Wu-Tang Clan - BIDRAG

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,296
Location
Umeå
Hollow Bones
Something happened. Something fucked up the quiet streets. Tore them to pieces with lead and hate. The pigs opened fire. I saw it, heard it, felt it. The chaos, the violence. The pigs fired again. The hate. The powerlessness. The rage. The feeling as something touched me. A gentle touch. A bullet maybe. Like a razor slicing a stalk it opened me up, or it was the other way around? Was it I that made the incision, made a part of me hollow or maybe it just found a cavity in my bones that always had been there? Regardless, I invited it in. I saw it for what it was and what it promised. I let it slip inside. It all turned silent. Complete stillness as I felt the power seep through me, accentuating the hatred and rage, shivering there in the hollowness of my bones.

In this game you play a Hollow, a person in a very real situation that’s gone very very wrong and for some reason the crisis you’ve witnessed made you open up and pull something inside of yourself. Maybe it was something better left stirring in the slumbers of the human experience or maybe it was faith? Question is now what do you do with it? What can be changed? What can be altered? How will it change you? Will you remain?



Hollow Bones är då ett helt litet rollspel. Lite för stort egentligen. Jag tror det går att spela direkt om en inte är ledsen när saker kraschar och brinner (inte i berättelsen då utan reglerna), jag tror det kommer behöva ett par skopor speltestningar för att trimma in olika aspekter av det, det handlar framförallt om hur olika värden står mot andra samt att försöka pinpointa ner motståndet till en rimlig nivå etc. Tror jag. Kanske finns det mycket mer brutala problem med det som jag inte ser just nu. Men det får speltest visa. Jag ser det mer som ett avstamp till vad som det kan tänkas bli än ett färdigt spel just nu. Men jag tror också att sättet det kommer bli ett färdigt spel på, om det blir det, är att spelas. Spelet drar inspiration från både titel och text i låten Hollow Bones, detta tillsammans med konceptet Hollow Bones från shamanismen så skapades detta upplägg i princip av sig självt. Jag har såklart tolkat, feltolkat, förvrängt och tagit mig stora friheter men det är väl lite poängen med att inspireras och inte kontrolleras.

Speltestdokumentet är i allra högsta grad skrivet av mig själv för mig själv även om jag har försökt styra upp texten en viss del mer än bara en total dump av mina tankar. Men språk och pedagogik är det sist jag fokuserat på. Men borde i alla fall ge de som är nyfikna någon idé om vad det kan tänkas vara eller bli. Men en kort sammanfattning av vad det innehåller så:
  • Regler för att gemensamt skapa den stora kris som skett i det samhälle som allt utspelar sig i
  • Regler för spelledaren att utveckla detta och skapa den prep jag tror kommer behövas för spel
  • Regler för att skapa en Hollow, den karaktär du spelar samt placera denna i relation till krisen, dvs varje Hollow har en direkt koppling till och påverkats av krisen som skapades gemensamt
  • Regler för att skapa anden, de finns som fyra olika typer, ett gäng olika krafter som de kan besitta som kan kombineras på olika sätt samt förlängningar/begränsningar av dessa, samt hur anden är kopplad till krisen, den i sig är skapad av något liknande som format den och möjliggjort den och ligger till grund för dessa egen prioritering och vilja
  • Regler för interaktionen mellan dessa, hur du kan spelare kan öka din hollowness för att dra större nytta av andens styrkor men på samma gång blir dess intentioner allt mer abstrakta och grumliga vilket medför en allt mer ökad risk att förlora kontrollen och att anden blir den som agerar istället för du själv
  • Såklart, regler för konflikter och strid, etc
  • Och slutligen det viktigaste, hur påverkas en karaktär av att lämna över sitt jag till anden i längden? Vad händer när du stöter bort den och kan du hitta åter till dig själv? Om du ens finns kvar?
Länk till speltestdokumentet
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,482
Hollow Bones
Something happened. Something fucked up the quiet streets. Tore them to pieces with lead and hate. The pigs opened fire. I saw it, heard it, felt it. The chaos, the violence. The pigs fired again. The hate. The powerlessness. The rage. The feeling as something touched me. A gentle touch. A bullet maybe. Like a razor slicing a stalk it opened me up, or it was the other way around? Was it I that made the incision, made a part of me hollow or maybe it just found a cavity in my bones that always had been there? Regardless, I invited it in. I saw it for what it was and what it promised. I let it slip inside. It all turned silent. Complete stillness as I felt the power seep through me, accentuating the hatred and rage, shivering there in the hollowness of my bones.

