Ni som läst/spelat det, hur väl lyckas det med ambitionen att framställa det koloniala maskineriet som just något som skapar den andra som monstruösa icke-subjekt? Känns det ju väldig ledsamt att, om den ambitionen inte är annat än en efterhandskonstruktion, trots ett sådant avstamp inte lyckas skaka av sig massa skit.
I förordet skrivs detta: "This is an adventure about man's greed and capacity for cruelty outpacing the 'low evil' of sorcery and otherworldly creatures. Reducing things to just magic or madness will lessen this tone." Detta är också vägledande i skildringen av det onda, magiska kakaoträdet som har förvrängt Aphayay Aliyu-folket (äventyrets "oompa-loompas") -- det hade varit en isolerad, om än grotesk, företeelse om den inte hade börjat utnyttjas av äventyrets skurk, kolonialisten och kapitalisten Lucia de Castillo. Lucia själv beskrivs som: "not being controlled by some eldritch force, she is not an agent of some more sinister power, she is not a wounded soul acting out of noble intent, nor is she twisted because she is 'a product of her time'". Så det görs klart att det är västerländsk girighet, inte ond magi, som ligger bakom äventyrets huvudsakliga jävlighet.
Det som blir fel med Aphayay Aliyu har, tror jag, framför allt att göra med inspirationsmaterialet. De är baserade på oompa-loompas från
Kalle och Chokladfabriken, och skildringen lyckas inte frigöra sig från sagda verks koloniala toner, trots ambitionen att göra en satir på dem.
En annan faktor som jag tror påverkar är att äventyret präglas av författarens sexuella fantasier, framför allt relaterade till
body inflation. Det finns otaliga möjligheter för rollpersoner att svälla upp, och det är tydligt att författaren har en personlig förkärlek för detta motiv. Om detta må man tycka vad man vill, men jag har svårt att se det som
oetiskt -- den sortens reaktion känns alldeles för färgad av någon sorts subjektivt äckel snarare än en genomtänkt moralisk hållning. Hade Kiel Chenier haft mer konventionella preferenser hade det aldrig märkts att de dök upp.