Zelda som rollspel

Khan

Kondottiär
Det här det ju helt klart mer lovande ut än de tidigare fan-spelen. Vad tror vi?

God45

#PrayersForBahakan
Bilderna på karaktärsbladet har redan fått mig att sluta vara entusiastisk. Det ser inte ut som vad jag vill ha från Zelda alls. Också... Matlagning som ett fokus? Verkligen?

God45

#PrayersForBahakan
Okej, så det är Zelda? Vad ÄR Zelda?

Zelda är:

-Utforskande av spännande miljöer.

-Puzzel, speciellt i dungeons.

-Power ups som förändrar hur spelet spelas och öppnar nya områden. Allt från Bomberna och Master Sword till Maskerna i Majoras mask och att bli vuxen i Ocraina of time.

-Fighter som i sig är puzzel. Ibland andra fighter också, men de är inte poängen och vi vet alla att de inte är poängen.

Jag kanske har missat något? Jag har inte spelat Breath of the Wild. Men jag tror jag ahr fått med det mesta.

Varför skulle ett Zelda rollspel ha stats? Borde man inte bli rejält bättre stegvis med nya föremål? (Kanske något med hjärtbitar men för fucks sake. HP i Zelda?)

Varför skulle man kunna spela olika raser med olika förmågor? Fuckar det inte upp de perfekta puzzel dungeonsen som det här spelet borde ha som sitt existens berättigande?

Det finns 21 skills på karaktärsbladet bortom länken i startposten. En skill är persuasion. I Zelda. Det finns också Intimidate. I ett Zelda spel. Detta är bortom att man kommer behöva en skill för att rida och en skill för att laga mat.

Skill träden ser också ut att vara fucking bullshit. Bara titta på dem! Man ska levla upp sina fucking Tribe förmågor för att vara en bättre fågelman.

Så jag vet att det är tidigt och jag vet att man ska hålla sig tills man ser det färdiga spelet. Men det här det här ser för jävla dåligt ut. Det borde inte vara svårt att göra ett Zelda rollspel men jag kan inte tänka mig en sämre jävla start än vad som visas upp här. Uselt.

kwarnberg

Swordsman
Jag skulle nog säga att ett Vindsjäl-hack är the way to go. Stort överlapp av tema och ett regelsystem som eftersträvar en liknande upplevelse (som åtminstone BotW, som är det Zelda som jag skulle vilja rollspela i).

Dr_Dängrot

Myrmidon
Vad är det konstiga med att det finns perssuasion och intimidate i ett Zelda ROLLSPEL ,du kommer ju att möta och interagera med olika npc's som du kanske behöver övertala eller hota.

Khan

Kondottiär
Okej, så det är Zelda? Vad ÄR Zelda?

Zelda är:

-Utforskande av spännande miljöer.

-Puzzel, speciellt i dungeons.

-Power ups som förändrar hur spelet spelas och öppnar nya områden. Allt från Bomberna och Master Sword till Maskerna i Majoras mask och att bli vuxen i Ocraina of time.

-Fighter som i sig är puzzel. Ibland andra fighter också, men de är inte poängen och vi vet alla att de inte är poängen.

Jag kanske har missat något? Jag har inte spelat Breath of the Wild. Men jag tror jag ahr fått med det mesta.

Varför skulle ett Zelda rollspel ha stats? Borde man inte bli rejält bättre stegvis med nya föremål? (Kanske något med hjärtbitar men för fucks sake. HP i Zelda?)

Varför skulle man kunna spela olika raser med olika förmågor? Fuckar det inte upp de perfekta puzzel dungeonsen som det här spelet borde ha som sitt existens berättigande?

Det finns 21 skills på karaktärsbladet bortom länken i startposten. En skill är persuasion. I Zelda. Det finns också Intimidate. I ett Zelda spel. Detta är bortom att man kommer behöva en skill för att rida och en skill för att laga mat.

Skill träden ser också ut att vara fucking bullshit. Bara titta på dem! Man ska levla upp sina fucking Tribe förmågor för att vara en bättre fågelman.

Så jag vet att det är tidigt och jag vet att man ska hålla sig tills man ser det färdiga spelet. Men det här det här ser för jävla dåligt ut. Det borde inte vara svårt att göra ett Zelda rollspel men jag kan inte tänka mig en sämre jävla start än vad som visas upp här. Uselt.
Ja, det var ord och inga okarina-sånger det.

Jag tycker det ser vettigare ut än tidigare hemmabygge, Reclaim the Wild. Men det är klart, det är ju inte en hög ribba att hookshotta över.

Det verkar helt klart mer baserat på BotW än på tidigare Zelda, så det är nog därför det är fokus på mat och stats och sånt, då BotW har siffror och dylikt så det räcker och blir över.

Jag håller med dig om att Zelda som jag vill ha det ska ha så få stats som möjligt. Det enda som ska vara med är hjärtan (HP) och gröna magipoäng. Mer än så behövs inte. Skillträd är jag skeptisk till. I spelets fokus, att spela mellan inkarnationer av Link, Zelda och Ganon, kan jag köpa att man spelar annat än hjältarnas hjälte, men det blir liksom inte Zelda då. Inte på samma sätt i alla fall.

Men jag gillar vissa idéer - som att de grundegenskaper som finns är Power, Courage och Wisdom. Det känns som en bra början för att knyta ihop värld och regler.

Jag skulle gärna bygga ett bra Zelda-spel någonstans, men jag har verkligen ingen bra fantasi för att bygga dungeons, så där fallerar mina planer. Men man kanske kan spåna lite ihop någon gång?

Christoffer

It's all pig.
Som ett stickspår till detta, visst var det några på forumet som körde DnD4 med typ kartor från Zelda för SNES när det begav sig?

