Tror jag gjort det en gång för läääänge sen. Vi snackar 90-tal.Jag har en fundering om smärtmagi från Svartblod i Chronopia. Har någon av er nånsin spelat (eller spellett) i Chronopia där någon RP varit orch som praktiserat smärtmagi? Rent regeltekniskt verkar det otroligt svårt att få till en lyckad besvärjelse. Enligt boken har alla orcher automatiskt PSY/2 i stympningens magi, och nästan varje besvärjelse innebär en minusmodifikation till CL. Låt säga att man skapar en orch-RP med 14 i PSY, och får då FV 7 i smärtmagi. Spelaren kanske lägger en del EP på att höja FV till låt oss säga 12. När orchen sen ska lägga besvärjelsen OSÅRBARHET genom att offra en arm (!) får hen -4 i CL, vilket ger 8 i CL. Rent spontant låter det inte som något en minmaxande powergamer skulle göra!
Har för mig att det var en kortlivad RP. Av olika orsaker där en var att så fort magi användes så rök kroppsdelar och det gör slutligen RP:n ganska svår- till ospelbar. Minns inte detaljer hur magin upplevdes vara vad gäller svårighet. Men det du skriver låter som ganska dålig design och jag har svårt att tänka mig att det leder till RP som varar särskilt länge. Om man behöver offra kroppsdelen i förhand så är det ju än värre för då kan du hugga av armen på en RP, missa slaget att aktivera besvärjelsen och vara en arm kort utan någon effekt.
Visst finns det sätt att komma runt det med mekanik, nekrologi och animism. Men det känns inte som en hållbar lösning. Hela grejen med stymp-magi kändes redan när den kom ut som en pappersprodukt som är roligare på papper än i faktiskt spel.
Om jag tagit upp och Chronopia igen och inkluderat stymp-magi för orcher så hade jag ändrat hur den funkat så RP:n offrat KP istället för faktiska kroppsdelar. Eller att offra en faktiskt kroppsdel så auto-lyckades man med magi upp till en viss nivå. Där typ öga eller arm/ben är kraftfullare än ett finger eller tå. Men jag hade inte kört den RAW.
Cog.