Christoffer
It's all pig.
Hollow Bones
Something happened. Something fucked up the quiet streets. Tore them to pieces with lead and hate. The pigs opened fire. I saw it, heard it, felt it. The chaos, the violence. The pigs fired again. The hate. The powerlessness. The rage. The feeling as something touched me. A gentle touch. A bullet maybe. Like a razor slicing a stalk it opened me up, or it was the other way around? Was it I that made the incision, made a part of me hollow or maybe it just found a cavity in my bones that always had been there? Regardless, I invited it in. I saw it for what it was and what it promised. I let it slip inside. It all turned silent. Complete stillness as I felt the power seep through me, accentuating the hatred and rage, shivering there in the hollowness of my bones.
In this game you play a Hollow, a person in a very real situation that’s gone very very wrong and for some reason the crisis you’ve witnessed made you open up and pull something inside of yourself. Maybe it was something better left stirring in the slumbers of the human experience or maybe it was faith? Question is now what do you do with it? What can be changed? What can be altered? How will it change you? Will you remain?
—
Hollow Bones är då ett helt litet rollspel. Lite för stort egentligen. Jag tror det går att spela direkt om en inte är ledsen när saker kraschar och brinner (inte i berättelsen då utan reglerna), jag tror det kommer behöva ett par skopor speltestningar för att trimma in olika aspekter av det, det handlar framförallt om hur olika värden står mot andra samt att försöka pinpointa ner motståndet till en rimlig nivå etc. Tror jag. Kanske finns det mycket mer brutala problem med det som jag inte ser just nu. Men det får speltest visa. Jag ser det mer som ett avstamp till vad som det kan tänkas bli än ett färdigt spel just nu. Men jag tror också att sättet det kommer bli ett färdigt spel på, om det blir det, är att spelas. Spelet drar inspiration från både titel och text i låten Hollow Bones, detta tillsammans med konceptet Hollow Bones från shamanismen så skapades detta upplägg i princip av sig självt. Jag har såklart tolkat, feltolkat, förvrängt och tagit mig stora friheter men det är väl lite poängen med att inspireras och inte kontrolleras.
Speltestdokumentet är i allra högsta grad skrivet av mig själv för mig själv även om jag har försökt styra upp texten en viss del mer än bara en total dump av mina tankar. Men språk och pedagogik är det sist jag fokuserat på. Men borde i alla fall ge de som är nyfikna någon idé om vad det kan tänkas vara eller bli. Men en kort sammanfattning av vad det innehåller så:
Something happened. Something fucked up the quiet streets. Tore them to pieces with lead and hate. The pigs opened fire. I saw it, heard it, felt it. The chaos, the violence. The pigs fired again. The hate. The powerlessness. The rage. The feeling as something touched me. A gentle touch. A bullet maybe. Like a razor slicing a stalk it opened me up, or it was the other way around? Was it I that made the incision, made a part of me hollow or maybe it just found a cavity in my bones that always had been there? Regardless, I invited it in. I saw it for what it was and what it promised. I let it slip inside. It all turned silent. Complete stillness as I felt the power seep through me, accentuating the hatred and rage, shivering there in the hollowness of my bones.
In this game you play a Hollow, a person in a very real situation that’s gone very very wrong and for some reason the crisis you’ve witnessed made you open up and pull something inside of yourself. Maybe it was something better left stirring in the slumbers of the human experience or maybe it was faith? Question is now what do you do with it? What can be changed? What can be altered? How will it change you? Will you remain?
—
Hollow Bones är då ett helt litet rollspel. Lite för stort egentligen. Jag tror det går att spela direkt om en inte är ledsen när saker kraschar och brinner (inte i berättelsen då utan reglerna), jag tror det kommer behöva ett par skopor speltestningar för att trimma in olika aspekter av det, det handlar framförallt om hur olika värden står mot andra samt att försöka pinpointa ner motståndet till en rimlig nivå etc. Tror jag. Kanske finns det mycket mer brutala problem med det som jag inte ser just nu. Men det får speltest visa. Jag ser det mer som ett avstamp till vad som det kan tänkas bli än ett färdigt spel just nu. Men jag tror också att sättet det kommer bli ett färdigt spel på, om det blir det, är att spelas. Spelet drar inspiration från både titel och text i låten Hollow Bones, detta tillsammans med konceptet Hollow Bones från shamanismen så skapades detta upplägg i princip av sig självt. Jag har såklart tolkat, feltolkat, förvrängt och tagit mig stora friheter men det är väl lite poängen med att inspireras och inte kontrolleras.
Speltestdokumentet är i allra högsta grad skrivet av mig själv för mig själv även om jag har försökt styra upp texten en viss del mer än bara en total dump av mina tankar. Men språk och pedagogik är det sist jag fokuserat på. Men borde i alla fall ge de som är nyfikna någon idé om vad det kan tänkas vara eller bli. Men en kort sammanfattning av vad det innehåller så:
- Regler för att gemensamt skapa den stora kris som skett i det samhälle som allt utspelar sig i
- Regler för spelledaren att utveckla detta och skapa den prep jag tror kommer behövas för spel
- Regler för att skapa en Hollow, den karaktär du spelar samt placera denna i relation till krisen, dvs varje Hollow har en direkt koppling till och påverkats av krisen som skapades gemensamt
- Regler för att skapa anden, de finns som fyra olika typer, ett gäng olika krafter som de kan besitta som kan kombineras på olika sätt samt förlängningar/begränsningar av dessa, samt hur anden är kopplad till krisen, den i sig är skapad av något liknande som format den och möjliggjort den och ligger till grund för dessa egen prioritering och vilja
- Regler för interaktionen mellan dessa, hur du kan spelare kan öka din hollowness för att dra större nytta av andens styrkor men på samma gång blir dess intentioner allt mer abstrakta och grumliga vilket medför en allt mer ökad risk att förlora kontrollen och att anden blir den som agerar istället för du själv
- Såklart, regler för konflikter och strid, etc
- Och slutligen det viktigaste, hur påverkas en karaktär av att lämna över sitt jag till anden i längden? Vad händer när du stöter bort den och kan du hitta åter till dig själv? Om du ens finns kvar?