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det konstiga med att det finns perssuasion och intimidate i ett Zelda ROLLSPEL ,du kommer ju att möta och interagera med olika npc's som du kanske behöver övertala eller hota.

Man kan inte prata i Zelda. Att lösa problem genom att göra det i ett Zelda rollspel är dumt.

Vimes

Sillkung
(DISCLAMER: Jag har inte spelat BotW som jag förstår är mer open world och rpg:igt än den klassiska Zelda-traditionen).

Jag förstår över huvud taget inte varför man skulle vilja göra bordsrollspel av Zelda. Det tycks mig självklart att det som är bra med Zelda inte alls gör sig bra som bordsrollspel, och att det som bordsrollspel är bra på inte alls passar med Zelda.

Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Man kan inte prata i Zelda. Att lösa problem genom att göra det i ett Zelda rollspel är dumt.
Nu bör verkligen inte poängen med Zelda RPG vara att emulera de tidiga Nintendospelen. Det hade ju varit superkorkat. "Vadå penna och papper!?!? Jag har ju min SNES-kontroll!!! Var är TV:n???"

Nej, ett Zelda-rollspel bör naturligtvis ta tillvara på de unika styrkor och möjligheter som ett sådant erbjuder. Typ som att prata. Och andra grejer. Sedan finns det säkert de som kan mer om Zelda än mig, och som bryr sig betydligt mer som kan utveckla detta, men något slags bokstavstroget TV-spelsäventyr med stumma alver vill nog ingen ha.

Vimes

Sillkung
För att man älskar Zelda och rollspel?

"Varför gör ni saker jag inte tror är bra!??!"

Hej, Internet. Allt är som vanligt ser jag :)
Folk får förstås göra vad de vill! Jag säger bara att jag inte riktigt förstår impulsen. Jag har svårt att se hur man ska kunna göra ett vettigt rollspel av de specifika spelmekaniska saker som är Zeldaspelens grej (spatiala pussel, strid baserad på tajming, "upplåsning" baserad på innehav av ett specifikt föremål). Möjligtvis kan man satsa på att överföra känsla och spelvärld, men även där tycker jag det verkar lurigt att få det att fungera som bordsrollspel. Kanske är det därför det här försöket eller Reclaim the Wild mest ser ut som dussinfantasy med lite Zelda-buzzwords ovanpå.

Mogger

Hipsteranka
Folk får förstås göra vad de vill! Jag säger bara att jag inte riktigt förstår impulsen. Jag har svårt att se hur man ska kunna göra ett vettigt rollspel av de specifika spelmekaniska saker som är Zeldaspelens grej (spatiala pussel, strid baserad på tajming, "upplåsning" baserad på innehav av ett specifikt föremål). Möjligtvis kan man satsa på att överföra känsla och spelvärld, men även där tycker jag det verkar lurigt att få det att fungera som bordsrollspel. Kanske är det därför det här försöket eller Reclaim the Wild mest ser ut som dussinfantasy med lite Zelda-buzzwords ovanpå.
För mig är det inte jättemycket konstigare än att göra Baldurs Gate eller Goldeneye 007*

*Ni kan nog ana ungefär när min dator- och TVspelsspelande peakade ;) men jag utgår ifrån att det finns fler exempel på varumärken/spelvärldar/etc som förts över till helt annan plattform och dessutom gjort det rätt bra. Det kan för all del göras jättedåligt med, som Mutant Chronicles-filmen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
För mig beror det himla mycket på vad man tycker är zelda. Om Zelda är spelens spelmekanik så bör ju rollspelet reflektera det. Om man med "jag gillar zelda" menar att man gillar den drömlika designen och paletten så kan man ju göra det lite hur som helst så länge man har rätt illustratör. Om man känner att den övergripande känslan av utforskning är det viktiga kan man ju låta fokus ligga där, kanske något slags hex/pointcrawl eller annat sätt att fokusera på att avtäcka kartan.

Så det är ju fullt möjligt, tänker jag, att göra ett "zeldarollspel" som enbart tar fasta på lore, världsbygge och estetik och helt lämnar mekanik och sånt bakom sig.

EDIT: Det här är en grej jag brukar säga om ganska mycket, men som jag ser det är "zelda" en samling koncept, ord och estetiska element. Ingen av dessa grejer är i sig "zelda". Men ju fler av dem som är närvarande i en specifik produkt, desto mer zelda är den produkten. och ju färre som är med, desto mindre zelda är den. Vissa av dem kan jag tycka är mer tongivande, men det finns ingen skarp gräns mellan "zelda" och "inte zelda". Det här tycker jag gäller för de extremt många termer – "rollspel", "traddspel", "BRP", "demokrati", "rasism"…

Om jag skulle spontan-tänka mig ett Zeldaspel som tog fasta på det jag gillar, så
skulle jag vilja ha ett mycket regellätt system (Zelda är ju i princip ett datorrollspel men där man bytt ut siffror och levlar mot enklare grafisk representation. Jag uppskattar ambitionen) och fokus på utforskning av karta, tror jag. Och märkliga SLP:er som vill olika saker. Ett större hot av något slag som man måste dels förbättra sig själv för att kunna slå och dels lära sig mer om världen för att man ens ska kunna nå. Nu är mina Zeldaerfarenheter nästan helt informerade av Link's Awakening man lite så tänker jag.

Jag skulle nog ha ganska få utmaningar som handlade om att lyckas övertala folk, tror jag. Det handlar nog snarare om att lyckas räkna ut vad folk vill, eller är rädda för, och hitta sätt att tillfredsställa respektive utnyttja detta.

Last edited: