För övrigt, det här baseras ju på en teori jag har dragit rätt ur min egen paranoia och jag vill fortfarande höra eventuella åsikter för och emot den. Är jag helt ute och cyklar? Har någon något bättre förslag?Empiricus said:Ja, hänger vi Liliana och hon är grön så motbevisar vi antingen 5 Ulvar eller min teori.Konrad Konvalj said:Tada! Så ville jag ha det.Empiricus said:Om det skulle vara 4 Ulvar totalt så ger det här ju inte mycket alls. Är det däremot 5 Ulvar totalt så ger det mer:Empiricus said:Okay, nu kommer en lösare utökning på min nuvarande teori:
Ulvar ligger inte bredvid varandra. Varför?
De skulle få en för stor bild av väven direkt från början och direkt inse att de inte behöver ljuga.
Ulvar ligger inte på varsin sida om samma grön. Varför?
Så fort den personen outar yrke så vet båda Ulvarna om hur väven hänger ihop. Det krävs alltså en enda outning för att Ulvarna skall ha en klar bild av spelets uppbyggnad.
Vad ger det här oss?
Jo, det ger oss några personer som mer troligt kan vara Ulvar.
Liliana, Vimes, Brynolf och Vicotnik.
Om Vicotnik hängs och är röd så grönar det Brynolf och Vimes och rödar Liliana.
Om Brynolf hängs och är röd så grönar det Vimes och rödar Liliana.
om Vimes hängs och är röd så håller inte den teorin, för då är alla andra gröna.
Om Liliana hängs och är röd så grönar det Vimes och gör Brynolf och Vicotnik rödare.
Är det med andra ord 5 Ulvar och min teori om att det är minst 2 gröna mellan varje Ulv håller så är Liliana röd i de flesta scenarion.
Är det 5 Ulvar i spel och min teori håller så är Vimes också grön.
Jag är inte alls främmande för att det kan vara fem ulvar i spel.
Best pick är alltså Liliana.
Är hon röd och vi är kvar i spel så får min teori mer vatten på kvarn.
Men Vimes, det är ju du som talat starkast för Lex Thibault, vilket bara är aktuellt om ulvarna fått färdiga roller. Vilket nästan med nödvändighet måste innebära att "trippelteorin" stämmer. Eller hur tänkte du?Vimes said:Jag tror inte att Mukwa konstruerat spelet på detta sätt. Som sagt, hitlergris som profilbild om väven är tänkt att ha någon betydelse.
Mmh, ja, kanske. Alltså, min poäng var nog snarare att Mukwa inte konstruerat spelet så. Men Disel och Larssons lögner tyder på antingen alibin eller trippelteorin, jo det kan jag nog köpa. Såg mig lite blind på hur Mukwa tänkt och inte på vad som egentligen hänt i spelet.Brynolf said:Men Vimes, det är ju du som talat starkast för Lex Thibault, vilket bara är aktuellt om ulvarna fått färdiga roller. Vilket nästan med nödvändighet måste innebära att "trippelteorin" stämmer. Eller hur tänkte du?Vimes said:Jag tror inte att Mukwa konstruerat spelet på detta sätt. Som sagt, hitlergris som profilbild om väven är tänkt att ha någon betydelse.
Mööööh.... "Antingen INGA alibin eller trippelteorin".Vimes said:Mmh, ja, kanske. Alltså, min poäng var nog snarare att Mukwa inte konstruerat spelet så. Men Disel och Larssons lögner tyder på antingen alibin eller trippelteorin, jo det kan jag nog köpa. Såg mig lite blind på hur Mukwa tänkt och inte på vad som egentligen hänt i spelet.Brynolf said:Men Vimes, det är ju du som talat starkast för Lex Thibault, vilket bara är aktuellt om ulvarna fått färdiga roller. Vilket nästan med nödvändighet måste innebära att "trippelteorin" stämmer. Eller hur tänkte du?Vimes said:Jag tror inte att Mukwa konstruerat spelet på detta sätt. Som sagt, hitlergris som profilbild om väven är tänkt att ha någon betydelse.
