Berätta mer! Motivera dig!Burning Empires borde ligga bra till!
Book of Battle verkar stämningsfull och rolig, men jag har aldrig riktigt orkat/lyckats sätta mig in i hur systemet fungerar.De enda jag har kört är Gigant och Book of Battle till Pendragon. Gigant hade vi sjukt kul med när det begav sig, och otaliga slag utkämpades. Om de står sig idag vågar jag inte säga något om. Och jag borde väl bryta en lans för Book of Battle då jag har fått credits för "editing" på andra utgåvan, men jag tycker inte den är så bra. För mycket tärningar, för lite val, och det tar för lång tid. Däremot har den massor med smarta delar, enskilda koncept och regler, som den hugade kan sno och bli inspirerad av till sitt eget system.
Å andra sidan förlorar båda sidorna alltid minst en enhet varje runda (och att en enhet blir förlorad betyder inte att den är helt utplånad), så om arméerna inte är alltför stora är det rätt troligt att endera sidan förr eller senare helt enkelt får slut på enheter. Det betyder normalt inte att den blivit helt massakrerad utan bara att den kollapsat helt och flytt.Fältslagsreglerna i Gigant var inspirerande, i synnerhet med stridsvärden för olika fantasytrupptyper beroende på terräng. När vi spelade med dem för 33 år sedan upptäckte vi dock ett problem: slaget blev aldrig avgjort. De båda sidorna bara manglade varandra tills solen gick ned och båda retirerade.
Tabellerna säger att ena sidan som mest kan få +7 på grund av styrkeövertag (om man har en mer än 5 ggr så stark armé), och man måste slå minst 10 bättre än motståndare med 2T6. Chansen är alltså ganska liten även om man är oändligt mycket starkare.
Det går antagligen att fixa med en tweak. Antingen kan strykeövertag ge en större bonus, eller så minskar man differensen man behöver uppnå för att vinna.
Mja, jag har ju sålt spelet men det funkar som andra BW subsystem typ sten-sax-påse så om din motståndare spelar ut Kavallerichock mot din Infanteriattack så är du körd. Typ. Fast i jymden då.Berätta mer! Motivera dig!
Länk?Mja, jag har ju sålt spelet men det funkar som andra BW subsystem typ sten-sax-påse så om din motståndare spelar ut Kavallerichock mot din Infanteriattack så är du körd. Typ. Fast i jymden då.
Finns en fältslagshack till BW på nätet som funkade rätt bra när vi använde i vår GoT-kampanj.
Ja, den sätter fokus på den enhet spelarna är med i och låter det spelarna gör ha stor påverkan på slagets utgång. Det tycker jag, som du, kan vara både bra och dåligt beroende på vad man vill ha systemet till. Ett stort problem härvid är att slagen i PGC har skriptade utgångar och BoB ger inte så mkt stöd till den SL som vill hålla fast vid PGCs tidsljinje men ändå köra med BoB. Där finns en spänning.Book of Battle verkar stämningsfull och rolig, men jag har aldrig riktigt orkat/lyckats sätta mig in i hur systemet fungerar.
Om jag fattar rätt så är det väl också, på gott och ont, tungt fokuserat på att följa en eller ett par enheter (dvs rollpersonernas) genom slaget snarare än hur slaget i stort utspelar sig?
Tyvärr. De verkar ha försvunnitLänk?