För mig handlar allt spelande om ”suspension of disbelief”; det spelar ingen roll om jag läser en bok eller spelar ett spel. I Chris Woodings bok
Ace of Skulls säger en av huvudpersonerna ”
X got a medal for intelligence?! I don’t want to live on this planet anymore.” Jag trillade ur helt när ett begrepp ifrån webben hade läckt in i en SF-bok. Samma sak sker om sheriffen i Western dricker Coco-Cola (och eftersom Coca-Cola är en modern dryck för mig skulle jag hajja till även om det skedde efter 1886). Samtidigt uppskattar jag om vi kör modern kvinnosyn etc. eller om
just de här skyttesoldaterna inte har utfört en gruppvåldtäkt.
När jag spelledde en lång CoC-kampanj för flera år sedan var jag väldigt glad att det fanns så mycket material på nätet så att jag kunde visa en ritning på det skepp de åkte över Atlanten med och kunde visa foton på hur det såg ut i kabyssen. Det visade sig vara väldigt mycket svårare i en Western-kampanj, antagligen främst för att kamerorna var större och dyrare på 1800-talet. Färre fotade. Det gjorde inte respektive kampanj historiskt korrekt, men
mer historiskt korrekt än om jag inte hade läst på. Det gjorde det lättare för oss alla att känna att
vi var där.
Det är omöjligt att få till helt historiskt korrekt, dels för att tolkningen av vad som skedde och tänktes skiljer sig åt mellan olika historiker, dels för att den var inte homogen. Om du skall spela i en korrekt version av Skara av idag, hur mycket kommer den inte skilja sig åt emot om du åker dit? Även den mest historiskt korrekte film måste göra avsteg för att kunna ha en säker arbetsplats för skådespelarna och att du som åskådare skall känna igen de lika kombattanterna i ett fältslag (Tod’s workshop har en bra genomgång av detta,
Why are movie swords always wrong? (An armourers thoughts)). Det samma gäller för spel.
Om ingen runt bordet reagerar på en anakronism gör det inget, men om jag spelar Pendragon har jag större friheter med detaljerna än om jag spelar Chivalry and Sorcery (som för övrigt gjorts av historiker, om jag förstått det rätt). Under Kickstartern till det senare delade de en av bilderna ifrån boken och det uppstod en debatt huruvida en söm (?) i ringbrynjan var helt konsekvent med tidsperioden eller om det var en detalj som inte blev aktuellt förrän ett bar decennier senare. (Debatten var godmodig och visade på det som gjorde mig intresserad spelet ifrån första början, viljan att få alla detaljer korrekta).
Kan tilläggas att jag tror att Chivalry and Sorcery kan kvala in i er diskussion om att fokusera på föreställningsvärlden istället på bara siffror som hur mycket en rustning väger eller kostar.