Symbaroum i Foundry, konvertering och material

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
577
Location
Uppsala
Hepp!

V10 krashade min installation då jag i ett ögonblick av stupiditet inte hade gjort backup.
Dax för favoritprojekt!

Jag vill medelst tvång och lämpor föra över min grupp från Ereb Altor projektet att klubba klassiker till något mer sammanhållet.
Så, jag tänkte börja skapa kompendier i Foundry för törnetronen och annat material.

(för info vad gäller rättigheter så köpte jag allt de publicerat rakt av)

Jag kommer använda mig av Mythras som regelmotor med korruption baserat på Mythras Companion samt en del Passion (TM) Lättare att få till det otäcka med korruption.

Hur har ni lagt upp material digitalt?

/C
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,562
Jag kommer använda mig av Mythras som regelmotor med korruption baserat på Mythras Companion samt en del Passion (TM) Lättare att få till det otäcka med korruption.
Jag vill veta ALLT om detta. Vad menar du med Passion (TM) och vad är det du ska använda från companion?
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
577
Location
Uppsala
Som ett projekt för att bli bättre på Foundry tänkte jag bygga ett kompendium som innehåller äventyret Det Förlovade Landet.
Rättighetsmässigt borde det inte vara något problem då det är ett gratis äventyr (om det blir i skick så att det går att dela vill säga).

Jag gillar miljön och det är lockande med en kampanj och värld som hänger ihop efter att ha arbetat med att få till en röd tråd i Ereb Altor.

Regelsystemet är utmaningen får min del.
I sitt utförande så klickar de inte med mig, sedan har de problemet (av vad jag läst mig till på diskussioner det här forumet) att det är lätt att få övermäktiga karaktärer.

D&D versionen, jag har nu fått möjligheten att spela 5E och det har sin charm, men för mig har de samma problem som ovan, om inte värre. Du måste hela tiden sitta och anpassa motståndet och snart har du en bunt halvgudar som drar runt. (och efter att ha spelat andra system så är system där det bara handlar om att få ned en stapel med KP menlöst)

I ett D100 system är utvecklingskurvan mycket mer flack. I min klassiker kampanj i Ereb är karaktärerna bättre efter 8 äventyr, men det är fortfarande bara en gradskillnad. Utvecklingen kommer mer handla om att bygga nätverk och odla relationer med maktspelare och fraktioner.
Precis det som känns som en av punkterna som Törnetronen vill förmedla i materialet.

Så, till mina tankar och lösningar för en konversion till Mythras.
Magi: med Sorcery, Theism och lite från Animism kan man få till de olika ordnar/vägar man vill, t.ex Pyromantiker, Theurg osv.
Kombinerat med Mythras kulter får man Ordenssällskap och liknande beskrivet på ett snyggt sätt.

Rollpersoner: Mythras rakt av. (i min planerade kampanj kommer jag ha begränsningen Ambrier från det gamla landet. Billar tanken på att upptäcka världen tillsammans med spelarna)

Monster: Lägger upp i Mythras Encounter Generator och kan laddas ned därifrån direkt in i Foundry. Mycket kan tas rakt av ifrån vilken BRP klon som helst, annat kan modifieras efter behov. Som exempel, ett härskartroll, har man spelat DoD eller liknande så kan nog de flesta av oss på fem minuter skriva ned det som en D100 varelse.

Tog mig några minuter så hade jag en idé om hur en Templar är skapad med stridsfärdighet och de heliga krafter han har.

Korruption:
Det enda som är lite mer utmanande. Det är ju lite av ett tema i lite mörkare S&S
Mythras Companion har regler som passar bra rakt av och med lite skruvande ger den effekten jag vill ha.
Passions är en del av reglerna vi inte använt så mycket tidigare men en av grunderna i Mythras. Starka drivkrafter.
I Companion använder man det för att hantera tilltagande korruption. Här kommer jag ha den som en egen Passion. Den kommer att använda samma mekanik som man använder för de andra drivkrafterna.
Med att koppla det till reglerna för [Sanity/Tenacity] får jag med även den tillfälliga nedbrytningen och lite skräckmoment.

Beroende på hur det ser ut med orken så vore det kul att ha ett utkast i januari.

C
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,562
Hur har ni lagt upp material digitalt?
För att svara på grundfrågan så har jag aldrig bemödat mig med att göra ordentliga kompendier. Jag lägger in kartor som separata scener, vissa tabeller och monster. Använder ochså foundry. Uppgraderade också precis till v10 och fick en massa krångel, men det verkar ha löst sig nu.

