Jag älskar ju alver, så därför blev jag glad när jag för ett tag sedan läste Världsträdets grenar till Järn.
Där finns de roligaste tipsen för att spela en kampanj med alver som jag någonsin sett. Kortfattat: Tiden går snabbt. Snorungen som skrubbade golvet i världshuset ena gången, är en gammal gubbe nästa gång. Även om det bara är något speltillfälle emellan.
Sedan jag läste Världsträdet har jag haft detta i bakhuvudet. Hur skulle man lägga upp en sån kampanj rent konkret, i synnerhet om man vill spela på ett mer eller mindre traddigt sätt?
Rent inworld-mässigt förklarar upplägget alla utvalda ätter och superviktiga magiska föremål som florerar i fantasygenren. Alver och andra odödliga pallar inte satsa alla sina kort på en enskild människa som ändå kommer vara död strax. Då är det bättre att förtrolla ett svärd som man vet kommer hålla åtminstone de närmsta 500 åren.
Rent spelmässigt föreställer jag mig att man kör i två tempon. Dels "elf time" där alv-partyt äventyrar runt bland andra alver och långlivade varelser som vanligt. Dels "mortal time", som liksom är lite påfrestande för alverna. Det aktiveras när de aktivt måste engagera sig de dödligas affärer. Typ för att rädda barnbarnbarnsbarnet till den där kungen vars spermier de förtrollade för några hundra år sedan. Eller för att hindra nån dum dvärg att hugga ner olivträdet som – om vädret håller – kommer producera en magisk oliv som sådär 460 år.
"Mortal time" ska vara lite jobbigt. Hur det ser ut får nog variera beroende på system, men alverna ska inte palla att befinna sig i mortal time hur länge som helst. Det kan vara något värde som minskar eller dylikt. Jag tänker även att det finns vissa förmågor alverna kan använda under "elf time" som inte funkar på "mortal time". Kanske spells som tar 3 år att kasta, sånna saker.
Ett alternativ är att köra elf time som något i stil med Svavelvinters skuggspel. Och sen växlar man till man time nån gång vart hundrade/tusende år, beroende på.
Ja, det är ungefär så långt jag kommit i mina tankar.
Där finns de roligaste tipsen för att spela en kampanj med alver som jag någonsin sett. Kortfattat: Tiden går snabbt. Snorungen som skrubbade golvet i världshuset ena gången, är en gammal gubbe nästa gång. Även om det bara är något speltillfälle emellan.
Sedan jag läste Världsträdet har jag haft detta i bakhuvudet. Hur skulle man lägga upp en sån kampanj rent konkret, i synnerhet om man vill spela på ett mer eller mindre traddigt sätt?
Rent inworld-mässigt förklarar upplägget alla utvalda ätter och superviktiga magiska föremål som florerar i fantasygenren. Alver och andra odödliga pallar inte satsa alla sina kort på en enskild människa som ändå kommer vara död strax. Då är det bättre att förtrolla ett svärd som man vet kommer hålla åtminstone de närmsta 500 åren.
Rent spelmässigt föreställer jag mig att man kör i två tempon. Dels "elf time" där alv-partyt äventyrar runt bland andra alver och långlivade varelser som vanligt. Dels "mortal time", som liksom är lite påfrestande för alverna. Det aktiveras när de aktivt måste engagera sig de dödligas affärer. Typ för att rädda barnbarnbarnsbarnet till den där kungen vars spermier de förtrollade för några hundra år sedan. Eller för att hindra nån dum dvärg att hugga ner olivträdet som – om vädret håller – kommer producera en magisk oliv som sådär 460 år.
"Mortal time" ska vara lite jobbigt. Hur det ser ut får nog variera beroende på system, men alverna ska inte palla att befinna sig i mortal time hur länge som helst. Det kan vara något värde som minskar eller dylikt. Jag tänker även att det finns vissa förmågor alverna kan använda under "elf time" som inte funkar på "mortal time". Kanske spells som tar 3 år att kasta, sånna saker.
Ett alternativ är att köra elf time som något i stil med Svavelvinters skuggspel. Och sen växlar man till man time nån gång vart hundrade/tusende år, beroende på.
Ja, det är ungefär så långt jag kommit i mina tankar.