Varulv Klassåterträff i Nora - Spelet är slut - ULVVINST!

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
(4/10) De kvarvarande överåriga Lindesbergs-mobbarna tittar förvånat på varandra, där i Järntorgsskolans gymnastiksal, där inga gummbjörnar längre glänser som ädelstenar. "Visst vann vi?" frågar Brynolf och Basenanji Hägerstrand som tittar frånvarande på tändargasen, hockeyhjälmen, geléhallonet och de två sega råttorna, allt medtaget som någon konstig trofé för att.... ja, varför egentligen, han har ingen aning. Brynolf och Basenanji borde veta, de var iaf DÄR då, då det begav sig? Men på olika sidor väl? Han rycker på axlarna. Stämningen är tryckt och introspektiv, inte kul och triumfatorisk. Tänk om ändå DJ Flonyrb var kvar i sitt DJ-bås av plintar och innebandymål, om han hade fått med sig de blinkande ljusen, om ulvarna hade tagit sig genom Noraverse-portalen och fått se... Men så blev det inte den här gången, och allting är som förut..

Vi bryter tidigt...
Ulvarna vinner! Stort grattis till bitcoin-miljonären, advokaten och influencern!

Nu är spelet VERKLIGEN slut och vi har lämnat alla nivåer av Nora-verse eller vad ni vill kalla det. I efterhand kan jag konstatera att ett 10 år gammalt varulvsspel var lite för svag IP att bygga ett flufftungt spel på, framförallt när det som gjorde det gamla spelet roligt (mellanstadiedisco och högskolemobbare) saknades. En reboot istället för en sequel hade nog varit vettigare. När jag väl insett det borde jag nog tänkt om spelet rätt ordentligt istället för att skjuta upp de sista besluten till sista minuten.

Tack @Andersson @Anthrox @Basenanji @BiobunkerVII @Brynolf @Hägerstrand @fjodorsenuba @RasmusL @Sidd och @Vimes Jag hoppas det var småkul ändå även om det blev väldigt obalanserat när dansmekaniken var mycket mer svårförståelig än jag trodde. Byborna kunde i princip väkta varandra genom att dansa.


Jag har gjort en liten sammanställning i en spoiler om designprocessen och vad byn kunde ha gjort för att ta sig tidigare. Det fanns ett sätt att aktivera DJ Flonyrb att lägga en röst men det är för obskyrt för att någon ska hitta det. Jaja, har lagt in hur spelet var tänkt att fungera i en spoiler här om någon skulle vara intresserad.

Tack och förlåt

DJ Flonyrb!! Nu kör vi! Efterparty i tråden!!

 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,393
Alltså, det gick tre rundor av spelet, jag var med i två av dem, och jag fattar fortfarande inte hur spelmekaniken fungerade.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
Alltså, det gick tre rundor av spelet, jag var med i två av dem, och jag fattar fortfarande inte hur spelmekaniken fungerade.
Det blev helt enkelt fel när en brädspelare skulle försöka leka rollspels-SL med ett gäng rollspels-SL som försökte vara brädspelare, eller något sådant.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
897
Haha, tack för arr @Waterhouse . Det blev lite konstigt på slutet, men det är viktigare att det startas spel och folk testar grejer än att allt är perfekt balanserat hela tiden.

Ulvarnas nattmordsmekanik var alltså att vi bara kunde nattmörda någon som dansade med en ulv eller någon som stod i baren med en ulv. Vi hade en engångsförmåga där vi kunde mörda någon var som helst (som ersatte den rundans nattmord).

Bra ulvat @Basenanji och @Brynolf

Hur funkade egentligen powerrollerna @Vimes @Sidd /övriga?

Och hur
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
Nej men allvarligt, spelmekaniken var helt enkelt att alla bybor var väktare, genom att dansa med varandra kunde de undvika att bli mördade. ulvarna kunde normalt bara mörda om de 1. dansade med en bybo eller 2. hängde i baren med en bybo. Det kändes som en rätt stark grej för byn så den behövde vara aningen dold, något för byn att upptäcka.
Sen var just 10 spelare svårt att balansera kring, 2 eller 3 ulvar var frågan. Jag trodde väktarmekaniken var en styrka för byn, dessutom fanns en klädsidare och en yrkessiare för att hitta ulvar. Så blev tre ulvar tillslut, skulle tagit två såklart. Och framförallt var fluffet inställt på alldeles för oklart.

