Mmm, tack, men nej tack. För mig är det motsatsen.Vill du veta hur du gör en spelvärld? Vampire.
Det är nutid fast det suger till och med mer än på riktigt. Den finns vampyrer som ingen känner till. Här är sju smaker av vampyrer. Du har sett alla av dem i en vampyrfilm. Vi har den heta vampyren, splatter vampyren, 50 shades vampyren, trollkarls vampyren och Werewolf vampyren, fula vampyren och galna vampyren. Vampyrer funkar som på film. KÖR!!!
Sedan finns det 100 böcker med djupt, djupt, fuktig och djupt världsbyggande. Som du inte behöver. Jag kan prata om enskilda canon NPC:ers backstory i typ en timme. Men du behöver ingen av den skiten.
Håller med om det här till 100%. Show dont tell, förstås, men också en bild säger mer än tusen ord. System matters, visst, men fluff och bilder matters med. Det går att göra rätt mycket med små medel och specifika signaler.Är du inte en fantastisk författare så behöver du kanske ta lite genvägar. Exempelvis behöver du inte beskriva _allt_ Välj ut några tydliga exempel och presentera dem. Och kom ihåg att inte allt måste ske i skrift! Du behöver inte skriva att kvinnor kan vara fighters i din setting, det räcker att du bara har en stor cool bild på en kvinna i fullplåtrustning med ett tvåhandssvärd över axeln och kanske en bildtext som säger "Kapen Irinia Kimathi, befälhavare över 7:e kompaniet". Det behövs egentligen inget mer. Vi vet nu att kvinnor tillåts vara soldater, uppnå kaptensgrad åtminstånde, och kan leda trupper i strid.
Samma sak med exempelvis ett karavanseraj. Du kan skriva en kort text om att det finns sådana utspridda längst med alla stora handelsvägar för att resenärer ska kunna övernatta säkert. Sen har du en bild på "ett typiskt karavanseraj" som visar vad ett karavanseraj egentligen är.
Så vill du göra en hel setting som faktiskt bryter mot tråkiga fördommar, fokusera på de du tycker är de allra viktigaste (eller helt enklet coolaste) exemplen (Säg 3 stycken) och beskriv dessa detaljerat, med både text och bilder. Förklara varför saker är på det sättet. De är menade att få folk att börja tänka i rätt banor.
Därefter kan du nämna ytterligare en bunt exempel lite mer i förbifarten. Antingen bara genom en bild, som exemplet Irinia. Eller några korta meningar, utan att egentligen förklara den bakomliggande tanken.
Det där tycker jag är en ypperlig metod. En punktlista, säg en halv till en sida, med de utmärkande dragen för spelvärlden är guld värd.Välj ut några tydliga exempel och presentera dem.
Ett exempel på info overload är många Pathfinder-äventyr som ofta är så fulla med ord och beskrivningar och specifika händelser att man aldrig hittar vad man ska när man letar.Det där tycker jag är en ypperlig metod. En punktlista, säg en halv till en sida, med de utmärkande dragen för spelvärlden är guld värd.
Punktlistor är sjukt underskattat. Jag får ofta läsa igenom rollspel (Eller kanske främst äventyr och göra mina egna punktlistor. Först därefter kan jag börja sätta mig in i äventyret på allvar.Det där tycker jag är en ypperlig metod. En punktlista, säg en halv till en sida, med de utmärkande dragen för spelvärlden är guld värd.
Nja, jag vet inte du. Det tog mig bokstavligen 20 år av rollspelande att lära mig spelleda Vampire. Spelet funkar mycket dåligt för vanligt questande och upptäckande, de två standard-plotterna i rollspel, och innehåller mycket lite instruktioner om hur det egentligen ska spelas och hur man kan bygga bra kampanjer i det. Faktum är, jag är beredd att hävda att Vampire är det mest svår-spelledda av alla stora mainstreamrollspel på marknaden. Det finns inget annat stort mainstreamrollspel där settingen är så konsekvenstung och politiskt invecklad, och där det är så svårt att få till en casual fight.Vill du veta hur du gör en spelvärld? Vampire.
Det är nutid fast det suger till och med mer än på riktigt. Den finns vampyrer som ingen känner till. Här är sju smaker av vampyrer. Du har sett alla av dem i en vampyrfilm. Vi har den heta vampyren, splatter vampyren, 50 shades vampyren, trollkarls vampyren och Werewolf vampyren, fula vampyren och galna vampyren. Vampyrer funkar som på film. KÖR!!!
Om man är en rollspelare vill säga. Och det var ju Vampires styrka; det lockade folk som inte redan var inne i hobbyn och de brydde sig inte alls om quester. De ville spela goth vamps!Nja, jag vet inte du. Det tog mig bokstavligen 20 år av rollspelande att lära mig spelleda Vampire. Spelet funkar mycket dåligt för vanligt questande och upptäckande, de två standard-plotterna i rollspel, och innehåller mycket lite instruktioner om hur det egentligen ska spelas och hur man kan bygga bra kampanjer i det. Faktum är, jag är beredd att hävda att Vampire är det mest svår-spelledda av alla stora mainstreamrollspel på marknaden. Det finns inget annat stort mainstreamrollspel där settingen är så konsekvenstung och politiskt invecklad, och där det är så svårt att få till en casual fight.