Angående Mythras för Symbaroum tycker jag i stort att det känns klippt och skuret regelmässigt. Håller med om att karaktärsförbättring har ett lagom tempo i Mythas, då Törnetronen är så otroligt lång. Men man måste lösa magi-reglerna ordentligt, tycker de i boken är okej men lite för krångliga. Läste korruptions-reglerna i companion och tyckte att de var bra, men inte riktigt Symbaroum. Jag ska nog hacka ihop egna regler för konvertering av de magiskolor och besvärjelser som finns i Symbaroum-reglerna. Troligtvis en färdighet per magiskola.
 
Last edited:

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
577
Location
Uppsala
@Lemur

Kul!

Nyfiken på hur du tänker kring konverteringar och tar gärna del av det :)

Jag har en kladd för häxkonster, teurgi och ordensmagi som jag ska färdigställa.
Min första idé för korruption är att det är kopplat till Tenacity. Går värdet ner till eller under noll så riskerar man permanent förmörkelse.
Kopplingen mellan korruption och magi tänkte jag som att vid ett misslyckande förlorar du 1T4? , Vid fummel mer. kastar du en besvärjelse/rit som inte ingår i dins skola på din nivå så sjunker Tenacity även om du lyckas

Jag tänker mig korruption som en egen Passion. När den överstiger andra drivkrafter har det börjat gå utför på allvar.
Med det som en passion så man man använda mekaniken att förstärka ett slag med en passion. dvs du kan om du är på den vägen, förstärka ditt slag när du kastar en besvärjelse med korruption (Augmenting skills s50)

/C
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,562
@Lemur

Kul!

Nyfiken på hur du tänker kring konverteringar och tar gärna del av det :)

Jag har en kladd för häxkonster, teurgi och ordensmagi som jag ska färdigställa.
Min första idé för korruption är att det är kopplat till Tenacity. Går värdet ner till eller under noll så riskerar man permanent förmörkelse.
Kopplingen mellan korruption och magi tänkte jag som att vid ett misslyckande förlorar du 1T4? , Vid fummel mer. kastar du en besvärjelse/rit som inte ingår i dins skola på din nivå så sjunker Tenacity även om du lyckas

/C
Har tänkt att sno lite av koncepten från Hjältarnas Tid. Alla magiskolor från Symbaroum ska isf vara professionella färdigheter (Ordenmagi, Teurgi osv). Svartkonst är en grundfärdighet som alla får en grundchans i.
Sen tänker jag använda listan på besvärjelser från Symbaroum, men att ersätta nivåerna (gesäll, novis..) med att olika magnitud kostar olika mycket temporär korruption.
Permanent/temporär korruption kommer funka som i Symbaroums originalregler.
Vidare tänker jag att korruptionströskel ska börja med samma värde som POW, precis som Magic Points redan gör i Mythas, men att den ska gå att höja på samma sätt som en färdighet. Så för att bli en skicklig mystisker måste du lägga erfarenhet på minst två färdigheter.
Att kasta en besvärjelser, oavsett skola, blir således ett vanligt fädighetsslag, precis som Folk Magic funkar i Mythras.
Har nog också tänkt att ha något högre kostnader för besvärjelser då man kommer kunna ha en mycket högre korruptionströskel.

Det är mina tankar just nu iaf.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
577
Location
Uppsala
Sidonotering: Mythras-systemet till Foundry VTT är tydligen uppdaterat till V10 nu.
Jupp, fick det precis på plats och kunde ladda in min ereb kampanj.
Dock mycket mer sugen på Symbaroum och håller på med en modul för det förlovade landet som test.
Kommer ladda upp det för lite feedback när jag hunnit längre

C
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
577
Location
Uppsala
Så här har jag kortfattat beskrivit det hittills när jag bollat.
(ursäkta engelskan, men gjort en Gessle (och rakt av snott en del idéer och kört andra i mixern)


  1. Converting the Symbaroum setting to Mythras. Stolen and borrowed ideas with a tiny bit of original thought

  2. Most creatures can be taken from the rich flora of D100 games and some minor adjustments. For others you can use existing templates and twist them a bit. eg. for blight born human I use Chaos hybrid template. Increase resilience a bit and add a berserk effect and some flavor text (MEG 10936, Bligth born, Styggelse) as a work in progress)

  3. For magic and mystical powers i´ve been inspired by material done by others on BRP forums. In Symbaroum its a difference if you learn something as a part of a tradition or not. Divided into. 1. Witchcraft, as practiced by the witches of the clans 2. Ordo magica, order of knowledge and sorcery. Ambrian and with its roots back in Alberetor 3. Theurgs. Disciples of the changed god Prios (ändrad)

  4. These 3 can be divided into subsets and "Tomes" For Witches: Green, Red and White path For Ordo Mgica: Pyromancer, Illusionist and Mentalist. Theurgs can be divided into Inquisitor and Priest

  5. Then you have those not connected to any tradition, wizards using all power at their disposals including the black arts.

