Hej!
Jag sitter och pillar på ett regelsystem men har kört fast lite.
Tanken är att alla monster och hinder har fasta värden medan RP har värden angivna i en viss tärning. Till exempel en vätte har Styrka 3, en RP har Styrka 1T8. För att övervinna vätten måste RP slå 3 eller högre med sin T8:a.
Min tanke är att grundtärningen för otränade egenskaper är 1T6 och om RP blir bättre, eller sämre, så förändras tärningen, tex Styrka 1T6 ökar till 1T8 om RP får tag i ett par magiska handskar. Om RP dricker försvagande gift så minskar Styrka till 1T4.
Problemet är att det ganska lätt går att komma upp i 1T12 i de egenskaper man är mest tränade i och där tar det stopp. Nästa vanliga tärning är ju 1T20 men det hoppet blir för stort. Jag har kollat upp att det finns T14, T16, och T18 men det känns lite overkill att ha ett system som kräver sådana specialtärningar.
Jag funderade på om man efter 1T12 skulle få slå 2T12 och välja den högsta. Det skulle väl funka men känns ”fel”, jag hade hellre hållt mig till en tärning.
Jag gillar systemet eftersom jag tycker det är kul att få slå med olika tärningar men ser också att det går alldeles för fort att nå maxtaket i det. Även om jag sänker grundtärningen till 1T4 så känns det som man slår i taket ganska snabbt.
En tanke jag haft är att bara låta systemet gå till 1T12 och se det som ett system för gubbar som är med i kortare äventyr där det inte är tanken att de ska bli bättre. Man får spela varje äventyr med ny gubbe helt enkelt.
Finns det någon annan lösning än att behöva köpa specialtärningar?
Någon som har tips på om det finns svenska butiker som säljer sådana specialtärningar eller måste man kolla utomlands?
Jag sitter och pillar på ett regelsystem men har kört fast lite.
Tanken är att alla monster och hinder har fasta värden medan RP har värden angivna i en viss tärning. Till exempel en vätte har Styrka 3, en RP har Styrka 1T8. För att övervinna vätten måste RP slå 3 eller högre med sin T8:a.
Min tanke är att grundtärningen för otränade egenskaper är 1T6 och om RP blir bättre, eller sämre, så förändras tärningen, tex Styrka 1T6 ökar till 1T8 om RP får tag i ett par magiska handskar. Om RP dricker försvagande gift så minskar Styrka till 1T4.
Problemet är att det ganska lätt går att komma upp i 1T12 i de egenskaper man är mest tränade i och där tar det stopp. Nästa vanliga tärning är ju 1T20 men det hoppet blir för stort. Jag har kollat upp att det finns T14, T16, och T18 men det känns lite overkill att ha ett system som kräver sådana specialtärningar.
Jag funderade på om man efter 1T12 skulle få slå 2T12 och välja den högsta. Det skulle väl funka men känns ”fel”, jag hade hellre hållt mig till en tärning.
Jag gillar systemet eftersom jag tycker det är kul att få slå med olika tärningar men ser också att det går alldeles för fort att nå maxtaket i det. Även om jag sänker grundtärningen till 1T4 så känns det som man slår i taket ganska snabbt.
En tanke jag haft är att bara låta systemet gå till 1T12 och se det som ett system för gubbar som är med i kortare äventyr där det inte är tanken att de ska bli bättre. Man får spela varje äventyr med ny gubbe helt enkelt.
Finns det någon annan lösning än att behöva köpa specialtärningar?
Någon som har tips på om det finns svenska butiker som säljer sådana specialtärningar eller måste man kolla utomlands?