Tanken med kläderna och yrkena var ju att härma ursprungliga spelet. Men ju mer jag tänkte på det desto sämre blev det. Det blir ju bara någon tävling i att hitta vad Waterhouse tycker om olika yrken, det är inte roligt alls. Utmåla ngn yrkesgrupp som ulvig är oskönt etc. Det blev inte bra, så jag sköt upp det hela istället för att göra om det helt, och panikade ut något på slutet. Influencers avskyr ju alla iaf! Visst brukar de göra reklam för kläder. Googlar snabbt vilka klädmärken som har mest influencersamarbeten, Zara följt av SHEIN? Zara är väl rätt trist, kör på det andra vad det nu är, säkert något häftigt... Så illa var det sista mintrarna :D
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
Hur funkade egentligen powerrollerna @Vimes @Sidd /övriga?
Du är en hederlig Norabo/bybo
Yrke: optiker
Klädsel: glasögon
Förmåga: Dans. Varje runda kan du skriva här vem (om någon) du vill dansa med. Om den personen också vill dansa med dig så dansar ni i nattfasen. Du kan ändra dig fram till rundans slut.

Du har väldigt bra syn och kan varje runda spana in en annan deltagare för att se vad den har på sig för kläder (klädsiare). Om du inte dansar kan du använda förmågan på vem som helst, men om du dansar kan du bara använda förmågan på din danspartner (oartigt att spana på andra när man dansar!). Skicka in vem du vill spana på innan varje rundas slut.

Du är en hederlig Norabo/bybo
Yrke: tandläkare
Klädsel: chinos och skjorta
Förmåga: Dans. Varje runda kan du skriva här vem (om någon) du vill dansa med. Om den personen också vill dansa med dig så dansar ni i nattfasen. Du kan ändra dig fram till rundans slut.

Dina kunder kan i vanliga fall inte prata (bara gapa) så när du är på fest lyssnar du intresserat på vad folk berättar om sina yrken. Du kan varje runda lyssna in vad någon jobbar med (yrkessiare). Den du vill lyssna på och du själv måste antingen dansa med varandra eller båda inte dansa, dvs hänga i baren. Skicka in vem du vill lyssna på innan varje rundas slut.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Nej men allvarligt, spelmekaniken var helt enkelt att alla bybor var väktare, genom att dansa med varandra kunde de undvika att bli mördade. ulvarna kunde normalt bara mörda om de 1. dansade med en bybo eller 2. hängde i baren med en bybo. Det kändes som en rätt stark grej för byn så den behövde vara aningen dold, något för byn att upptäcka.
Men röven. Hade jag inte varit så jävla övertygad om att dansen bara var förflyttning och inget annat hade man ju kunnat lista ut det. Jag skrev väl typ i mitt första inlägg att jag inte trodde danspartner spelade någon roll...

Jag måste nog ändå säga att det här var tightare än det kanske såg ut. Basse var ju snubblande nära att ryka i R2 och hade vi fått en runda till med en bekräftad ulv utröstad hade vi kanske fått pejl på det.

Kul spel tycker jag!
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
Det blev lite konstigt på slutet, men det är viktigare att det startas spel och folk testar grejer än att allt är perfekt balanserat hela tiden.
Jo, jag märkte att spelet inte funkade alls i början av R2, fluffet var oförståeligt, ulvarna skulle promenadvandra in i mål. Så tänkte på fötterna under hög sömnbrist och ändrade fluffet till att bryta den fjärde väggen mellan SL och spelarna, och antyda att det egentligen finns något mycket djupare och fullt med märkliga mekaniker att hitta.

