum för att övervaka vägen, redo att svepa ner på gärningsmän och av lagen eftersökta. Från denna dubbeldäckade väg går en myriad av avfarter till närliggande bostadsområden, landmärken, institutioner och inrättningar. Enorma marmorstatyer föreställande senatens mest upplysta representanter står uppställda på strategiska små öar i mitten av stradan, kring vilka köpman och mindre restauranger mutat in sina revir.
"
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,686
Location
Stockholm
Jag kör mestadels, just nu iaf, heist-rollspel i chronopia, till detta tycker jag att jobbig byråkrati passar ypperligt. Men på gatan spelar det ju såklart mindre roll, där gäng och gillen styr, iaf den med mest resurser att styra.
Jag skulle ha att det finns två typer av licenser: kejserliga, o alla andra. De kejserliga är för sakar som kejsaren bryr sig om o har agenter för att ha koll på, där i faller bl.a. magikerlisenser o demonlisenser (eftersom Chronopia ligger på ett sådant högmagiskt område så kan en dumdristig magiker som inte vet vad hen gör skapa en smärre katastrof).

Alla andra licenser är licenser som andra grupper har instiftat, sådant som krävs för att du ska få göra något i en viss stadsdel, eller vissa gillen kräver för att de inte ska banka skiten ur dig o förstöra din verksamhet (det senare ignoreras av de som har mäktigare bakning, o det förkommer att olika gillen anser sig ha rätt över samma verksamhet o inte godkänner det andra gillets licenser).

Sedan finns det nog (bättre?) stadsdelar där den lokala ordningsvaken kräver licens av folk för att de ska få bära vapen på deras område.

Det finns nog en grupp dvärgiska advokater som har specialiserat sig på att hyra ut sig till prisjägare/liknande för att följa efter dem o påpeka de viktiga reglerna för ett vist område

Också, eftersom det inte finns någon typ av personnummer och registret över vilka som har förlorat sin lisens, blev tagna att praktisera magi utan lisens, eller liknande inte är det bästa (+ att det är en stor stad) innebär det att det inte är ovanligt att folk som tekniskt sett ska bli avrättade för att de praktiserat magi utan en lisens/mästares översyn kan gå och ta sig en lisens om de bara ligger lågt ett tag.

Fast bara för att du har en licens betyder det inte att du är skyddad bara att du får legalt utöva magi, för sådant har man gillena o liknande.
 
Last edited:

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,686
Location
Stockholm
Alla magiker gillena borde nog vara delägare i flertalet olika saker där deras magiska besvärjelser är till nytta o gillesmedlemmar kan nog dra ner på medlemskostnaden genom att arbeta på dessa - detta kan i sin tur leda till konflikter, ex. Galdermästarna hade nog monopol på tillverkning o handel med is, fram till at Snöhäxan o isbarbarerna kom o folk började kunna köpa is from dem. Animismkollegiet har nog en filial vid de Tusen fröjdernas gata som i huvudsak sysslar med bottning av könssjukdomar

"Visst jag är nästan klar med mitt mästerprov i elemtarmagi men först måste jag känna lite pengar genom att vara kvällens underhållning hos madam Pofadors bjudning för att kunna ha råd att betala gillesavgiften."

Man kan nog ha en äventyrsgrupp bestående av låg/mellan nivå gillesmagiker (+ i natura betalda tjänare/liknande) som hela tiden måste ta sig an ströjobb för att ha råd med gillesavgiften o alla grejer som gillet inte står för.
 

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
Lite stämningstext för de av mina spelare som tillhör Galdermästarna:

"Galdermästarnas Illustra Orden av Materiens Betvingelse var ursprungligen en av de första magikerordrarna på chronopisk mark, men har med tidens gång mer figurerat som en paraplyorganisation för elementarmagikernas intressen allt eftersom fler och fler, vid den tiden, förföljda besvärjare knöt sig till orden. Tillsammans med Fursten har de upprättat de mycket hårda regler som alla besvärjare förväntas efterleva, befäst med utfärdandet av licens för att på “Klanderfritt Bevåg Idka Besfärjelskonster af Högre Karakterer ock Vådlighet”.

De som tillhör Gillet kan ta tjänst som följande beroende på arketyp som är vald:

Besvärjare - Galdermag
Du är en av de magiskt begåvade som antagits till galdermästarnas illustra organisation, något som antingen lämnade dina föräldrar i ett glädjerus i förväntan eller i skräckblandad lättnad, allt beroende på hur magiskt upplysta de var. Du har alltid sett de trådar som bakom slöjan som bygger upp den här verkligheten och bortom den ser du andra världar. Vid tidig ålder plinkade du på världssträngarna, eller Ghanlinjerna som professorn kallar dem, likt någon som lär sig spela luta. Nu när du klarat av den första lärlingstiden utan att få skallen imploderad har undervisningen blivit mycket mer formaliserad; du går i klasser tillägnad specifika element och tillägnar dig åldrig kunskap som först på senare tid makes sense.