In this game you play a Hollow, a person in a very real situation that’s gone very very wrong and for some reason the crisis you’ve witnessed made you open up and pull something inside of yourself. Maybe it was something better left stirring in the slumbers of the human experience or maybe it was faith? Question is now what do you do with it? What can be changed? What can be altered? How will it change you? Will you remain?



Hollow Bones är då ett helt litet rollspel. Lite för stort egentligen. Jag tror det går att spela direkt om en inte är ledsen när saker kraschar och brinner (inte i berättelsen då utan reglerna), jag tror det kommer behöva ett par skopor speltestningar för att trimma in olika aspekter av det, det handlar framförallt om hur olika värden står mot andra samt att försöka pinpointa ner motståndet till en rimlig nivå etc. Tror jag. Kanske finns det mycket mer brutala problem med det som jag inte ser just nu. Men det får speltest visa. Jag ser det mer som ett avstamp till vad som det kan tänkas bli än ett färdigt spel just nu. Men jag tror också att sättet det kommer bli ett färdigt spel på, om det blir det, är att spelas. Spelet drar inspiration från både titel och text i låten Hollow Bones, detta tillsammans med konceptet Hollow Bones från shamanismen så skapades detta upplägg i princip av sig självt. Jag har såklart tolkat, feltolkat, förvrängt och tagit mig stora friheter men det är väl lite poängen med att inspireras och inte kontrolleras.

Speltestdokumentet är i allra högsta grad skrivet av mig själv för mig själv även om jag har försökt styra upp texten en viss del mer än bara en total dump av mina tankar. Men språk och pedagogik är det sist jag fokuserat på. Men borde i alla fall ge de som är nyfikna någon idé om vad det kan tänkas vara eller bli. Men en kort sammanfattning av vad det innehåller så:
  • Regler för att gemensamt skapa den stora kris som skett i det samhälle som allt utspelar sig i
  • Regler för spelledaren att utveckla detta och skapa den prep jag tror kommer behövas för spel
  • Regler för att skapa en Hollow, den karaktär du spelar samt placera denna i relation till krisen, dvs varje Hollow har en direkt koppling till och påverkats av krisen som skapades gemensamt
  • Regler för att skapa anden, de finns som fyra olika typer, ett gäng olika krafter som de kan besitta som kan kombineras på olika sätt samt förlängningar/begränsningar av dessa, samt hur anden är kopplad till krisen, den i sig är skapad av något liknande som format den och möjliggjort den och ligger till grund för dessa egen prioritering och vilja
  • Regler för interaktionen mellan dessa, hur du kan spelare kan öka din hollowness för att dra större nytta av andens styrkor men på samma gång blir dess intentioner allt mer abstrakta och grumliga vilket medför en allt mer ökad risk att förlora kontrollen och att anden blir den som agerar istället för du själv
  • Såklart, regler för konflikter och strid, etc
  • Och slutligen det viktigaste, hur påverkas en karaktär av att lämna över sitt jag till anden i längden? Vad händer när du stöter bort den och kan du hitta åter till dig själv? Om du ens finns kvar?
Länk till speltestdokumentet
Awesome bild!
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
635
Poisoned Earth, mitt bidrag, blir ett äventyr till Vindsjäl som jag nyligen skaffade och blev förtjust i. Jag har nästan aldrig skrivit äventyr för andra att läsa, helt lätt är det ju inte, men jag tyckte jag hade god hjälp av de exemplariska exempel-äventyren som finns till spelet för vad som faktiskt (inte) behöver vara med. Jag har inte tagit med några speltekniska grejer, men det går att att se vad och var och hur/när de kan användas hoppas jag, för den som är lite bekant med spelet.
 

