Som ett projekt för att bli bättre på Foundry tänkte jag bygga ett kompendium som innehåller äventyret Det Förlovade Landet.
Rättighetsmässigt borde det inte vara något problem då det är ett gratis äventyr (om det blir i skick så att det går att dela vill säga).
Jag gillar miljön och det är lockande med en kampanj och värld som hänger ihop efter att ha arbetat med att få till en röd tråd i Ereb Altor.
Regelsystemet är utmaningen får min del.
I sitt utförande så klickar de inte med mig, sedan har de problemet (av vad jag läst mig till på diskussioner det här forumet) att det är lätt att få övermäktiga karaktärer.
D&D versionen, jag har nu fått möjligheten att spela 5E och det har sin charm, men för mig har de samma problem som ovan, om inte värre. Du måste hela tiden sitta och anpassa motståndet och snart har du en bunt halvgudar som drar runt. (och efter att ha spelat andra system så är system där det bara handlar om att få ned en stapel med KP menlöst)
I ett D100 system är utvecklingskurvan mycket mer flack. I min klassiker kampanj i Ereb är karaktärerna bättre efter 8 äventyr, men det är fortfarande bara en gradskillnad. Utvecklingen kommer mer handla om att bygga nätverk och odla relationer med maktspelare och fraktioner.
Precis det som känns som en av punkterna som Törnetronen vill förmedla i materialet.
Så, till mina tankar och lösningar för en konversion till Mythras.
Magi: med Sorcery, Theism och lite från Animism kan man få till de olika ordnar/vägar man vill, t.ex Pyromantiker, Theurg osv.
Kombinerat med Mythras kulter får man Ordenssällskap och liknande beskrivet på ett snyggt sätt.
Rollpersoner: Mythras rakt av. (i min planerade kampanj kommer jag ha begränsningen Ambrier från det gamla landet. Billar tanken på att upptäcka världen tillsammans med spelarna)
Monster: Lägger upp i Mythras Encounter Generator och kan laddas ned därifrån direkt in i Foundry. Mycket kan tas rakt av ifrån vilken BRP klon som helst, annat kan modifieras efter behov. Som exempel, ett härskartroll, har man spelat DoD eller liknande så kan nog de flesta av oss på fem minuter skriva ned det som en D100 varelse.
Tog mig några minuter så hade jag en idé om hur en Templar är skapad med stridsfärdighet och de heliga krafter han har.
Korruption:
Det enda som är lite mer utmanande. Det är ju lite av ett tema i lite mörkare S&S
Mythras Companion har regler som passar bra rakt av och med lite skruvande ger den effekten jag vill ha.
Passions är en del av reglerna vi inte använt så mycket tidigare men en av grunderna i Mythras. Starka drivkrafter.
I Companion använder man det för att hantera tilltagande korruption. Här kommer jag ha den som en egen Passion. Den kommer att använda samma mekanik som man använder för de andra drivkrafterna.
Med att koppla det till reglerna för [Sanity/Tenacity] får jag med även den tillfälliga nedbrytningen och lite skräckmoment.
Beroende på hur det ser ut med orken så vore det kul att ha ett utkast i januari.
C