Där faran förr bestod i din egen okunskap i att tygla dessa världsomstöpande krafter, har nu de andra elevernas hyss blivit en större risk i dina studier. Professorerna uppmuntrar tävlan, allt för att bemästra sina förmågor, och skulle någon dö på kuppen så må det vara hänt, de vill ju bara ha de bästa magikerna som faktiskt utför jobb åt dem. De jobb du får göra kan vara allt ifrån ombesörja byggandet av någon knös palats med hjälp av dina Jordkrafter, torrlägga delar av kloakerna tillsammans med tunneljägare med dina eld och vindkrafter eller varför inte magiskt understöd vid nån optimistisk expedition till nåt okänt hörn av skivan.

Krigare - Galderknekt
Där galdermagerna väver potenta och omvälvande besvärjelser kanaliserar du skapelsens grundvalar in i din utrustning och verktyg för att uträtta ditt värv. Du säkrar ordens angelägenheter från fysiska hot, både mundana och mer esoteriska dylika. Det är även du som åläggs att vakta och bekämpa avfällingar, de som brutit på ordens regler, såsom att bedriva besvärjelsekonst utan licens eller liknande. I de fall där avfällingarna är mer än lovligt undflyende samarbetar ni gärna med Mentalisternas Häxjägare för att bringa dem Furstens och Ordens straff.

Hantverkare - Alkemystiker
Du har valt att följa en uråldrig magisk tradition att binda magiska effekter och strömmar i fysiska och döda objekt, redo att släppas fria efter en tids mognad medelst kraftord och hemliga gester. Det sägs att denna konst har sitt ursprung hos charibernas pulvermästare.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,686
Location
Stockholm
Något jag tänkt på, genom alla dessa tidsrevor, magistormar, magiker som sysslar med att öppna dörrar till andra delar av multiversum, o sånt, så behöver man inte egentligen ha en anledning till att en folkgrupp kommit till staden, en dag bara faller de ner från himmelen o deklarerar "Hina, misla-ni tani", eller liknande.

Sen tar det över något kvarter o gör om det för att passa sina egna behov

Så frågan om "vad gör de här", "varför kom de hit" behöver egentligen inte besvaras om man inte vill det. Och kan ursäkta att man introducerar några verkliga weird fantasy raser o/e djur
Detta gör att man utan problem kan kasta in raser o väsen utanför klassiks fantasy o antropomorfa djur (har vi något svenskt namn för den här genren?) så vad sägs om Lovecrafts mi-gos* som tjänar storkovan på att arbeta som läkare och plastikkirurger åt de rika (se bara till att inte be om hjälp när de är höga på kaffe o socker, då surrar de bara om att en gång rörde de sig mellan planeter o kunde förinta världar om de ville); eller att zoogerna** har gjort gemensam sak med halvlängdsmännen* och tagit över Större Sluttningsparken; tharker** o de vita aporna** som dök upp med dem gör succé som gladiatorer; med mera.


* Lovecraft
** Burroughs Barsoom böcker, man får bara ignorera att det nämns att de nog inte skulle kunna bära sin egen vikt 1G gravitation
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,422
En sak jag skulle vilja få till för Chronopia 2.0 är en väldigt modulär och flytande världsbeskrivning, ungefär som i cyber m/77 och/eller i trobergs tråd om kryddpaket.

typ, det enda konstanta är ”stor fantasystad där allt är överdrivet ”.

Sedan kan du lägga till/plocka bort efter behag:
  • Kejsaren är död
  • Det finns en senat
  • Magin är svår att kontrollera efter en magisk apokalyps som förintade magistaden
  • Revolution! Missnöjet pyr under ytan!
  • Religon är det viktigaste som finns, sekter, kulter och kyrkor kämpar om själar och värdslig makt
  • Byråkrati är viktigt. Muta/ansök/förfalska tar mycket av din tid
  • En uråldrig drake damp ned i evighetspalatset, eldade upp kejsaren och utropade sig till evig monark i Chronopia
  • ….. en miljon andra möjliga saker
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,686
Location
Stockholm
Något jag giller med klassiska Chronopia är att de Hängivna, som världens ondingar med stor O, är rasister mot de klassiska onda raserna (svartbloden). En annan kul detalj att om man tittar på de Hängivnas bok så har vi på omslaget svarta krigar i slagsmål mot vita, o det är de svarta som e de (semi) goda grabbarna. De är nämligen Svartgardister, medan de vita är de Hängivna. Kul spel med stereotyper.