Attachments

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,727
Location
Helsingborg
LIVETHROUGHDEATHtitle.jpg
Okej. Det här är mitt bidrag LIVE THROUGH DEATH.

Live Through Death är inspirerat av halvt överpretantiöst konceptalbum, halvt av låg-budget Hong kong action.
Plotten är att spelarnas Wu-Tang Clan stand-ins slåss mot den demoniske Oda Nobunaga och ska stoppa honom från att bli den Mörka Shogunen över Amerika. För att den riktiga frågan är inte "Varför?" utan "Varför inte?"

P.S: Fick slut på energi mitt i layouting processen och beslutade mig för att snyggt PDF får bli någon annan gång. Funkis google doc är det som blir.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,948
Location
Uppsala
Ny (och slutlig) version av South of the Border. Insåg att Network och Profession såklart inte kan användas efter att ni passerat gränsen till Kina. I slutet kommer allt mer hänga på Bribe... Och den får inte den lägsta klassen använda.

Tror det gör det väldigt svårspelat i praktiken, men poängen framgår antagligen - det är inte särskilt kul att fly från en regim.
 

Attachments

Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,948
Location
Uppsala
Har du några förslag på hur röstningen skulle genomförts istället?
Tror någon tidigare använde ett digitalt hjälpmedel med omröstningar (Google-konton har stöd för det bland annat, genom Google Questionnaire). Finns även tjänster som SurveyMonkey för liknande ändamål.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,589
Location
Göteborg
Tror någon tidigare använde ett digitalt hjälpmedel med omröstningar (Google-konton har stöd för det bland annat, genom Google Questionnaire). Finns även tjänster som SurveyMonkey för liknande ändamål.
Bra grejer! Detta ska jag sätta mig in i.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
498
If what you say is true
Ett nutida scenario och komplement till Trophy Dark
Inspirerat av Stalker

Tema: Sanning

BAKGRUND
Efter att en främmande himlakropp slagit ned i en partikelaccelerator mitt under ett experiment så skedde en fruktansvärd katastrof. Landskapet, byggnader och levande ting förvreds genom serier av implosioner och expansioner av massa och energier. Ground zero blev som ett fyrtorn som sköt ut kaskader av radioaktiv strålning. Hela jordklotet blev påverkat. Fertiliteten är mycket låg hos hela faunan och social oro har fått enorma områden av samhället att kollapsa. Samtidigt går rykten i olika konspiratoriska och alternativvetenskapliga fora att det öppnats fantastiska möjligheter på platsen där partikelacceleratorn en gång låg. Om man kommer in till dess mitt så kan ens önskningar manifesteras i verkligheten och man kan få förmågan att bestämma vad i vår gemensamma verklighet som är sant.

Drivkrafter (1t6) :
- Rädda ditt syskon från krigsherren Arnauds fångläger
- Avslöja statens involvering och intresse i den stora olyckan
- Få ditt livsomstörtande svek gentemot din sociala gemenskap ogjort
- Hitta oomtvistligt bevis för din guds existens
- Hitta ett sätt att rädda den lilla spillra som är kvar av statsapparaten och samhällsstrukturen.
- Återfå den enda du älskat.