Som sagt, en brädspelare ska inte leka rollspels-SL med ett gäng rollspelare som tror att de spelar brädspel, blir väldigt konstigt. Men kanske lite annorlunda ändå.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,393
Nej men allvarligt, spelmekaniken var helt enkelt att alla bybor var väktare, genom att dansa med varandra kunde de undvika att bli mördade. ulvarna kunde normalt bara mörda om de 1. dansade med en bybo eller 2. hängde i baren med en bybo. Det kändes som en rätt stark grej för byn så den behövde vara aningen dold, något för byn att upptäcka.
Sen var just 10 spelare svårt att balansera kring, 2 eller 3 ulvar var frågan. Jag trodde väktarmekaniken var en styrka för byn, dessutom fanns en klädsidare och en yrkessiare för att hitta ulvar. Så blev tre ulvar tillslut, skulle tagit två såklart. Och framförallt var fluffet inställt på alldeles för oklart.

Tanken med kläderna och yrkena var ju att härma ursprungliga spelet. Men ju mer jag tänkte på det desto sämre blev det. Det blir ju bara någon tävling i att hitta vad Waterhouse tycker om olika yrken, det är inte roligt alls. Utmåla ngn yrkesgrupp som ulvig är oskönt etc. Det blev inte bra, så jag sköt upp det hela istället för att göra om det helt, och panikade ut något på slutet. Influencers avskyr ju alla iaf! Visst brukar de göra reklam för kläder. Googlar snabbt vilka klädmärken som har mest influencersamarbeten, Zara följt av SHEIN? Zara är väl rätt trist, kör på det andra vad det nu är, säkert något häftigt... Så illa var det sista mintrarna :D
Men hur funkade nattmordet då? Hade det fizzlat om de skickat in ett nattmord på en spelare som de trodde de dansade med, men som de sen inte gjorde? För de hade ju inte kunnat veta vem de skulle dansa med förrän natten tar vid, och det är ju omöjlig administration om de ska skicka in sitt nattmord då?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
897
Du är en hederlig Norabo/bybo
Yrke: optiker
Klädsel: glasögon
Förmåga: Dans. Varje runda kan du skriva här vem (om någon) du vill dansa med. Om den personen också vill dansa med dig så dansar ni i nattfasen. Du kan ändra dig fram till rundans slut.

Du har väldigt bra syn och kan varje runda spana in en annan deltagare för att se vad den har på sig för kläder (klädsiare). Om du inte dansar kan du använda förmågan på vem som helst, men om du dansar kan du bara använda förmågan på din danspartner (oartigt att spana på andra när man dansar!). Skicka in vem du vill spana på innan varje rundas slut.

Du är en hederlig Norabo/bybo
Yrke: tandläkare
Klädsel: chinos och skjorta
Förmåga: Dans. Varje runda kan du skriva här vem (om någon) du vill dansa med. Om den personen också vill dansa med dig så dansar ni i nattfasen. Du kan ändra dig fram till rundans slut.

Dina kunder kan i vanliga fall inte prata (bara gapa) så när du är på fest lyssnar du intresserat på vad folk berättar om sina yrken. Du kan varje runda lyssna in vad någon jobbar med (yrkessiare). Den du vill lyssna på och du själv måste antingen dansa med varandra eller båda inte dansa, dvs hänga i baren. Skicka in vem du vill lyssna på innan varje rundas slut.
Ah, det misstänkte jag var i spel. Då var den största risken med kläderna att vi ljög alltså (men jag hade ju åkt direkt om jag outade influencer)

Men ingen vanlig siare/väktare alltså? Då är det tungt för byn, ja. Att väkta genom att dansa hade varit starkt sena rundor, men det är svårt att ta sig dit.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,393
Men röven. Hade jag inte varit så jävla övertygad om att dansen bara var förflyttning och inget annat hade man ju kunnat lista ut det. Jag skrev väl typ i mitt första inlägg att jag inte trodde danspartner spelade någon roll...

Jag måste nog ändå säga att det här var tightare än det kanske såg ut. Basse var ju snubblande nära att ryka i R2 och hade vi fått en runda till med en bekräftad ulv utröstad hade vi kanske fått pejl på det.

Kul spel tycker jag!
Jag å andra sidan skrev i mitt första inlägg att mekaniken troligtvis var dold för att den skulle knäcka spelet enkelt om en listade ut den. Men jag lyssnar ju inte ens på mig själv uppenbarligen.
Sen blir det ju etter värre när till och med spelledaren vinbägar spelet!
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
Men hur funkade nattmordet då? Hade det fizzlat om de skickat in ett nattmord på en spelare som de trodde de dansade med, men som de sen inte gjorde? För de hade ju inte kunnat veta vem de skulle dansa med förrän natten tar vid, och det är ju omöjlig administration om de ska skicka in sitt nattmord då?
Nej, ulvarna behövde inte specificera vilken ulv som utförde mordet. Bara en ulv antingen dansade med offret eller satt i baren med offret gick mordet igenom.
Jag tyckte verkligen jag var löjligt övertydlig i R2 starten att Basse hade mördat BB7 men alla vägrade ens överväga att det kunde ha någon betydelse vem som dansade med offret.
Jag pendlade mellan syntesen "jag spelar med ett gäng fårskallar" till antitesen "du kan inte kommunicera med andra människor öht" men landade tillslut i den rimliga syntesen "all kommunikation är omöjlig, varje människa är en ö, vi är alla ensamma i universum". 😂
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
FÖR ÖVRIGT! Att fucking ARMANI Basse som var ADVOKAT inte röstades ut var en typisk WIFOY-miss. "Nä, inte hade Basse outat armani-kostym och advokat som yrke om han var ulv!" Vinet måste alltid spetsas med Occams rakkniv, annars tar det aldrig slut.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,393
Nej, ulvarna behövde inte specificera vilken ulv som utförde mordet. Bara en ulv antingen dansade med offret eller satt i baren med offret gick mordet igenom.
Jag tyckte verkligen jag var löjligt övertydlig i R2 starten att Basse hade mördat BB7 men alla vägrade ens överväga att det kunde ha någon betydelse vem som dansade med offret.
Jag pendlade mellan syntesen "jag spelar med ett gäng fårskallar" till antitesen "du kan inte kommunicera med andra människor öht" men landade tillslut i den rimliga syntesen "all kommunikation är omöjlig, varje människa är en ö, vi är alla ensamma i universum". 😂
Ja, den vinbägaren var ju redan avverkad i R1.
Problemet är att det kan inte vara så att ulvarna bara kan mörda den de dansar med, eftersom vi får reda på vem som dansat med vem rundan efteråt (inklusive de mördade).
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
FÖR ÖVRIGT! Att fucking ARMANI Basse som var ADVOKAT inte röstades ut var en typisk WIFOY-miss. "Nä, inte hade Basse outat armani-kostym och advokat som yrke om han var ulv!" Vinet måste alltid spetsas med Occams rakkniv, annars tar det aldrig slut.
Ja, först var hans roll utskriven som gangster-advokat i mina hopraffsade kläder och yrkes-dokument. Men ändrade till advokat. Men sen blev det mkt mer akademiker bland nora-borna än vad som var tanken. Det var ett väldigt oklart fluff, luddigt uttänkt från början.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,393
FÖR ÖVRIGT! Att fucking ARMANI Basse som var ADVOKAT inte röstades ut var en typisk WIFOY-miss. "Nä, inte hade Basse outat armani-kostym och advokat som yrke om han var ulv!" Vinet måste alltid spetsas med Occams rakkniv, annars tar det aldrig slut.
Jag förstår fortfarande inte varför Basse inte bara ljög om det?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Sen är det såhär. Den här typen av spel är alltid instabila. Hade vi istället för att dela oss mellan baren och dansgolvet valt att "alla dansar" i R1 hade vi haft ett annat läge. Då hade den som dansade med den mördade blivit supermisstänkt direkt. Och det är ju inte som att "bybor som dansar med bybor är skyddade" är en helt outlandish mekanik. Hade vi haft lite tur och kulorna fallit rätt så att säga hade vi kanske bestämt oss för det som sanning.

Nu gjorde vi inte det och det gick åt helvete.

Nåja, ulvgänget gjorde dock en helgjuten insats med att skådespela bybor. Jag tyckte eventuellt Basse hade varit för mellanmjölkig och i slutet av R2 tyckte jag Brynolf verkade misstänkt ovillig att rösta på Basse. Men utöver det var det slickt spelat. Välförtjänt även om byn (fullt förståeligt) valde fel väg i fluff- och mekaniklabyrinten.
 
Top