Lite stämningstext för de av mina spelare som tillhör Galdermästarna:

"Galdermästarnas Illustra Orden av Materiens Betvingelse var ursprungligen en av de första magikerordrarna på chronopisk mark, men har med tidens gång mer figurerat som en paraplyorganisation för elementarmagikernas intressen allt eftersom fler och fler, vid den tiden, förföljda besvärjare knöt sig till orden. Tillsammans med Fursten har de upprättat de mycket hårda regler som alla besvärjare förväntas efterleva, befäst med utfärdandet av licens för att på “Klanderfritt Bevåg Idka Besfärjelskonster af Högre Karakterer ock Vådlighet”.

De som tillhör Gillet kan ta tjänst som följande beroende på arketyp som är vald:

Besvärjare - Galdermag
Du är en av de magiskt begåvade som antagits till galdermästarnas illustra organisation, något som antingen lämnade dina föräldrar i ett glädjerus i förväntan eller i skräckblandad lättnad, allt beroende på hur magiskt upplysta de var. Du har alltid sett de trådar som bakom slöjan som bygger upp den här verkligheten och bortom den ser du andra världar. Vid tidig ålder plinkade du på världssträngarna, eller Ghanlinjerna som professorn kallar dem, likt någon som lär sig spela luta. Nu när du klarat av den första lärlingstiden utan att få skallen imploderad har undervisningen blivit mycket mer formaliserad; du går i klasser tillägnad specifika element och tillägnar dig åldrig kunskap som först på senare tid makes sense.

Där faran förr bestod i din egen okunskap i att tygla dessa världsomstöpande krafter, har nu de andra elevernas hyss blivit en större risk i dina studier. Professorerna uppmuntrar tävlan, allt för att bemästra sina förmågor, och skulle någon dö på kuppen så må det vara hänt, de vill ju bara ha de bästa magikerna som faktiskt utför jobb åt dem. De jobb du får göra kan vara allt ifrån ombesörja byggandet av någon knös palats med hjälp av dina Jordkrafter, torrlägga delar av kloakerna tillsammans med tunneljägare med dina eld och vindkrafter eller varför inte magiskt understöd vid nån optimistisk expedition till nåt okänt hörn av skivan.

Krigare - Galderknekt
Där galdermagerna väver potenta och omvälvande besvärjelser kanaliserar du skapelsens grundvalar in i din utrustning och verktyg för att uträtta ditt värv. Du säkrar ordens angelägenheter från fysiska hot, både mundana och mer esoteriska dylika. Det är även du som åläggs att vakta och bekämpa avfällingar, de som brutit på ordens regler, såsom att bedriva besvärjelsekonst utan licens eller liknande. I de fall där avfällingarna är mer än lovligt undflyende samarbetar ni gärna med Mentalisternas Häxjägare för att bringa dem Furstens och Ordens straff.

Hantverkare - Alkemystiker
Du har valt att följa en uråldrig magisk tradition att binda magiska effekter och strömmar i fysiska och döda objekt, redo att släppas fria efter en tids mognad medelst kraftord och hemliga gester. Det sägs att denna konst har sitt ursprung hos charibernas pulvermästare.
Kan se det också finnas "forskare" som har som uppgift att finna ny information, antingen i laboratorium eller genom att göra akademiska studier. eller så genom att ge sig ut i världen vara en magisk James Cook/Karl von Line/Indiana Jones.

Jag skulle nog göra att magiker ordnarna/gillena/sällskapen delar in sina medlemmar i lärlingar/studenter, gesäller, och mästare.

Gesällerna är fria att utöva magi utan en mästare närvarande (till skillnad från lärlingar/studenter) men måste tjäna sitt eget uppehälle o betala gillesavgift (till skillnad från mästarna som inte behöver betala gillesavgift o får mat o husrum betalt så länge de föreläser/forskarfram något intressant tillräckligt ofta). Magiker gesäller är de man ofta finner arbetande på ordnarnas filialer där folk betalar dem för att kasta besvärjelser, är permanent anställda hos någon person/organisation där du hjälper till med deras sysselsättning (detta leder ofta till specialiseringar eftersom du förväntas vara lite kunnig i det du hjälper till med), fungerar som assistenter till magikermästare som forskar, eller ger sig ut som frilansare/äventyrare.
 
Top