Som jag skrev i mitt inlägg så måste ulvarna ha haft bra koll på sina yrken, annars skulle inte LJSLarsson dragit till med Trädgårdsmästare. Det som tyder på att han visste att han var Botaniker är att det vore extremt obalanserat ifall de både måste ljuga om sin info och passa in i väven. Men det visste ju inte plundrarna så tidigt, annars skulle de inte ljugit. Just det att han hade rätt om att han borde kunna känna av om jägaren lämnar spel, och därmed passar in i väven, betyder att han kände till att jägare fanns i spel.Vicotnik said:Anledningen att jag valde att outa allt i samma svep var därför att det redan hade gjort (tvärr av Diselsoppa i detta fall) samt att jag inte såg någon större anleding att sitta inne med min roll eftersom outningen ändå var på tapeten.
Samt om ulvarna fick all info som de behövde för att kunna outa säkert så skulle vem som helst av oss kunna vara ulv. Skulle du kunna förklara mer exakt hur just detta göra mig mer suspekt än någon annan?
Själv tycker jag alla ska rösta på den de tycker är ulvigast. Men det är kanske bara jag.Empiricus said:Exakt, enligt mig så får vi ut mest av att hänga dig just nu, oavsett om du är grön eller röd.Liliana said:Ah, nej. Förlåt. Blandade ihop saker och ting. Din teori kräver ju att jag är röd. Så, jo, det skulle gå lika bra för att se om din teori håller om man kollar min färg.
Så inget ont om dig, men det är för byns bästa
Heja Tyr!Tyr said:Själv tycker jag alla ska rösta på den de tycker är ulvigast. Men det är kanske bara jag.Empiricus said:Exakt, enligt mig så får vi ut mest av att hänga dig just nu, oavsett om du är grön eller röd.Liliana said:Ah, nej. Förlåt. Blandade ihop saker och ting. Din teori kräver ju att jag är röd. Så, jo, det skulle gå lika bra för att se om din teori håller om man kollar min färg.
Så inget ont om dig, men det är för byns bästa
Tanken har slagit mig. Men om det är något jag har lärt mig av att lira varulvsspel så är det att strukturer av det här slaget är vanskliga. Man tenderar att tro att ulvarna är bättre än vad de egentligen är. I teorin så skulle ju ulvarna kunna ha fått panik just eftersom två stycken satt ihop och att de trodde att det skulle vara en scum tell.Empiricus said:Förresten, det slog mig nu att det också känns obalanserat om två Ulvar sitter direkt bredvid varandra. Då får de ju direkt koll på hur väven är tänkt att fungera och får i princip på papper att deras information är ok att outa i och med hur rollerna verkar uppbyggda. Hade det varit så så hade de ju utan problem kunnat låta både LJSLarsson och Dieselsoppa tala sanning helt i början, utan att behöva oroa sig för att sticka ut.
Jag skulle vilja gå så långt som att säga att det för mig grönar Ruga och Konrad Konvalj ordentligt.
Vad tror ni andra om det?
Yepp. Jag har förmanat den uppställningen en längre tid nu.Empiricus said:Det finns ju utrymme för en liten Mexican standoff mellan tre parter för att se vem som tappar nerverna först
Ett trio-läge med tre röster vardera på Vicotnik, Liliana och Brynolf skulle ju jag tycka vore väldigt spännande iallafall, för att se vem som twitchar först.
Vi måste ju räkna in metan också.Mukwa said:Ni som inte har skickat in förmåge-pm har till 23:00 på er!
Du snackar inte nå Liliana här och har under hela spelet varit på Lilianas sida. Är det ett tecken på att du vet att hon är grön eller vad handlar det om?Vimes said:Jag kan ställa mig bakom en utröstning av Brynolf om inte Vico är ett alternativ, men för mig har vi mycket mycket mer på Vico än på någon annan.