ceruleanfive
Bläckfisk
Att Skrômt hade fler svenska backare än Mörk Borg känns helt jäkla orimligt. Kan det verkligen stämma?
Jag tror absolut att vikingatemat var något som det fanns ett sug efter då (eller kanske alltid?). Men sen ansträngde jag mig rätt mycket för att marknadsföra spelet i samband med kickstartern, så det tror jag gjorde skillnad.@APM är känd från tv, och har spelat huvudrollen i flera av x-menfilmerna, samt har skrivit åtta deckare om skånepolisen. Det borde ha spelat in.
Eller så finns det ett sug efter bra vikingaspel, och det var ett tag sedan Viking var i ropet nu.
Sedan tror jag att många av dessa sålt rätt bra i butik med. Men har ingen aning alls om hur många spel som säljs hos SF.Precis. 1000 pers kan i bra fall vara för-köpare. Antalet utövare är däremot en växande skara.
Denna formel ser nog annorlunda ut om 5-10 år.
Att Drakborgen får en koppling till Svärdets Sång kommer troligtvis också rekrytera en och annan ny utövare.
Nja. Skrômt hade 214 backare i Sverige, 247 backare totalt. Jag tog dock med totalen eftersom spelet bara kom ut på svenska.Att Skrômt hade fler svenska backare än Mörk Borg känns helt jäkla orimligt. Kan det verkligen stämma?
När jag skrev "känd" hade jag ditt poddande i åtanke. Har inte koll på vad du gjort där eller hur mycket uppmärksamhet det skapat. Actual play hade ju kunnat göra dig till rollspelens Mikael Persbrandt.Så jag måste verkligen dementera att jag skulle varit "känd" över huvud taget vid tillfället
Nu säljer ju fler än SF-bok rollspel, men de är den enskilt största nasaren av svenska rollspel.Sedan tror jag att många av dessa sålt rätt bra i butik med. Men har ingen aning alls om hur många spel som säljs hos SF.
MÖRK BORG är inte så himla stort i Sverige faktiskt, utan de flesta spelare och community är amerikanskt och brittiskt. Kickstartern för FERETORY hade 9% svenskar och 48% jänkare, som ett exempel. Det beror nog förmodligen på att OSR/indie-scenen i Sverige är så väldigt liten.Att Skrômt hade fler svenska backare än Mörk Borg känns helt jäkla orimligt. Kan det verkligen stämma?
Ur varselklotet | 1 039 |
Jag tror mycket handlar om att det är en nisch som inte fylls någon annanstans. I någon mån konkurrerar Eon med DoD med Mörk Borg med Kopparhavet och så vidare, eftersom allt är fantasy. Olika typer, men ändå fantasy. Finns det något annat spel om att spela Goonies, ET, etc. i Sverige? Jag tror inte det. Ergo, det är det enda spelet i sin nisch.
Ur varselklotet 1 039
Det här tycker jag är rätt anmärkningsvärt. Det är ett väldigt atypiskt rollspel, visserligen från Fria Ligan, men att det är näst bäst i Sverige hade jag aldrig gissat. Stålenhageffekten? Bilder säljer?
Det var ju en väldig hype runt spelet, bilderna och Stranger things just då. Ett tydligt trendbrott även för Ligan, som tidigare kanske kunnat samla 1000+ internationellt. Många drogs med i det (jag också).
Ur varselklotet 1 039
Det här tycker jag är rätt anmärkningsvärt. Det är ett väldigt atypiskt rollspel, visserligen från Fria Ligan, men att det är näst bäst i Sverige hade jag aldrig gissat. Stålenhageffekten? Bilder säljer?
Jag gissar att styrkan ligger i kombinationen av enkla men stabila regler, annorlunda spelvärld och Stålenhags bilder. Tack vare det kan Ur varelklotet locka ligans fans, Stålenhags fans, folk som vill spela något annorlunda och folk som vill spela med barn.Det här tycker jag är rätt anmärkningsvärt. Det är ett väldigt atypiskt rollspel, visserligen från Fria Ligan, men att det är näst bäst i Sverige hade jag aldrig gissat. Stålenhageffekten? Bilder säljer?