  6. The mystical traditions use the cult/order system as in CR Witchcraft: Insight, Willpower, Dance, Animism (binding and trance, still uses spells from both theism and sorcery), Ordo magica: *Perception, Willpower, Lore (any) Invocation (1 of Pyromancer Illusionist, Mentalist) Shaping* Theurg:*Influence, Insight, Lore (Prios), Devotion (Prios) Exhort* Note: spell lists will be taken from folk magic, theism, sorcery and a bit of animism for all traditions. Devotion, Animism Invocation etc is just names to keep them separate. Spells can be readily be mimicked to a good effect using the five traditions in Mythras. e.g. Witchcraft can be created using: From Folk Magic: Avert, Befuddle, Ignite, Protection, Spirit Shield, Light, Warmth Advanced as a witch progress: Awaken, Beast Form, Bless Crops, Call Winds, Entangle, Heal Body, Sureshot, Soul sight, Shapechange (to creature)

  7. Corruption: The name of the game to get Symbaroum rolling. Idea: (Comments welcome!) using a mix of tenacity and corruption rules from the companion with a twist. When casting a spell from a known tradition there is always a risk that it affects the practitioner and reduces tenacity.
    1. Successful, 50% risk of 1p tenacity loss (if odd number)
    2. Failure, loss of tenacity same as points of shaping (harsh?)
    3. Fumble, as above +1D4 If using spells outside of tradition, WIP but always at least 1 p of tenacity loss (and more..)


  8. If tenacity loss is >50% of total in one go a temporary blight/corruption might occur (roll for willpower) If tenacity >0 risk for permanent corruption. Corruption is handled as a passion, when it is larger than any other passion it is a major drive for the character and all willpower rolls are one step harder. When Passion (Corruption) reaches +100% the PC/NPC is lost to the blight and transformed to a blight born or other abomination (ändrad)

  9. Mystics outside of traditions, practitioners of the black arts can use Passion (Corruption) to augment casting, dancing close to the darkness
Om någon är hugad så hugg in :)

/C
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,562
Finns det någon bra monsterbok för Mythras? Är det Monster Island som ligger bäst till?
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
577
Location
Uppsala
Finns det någon bra monsterbok för Mythras? Är det Monster Island som ligger bäst till?
Jag skulle säga att det mesta redan finns i den rika flora som finns i D100 världen (med lätt tweak i vissa fall)
t.ex så kan man med lite vilja säga att en griftgångare är samma som en dödsgast från gamla klassiska DoD :cool: (förbannat jobbig att möta).
Lindorm, tebaks till gamla monsterboken, låt den bli lite större o elakare bara.
Styggelse, chaoshybrid (Mythras) med frenzy/bärsärk o lite naturligt skydd

Jag har börjat så lätt med att skapa typvarelser

C
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,562
Här är min skiss på konvertering Symbaroum-Mythras:
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
577
Location
Uppsala
@Lemur Det där tycker jag ser riktigt bra ut.
Jag ska försöka plita ned något i liknande format.
Jobbar på att sätta upp Det förlovade landet i Foundry när orken finns. Borde kunna lägga upp det under nästa vecka.

/C
 

NSM

ROTN
Joined
3 Jan 2019
Messages
96
Alltså jag blev helt inspirerad av den här tråden men har börjat provkonvertera till DoD 23 istället för Mythras. Har inte egentligen den här synen att Symbaroums regler är brutna utan det är väl mer att de känns för heroiska när jag kanske börjat tycka att settingen behöver nåt mer nedtonat.

 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
577
Location
Uppsala
Blir inte DoD23 rätt heroiskt?

Ska i ärlighetens namn erkänna att jag själv funderat på det..

För min del faller det på att jag vill att kampanjen helst ska handla om nybyggare med ursprung i vanliga yrken och inte klasser.

Men utifrån ditt perspektiv tycker jag lösningen bra ut (y) ,
(och kan gladeligen tänka mig att själa inspiration och ideer till det D100 system jag landar i :p)

En generell symbaroum fråga, ser ni det som High fantasy eller low fantasy?
Ok, jag har svårt med vilken term jag ska använda. Men, är det närmare D&D faerun (typ gamla baldurs gate mm) eller mer "gritty" med mindre ELDKLOT E5. Riktigt svårt att hitta de termer jag letar efter :confused:

C
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,552
En generell symbaroum fråga, ser ni det som High fantasy eller low fantasy?
Ok, jag har svårt med vilken term jag ska använda. Men, är det närmare D&D faerun (typ gamla baldurs gate mm) eller mer "gritty" med mindre ELDKLOT E5. Riktigt svårt att hitta de termer jag letar efter :confused:
Håller med om att det är svårt att klassificera, men jag känner att det är närmre low- än high fantasy.
 
Top