Okej, så det är Zelda? Vad ÄR Zelda?
Zelda är:
-Utforskande av spännande miljöer.
-Puzzel, speciellt i dungeons.
-Power ups som förändrar hur spelet spelas och öppnar nya områden. Allt från Bomberna och Master Sword till Maskerna i Majoras mask och att bli vuxen i Ocraina of time.
-Fighter som i sig är puzzel. Ibland andra fighter också, men de är inte poängen och vi vet alla att de inte är poängen.
Jag kanske har missat något? Jag har inte spelat Breath of the Wild. Men jag tror jag ahr fått med det mesta.
Varför skulle ett Zelda rollspel ha stats? Borde man inte bli rejält bättre stegvis med nya föremål? (Kanske något med hjärtbitar men för fucks sake. HP i Zelda?)
Varför skulle man kunna spela olika raser med olika förmågor? Fuckar det inte upp de perfekta puzzel dungeonsen som det här spelet borde ha som sitt existens berättigande?
Det finns 21 skills på karaktärsbladet bortom länken i startposten. En skill är persuasion. I Zelda. Det finns också Intimidate. I ett Zelda spel. Detta är bortom att man kommer behöva en skill för att rida och en skill för att laga mat.
Skill träden ser också ut att vara fucking bullshit. Bara titta på dem! Man ska levla upp sina fucking Tribe förmågor för att vara en bättre fågelman.
Så jag vet att det är tidigt och jag vet att man ska hålla sig tills man ser det färdiga spelet. Men det här det här ser för jävla dåligt ut. Det borde inte vara svårt att göra ett Zelda rollspel men jag kan inte tänka mig en sämre jävla start än vad som visas upp här. Uselt.
Ja, det var ord och inga okarina-sånger det.
Jag tycker det ser vettigare ut än tidigare hemmabygge,
Reclaim the Wild. Men det är klart, det är ju inte en hög ribba att hookshotta över.
Det verkar helt klart mer baserat på BotW än på tidigare Zelda, så det är nog därför det är fokus på mat och stats och sånt, då BotW har siffror och dylikt så det räcker och blir över.
Jag håller med dig om att Zelda som jag vill ha det ska ha så få stats som möjligt. Det enda som ska vara med är hjärtan (HP) och gröna magipoäng. Mer än så behövs inte. Skillträd är jag skeptisk till. I spelets fokus, att spela mellan inkarnationer av Link, Zelda och Ganon, kan jag köpa att man spelar annat än hjältarnas hjälte, men det blir liksom inte Zelda då. Inte på samma sätt i alla fall.
Men jag gillar vissa idéer - som att de grundegenskaper som finns är Power, Courage och Wisdom. Det känns som en bra början för att knyta ihop värld och regler.
Jag skulle gärna bygga ett bra Zelda-spel någonstans, men jag har verkligen ingen bra fantasi för att bygga dungeons, så där fallerar mina planer. Men man kanske kan spåna lite ihop någon gång?