Okej. Det var lite mer komplicerat än jag först tänkte att reda ut olika möjliga spelupplägg. Här är en skiss där jag utgår från antalet ulvar som bas.
13 spelare, 2-4 ulvar. Som bas kan man säga:
2 ulvar är lite och kräver en nerfad by för att funka
3 ulvar är ganska lagom, men jag tror att byn behöver en liten nerf
4 ulvar är många och ulvlaget behöver nerfas
Zombie-fraktionen är en nerf på både byn och ulvlaget, men kanske framför allt på ulvlaget. Det beror på hur trackerförmågan ligger.
Varianter:
A. 2 ulvar, 0 zombier - minst en powerroll i byn (siare/väktare) behöver försvinna för att det ska vara rimligt tror jag, är båda powerrollerna i spel är båda ulvarna trackers. 1 spöke.
B. 2 ulvar 1 zombie - typ som ovan, här måste ulvlaget ha trackers för att det ska vara blanaserat. Eventuellt något extra spöke i jämförelse med A.
C. 2 ulvar 2 zombier - här skulle jag göra båda ulvarna till trackers. Byn blir av med en power men kanske ha full uppsättning spöken.
D. 3 ulvar, 0 zombier - byn har både väktare och siare, ulvlaget har minst en tracker. 1-2 spöken.
E. 3 ulvar, 1 zombie - antingen har byn båda powerrollerna och 1-2 spöken, eller blir av med en power och har 3 spöken och en tracker. Ulvarna behöver kanske inte ha tracker.
F. 3 ulvar, 2 zombier - samma som ovan tror jag. Dock med en tracker i ulvlaget.
G. 4 ulvar, 0 zombier - Byn har båda sina powers och 2-3 spöken. Eventuellt har ulvarna en tracker, men jag tror inte det.
H. 4 ulvar, 1 zombie - Som ovan, mer sannolikt att ulvarna har en tracker och byn har antagligen 3 spöken.
I. 4 ulvar, 2 zombier - byn är körd, det blir zombie- eller ulv-vinst.
Extremerna A och I tror jag går bort. Jag håller det vidare för mindre sannolikt att Larsson valt att skapa ett spel utan zombiefraktionen - han har introducerat en kul DTF som är en huvudvärk för både byn och ulvarna, klart den är med. Så vi stryker D och G.
Kvar har vi:
B. 2 ulvar 1 zombie - typ som ovan, här måste ulvlaget ha trackers för att det ska vara blanaserat. Eventuellt något extra spöke i jämförelse med A.
C. 2 ulvar 2 zombier - här skulle jag göra båda ulvarna till trackers. Byn blir av med en power men kanske ha full uppsättning spöken.
E. 3 ulvar, 1 zombie - antingen har byn båda powerrollerna och 1-2 spöken, eller blir av med en power och har 3 spöken och en tracker. Ulvarna behöver kanske inte ha tracker.
F. 3 ulvar, 2 zombier - samma som ovan tror jag. Dock med en tracker i ulvlaget.
H. 4 ulvar, 1 zombie - Som ovan, mer sannolikt att ulvarna har en tracker och byn har antagligen 3 spöken.
Jag tror alla är möjliga, men om jag ska gissa att de är sannolika (som i normala och stabila) i den här ordningen (från sannolikast till osannolikast): E - C/F - B - H