Ett tips i all välmening:
Även i traditionella spel kan man ju straffa folk för att de misslyckas. Om inte annat så kan man förbjuda dem att försöka igen. Ett sätt att få detta konsistent med fiktionen är att betrakta tärningsslaget som en representation av, inte hur bra rollpersonen presterar, utan hur goda förutsättningarna var. Om spelaren till exempel misslyckas med att dyrka ett lås kan man säga "det här låset var för komplicerat för dig, du klarar det inte".
Nä precis, det var lite det jag ville påskina genom att beskriva att det är min åsikt. Men reglerna är ju ofta i tradspel skrivna som så att ett misslyckande är ett misslyckande, inte alltid, men ofta. Och att fail forward är en tilläggsregel. Det är vanligare för många modernare spel (t.ex. fria ligans) att säga att "fail är tråkigt, låt något spännande hända istället".
Att misslyckas behöver inte vara förenat med ett straff i PbtA - det skall helst vara förenat med att någon ny intressant komplikation inträffar.
Vad betyder "swingighet" egentligen? Jag har aldrig riktigt fattat det. Varför är T100 mer swingigt än 2T6? För att den har fler resultat? I praktiken har ju de flesta tradsystem bara två resultat: lyckat och misslyckat. Då är väl antalet sidor på tärningen rätt irrelevant?
Jag kan inte se något principiellt hinder mot att göra ett PbtA-spel som använder T100 ist.f. 2T6.
Swingighet är ju ett tärningsoddsbegrepp. Det blir en jättestor skillnad på 2d6 och 1d100. På 1d20 till exempel har varje resultat alltid lika stor chans att rullas. Varje "skill point" ger alltid en 5% ökning i odds att slaget lyckas. Det är lika stor chans att slå 1 som att slå 20 eller 12 eller 15 för den delen, det är 5% chans att varje enskild slag slås.
2d6 bildar en normalfördelningskurva där de flesta slag landar på 7 vilket skapar en stabilitet i resultat. 7 är vanligast och är resultat i 16.77% av fallen, 6 och 8 lite mindre vanligt, 5 och 9 ytterligare lite mindre vanligt, 4 och 10 ovanligt, 3 och 11 väldigt ovanligt och 2 eller 12 bara i 2,77 % av fallen.
Det gör att det är mindre risk för någon som har ett högre värde i en viss förmåga att misslyckas och större chans att lyckas.
PbtA bygger på att man har tre utkomster av varje slag där
miss (under 6),
success w. complication (7-9) och
success (över 10) utgör stegen. Här får lyckade slag exponentiellt sett högre chans ju högre Attributes man har, inte bara linjärt.