Jag tror (hoppas) att det finns en grupp spelare som dras till den här typen av berättelser och som inte är så intresserade av de klassiska rollspelstyperna med svärd eller stora vapen—vilket det ju finns i överflöd. Jag vet flera personer i min närhet som aldrig spelat rollspel förr men som nu börjat köra Varselklotet. Kanske är det så att den typ som spelar Varselklotet inte överlappar så mycket med tex D&D-spelare?
Ur varselklotet 1 039
Det här tycker jag är rätt anmärkningsvärt. Det är ett väldigt atypiskt rollspel, visserligen från Fria Ligan, men att det är näst bäst i Sverige hade jag aldrig gissat. Stålenhageffekten? Bilder säljer?
Jag skulle nog instämma - för jag har liknande personliga anekdoter att komma med. Lite grann vad var Vampire var på 90-talet för en målgrupp som inte lockades av rollspel i vanliga fall, så har Ur Varselklotet hittat fram till en annan typ av spelare.Så min gissning och förhoppning är att det tappar in på en annan ”kran” av spelare. Men som sagt en gissning.
Väldigt kul att höra! Det görs för lite annorlunda saker som når framgång. Jag har beklagat lite att inte det spelet fick en helt egen motor i stället för År Noll-grunden, men måste ändå erkänna att det är en väl anpassad och fungerande version.Jag tror (hoppas) att det finns en grupp spelare som dras till den här typen av berättelser och som inte är så intresserade av de klassiska rollspelstyperna med svärd eller stora vapen—vilket det ju finns i överflöd. Jag vet flera personer i min närhet som aldrig spelat rollspel förr men som nu börjat köra Varselklotet. Kanske är det så att den typ som spelar Varselklotet inte överlappar så mycket med tex D&D-spelare?
Och det var inte heller bara en lyckad kickstarter, spelet säljer väldigt bra, och det görs en massa fan-material och spelas en massa (om man tittar på forum och dylikt). Så min gissning och förhoppning är att det tappar in på en annan ”kran” av spelare. Men som sagt en gissning.
Ja, det är lite i det här ljuset jag ser på Varselklotet. Båda är utmärkta spel som bryter ny mark. Jag önskar allt gott åt Fria Ligan, Varselklotet m.fl men jag tycker ändå att det är anmärkningsvärt att ett såpass "orollspeligt" rollspel når sådan stor inhemsk framgång.Jag är förvånad att inte The Troubleshooters drog in mer pengar än det gjorde. För det är defintitvt ett annorlunda spel.
Jag är också förvånad över det men kan samtidigt tänka mig olika förklaringar. Helmgast är en relativt liten aktör och BRP är inte direkt trendigt. Sedan är överlappet mellan (potentiella) rollspelare och franko-belgiska serier kanske inte så stort, eller i vart fall är det kanske inte så många som faktiskt vill spela rollspel i en sådan seriemiljö.Jag är förvånad att inte The Troubleshooters drog in mer pengar än det gjorde. För det är defintitvt ett annorlunda spel.
Drog det inte in drygt 800000? Måste väl anses som väldigt bra.Jag är förvånad att inte The Troubleshooters drog in mer pengar än det gjorde. För det är defintitvt ett annorlunda spel.
Jag tror det kommer vara ett sjukt bra spel men just för kickstarterna tror jag det led av lite otydlighet. Rollspelet Tintin hade nog gått mycket bättre—men det hade så klart inte varit möjligt att göra.Jag är förvånad att inte The Troubleshooters drog in mer pengar än det gjorde. För det är defintitvt ett annorlunda spel.
Jag backade för att jag tyckte det var ett kul koncept och för att jag gillar typ allt Krille gjort. Men jag håller ändå med dig, och jag tror inte kickstartern van på att exempeläventyren var väldigt... tja, vanliga äventyr. Svårt att se någon särart.För mig är det fortfarande oklart vad som är den gemensamma nämnaren i alla franko-belgiska serier. Och om det är en visuell stil så förstår jag inte hur man översätter det till rollspel. Det blir lite oklart vad det är. Och då framstår det mer som ett generiskt problemlösarspel, vilket så klart är lockande, men inte unikt, och inte tydligt.