Ögonblick (Slå Ruin om det passar):
- En svart helikopter flyger över zonen. När du blinkar så är den inte där längre. Ljudet som tidigare ekade mellan byggnaderna har helt upphört. Fanns den?
- Ett torg med massa tidningar som höstlöv på marken. De är skrivna på många olika språk.
- En kyrka står längs med vägen, dess dubbla dörrar vidöppna. Hela golvet är försvunnit och istället är kyrkan som ett skal över ett schakt som försvinner rakt nedåt.
- En huggorm ligger och solar på en omkullvält betongvägg. När dess tunga spelar i luften så är tungan en till liten orm som delas i två huvuden. Varje litet huvud sträcker i sin tur ytterligare en liten orm med två huvuden.
- De utbrända resterna av en man som sitter ned mot en vägg, hans ena hand saknas och han håller om stumpen framför sig med sin andra hand.
- Ett pussel, förpackat i sin ask. Omslaget är slitet och en del av bilden är bortriven men motivet verkar vara en bild på partikelacceleratorn. Pusslet går inte att lägga då bitarna inte passar ihop.

Resten har jag i huvudet, men det är ju torsdag idag och jag hinner inte mer :)
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,482
If what you say is true
Ett nutisdscenario scenario och komplement till Trophy Dark
Inspirerat av Stalker

Tema: Sanning

BAKGRUND
Efter att en främmande himlakropp slagit ned i en partikelaccelerator mitt under ett experiment så skedde en fruktansvärd katastrof. Landskapet, byggnader och levande ting förvreds genom serier av implosioner och expansioner av massa och energier. Ground zero blev som ett fyrtorn som sköt ut kaskader av radioaktiv strålning. Hela jordklotet blev påverkat. Fertiliteten är mycket låg hos hela faunan och social oro har fått enorma områden av samhället att kollapsa. Samtidigt går rykten i olika konspiratoriska och alternativvetenskapliga fora att det öppnats fantastiska möjligheter på platsen där partikelacceleratorn en gång låg. Om man kommer in till dess mitt så kan ens önskningar manifesteras i verkligheten och man kan få förmågan att bestämma vad i vår gemensamma verklighet som är sant.

Drivkrafter (1t6) :
- Rädda ditt syskon från krigsherren Arnauds fångläger
- Avslöja statens involvering och intresse i den stora olyckan
- Få ditt livsomstörtande svek gentemot din sociala gemenskap ogjort
- Hitta oomtvistligt bevis för din guds existens
- Hitta ett sätt att rädda den lilla spillra som är kvar av statsapparaten och samhällsstrukturen.
- Återfå den enda du älskat.



Resten har jag i huvudet, men det är ju torsdag idag och jag hinner inte mer :)
Det är en sjuk cool början! Du borde skriva hela!
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,589
Location
Göteborg
Ok, jag har ett förslag på förändring:

- Bidragsinlämningen stänger 21.00 ikväll som tidigare sagts.
- Därefter försöker jag samla alla bidrag i en egen tråd
- I den tråden lägger jag också en poll
- Alla på forumet har en vecka på sig att rösta i denna poll
- Därefter koras en vinnare

Blå tumme upp (Like) för JA till förändringen
Arg figur för
NEJ till förändringen

Det finns såklart både för- och n
ackdelar med denna förändring men efter alla synpunkter som framkommit här tror jag ändå att denna förändring skulle göra mer gott än ont.

Framförallt slipper jag oroa mig för att en eventuell Like tillkom efter 21.00...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,287
Jag suger. Mitt bidrag är ca 40% färdigt, men för att hedra den här fina utmaningen och för att visa att jag åtminstone har börjat tänka ut ett koncept så lägger jag upp en skiss. Jag har lyssnat på låten massa gpnger, jag har kollat upp massa texttolkningar online och funderat massvis.

Tanken är helt enkelt att rp ska "krossa motståndar som har för stora egon" genom en cool fajt i en gammal bilfabrik. Hest ska man ha asfräcka golvplaner i tre våningar Bottenvåning, våning 1 och Takvåning som man klistrar upp på kartong och sugrör=voilá cool tredimensionell fajt!

Ledsen att jag inte kom längre. Om jag får ca 10 000 backare som alla lägger minst 500 euro var kanske jag gör färdigt allt.

Men absolut inga jäkla stretchgoals

Tack @Ape of Wrath för att jag fick en fin låt av dig!

/B-man
 

Attachments

Top