Så jag har ett spel som heter Anatman. Det handlar om en framtid där teknologin finns som tillåter att redigera informationen i folks hjärnor: minnen, kunskaper, personlighet, etc. Eftersom det är kortbaserat tänkte jag att det vore fräckt att få med reglerna på regelkort. Det blir naturligtvis en väldigt komprimerad regeltext. Jag kommer nog att göra en PDF som förklarar mer i detalj, men det vore coolt om en van (indie-)rollspelare kunde läsa sammanfattningen och fatta tillräckligt för att kunna spela spelet. Problemet är att jag tänkt lägga upp spelet på DriveThruCards i en fin liten kortlåda. Den största kortlådan de har ligger på 120 kort. Och det jag behöver för själva spelet ligger på … 119 kort. Så jag har exakt ett dubbelsidigt kort att få plats med reglerna på. Jag kan maximera arean och minimera textstorleken, men detta gör att jag behöver skriva riktigt koncist.
Nu har jag skrivit en text och fått ned den så jäkla koncist att jag till och med har lite plats över. Så jag skulle vilja ha hjälp med att identifiera de delar av texten som är mest svårförståeliga och som skulle behöva lite mer utläggning. Så, tänk dig att du har ett gäng olika korttyper framför dig:
Tack på förhand!
Nu har jag skrivit en text och fått ned den så jäkla koncist att jag till och med har lite plats över. Så jag skulle vilja ha hjälp med att identifiera de delar av texten som är mest svårförståeliga och som skulle behöva lite mer utläggning. Så, tänk dig att du har ett gäng olika korttyper framför dig:
- Fyra kort med olika teman. Varje tema har ett namn och en bild på ena sidan, och en liten förklaring på den andra.
- Fyra högar av kort där det står "LOCUS" på baksidan tillsammans med en bild, som motsvarar någon av de fyra tema-bilderna. På andra sidan står saker som "Ett socialt nätverk där människor delar minnen, erfarenheter och känslor med varandra" och "Ett kloster som söker efter att fullända det mänskliga sinnet".
- Samma sak igen, fast dessa kort heter "AKTÖR" och har text i stil med "Jag är en upplevare, som gör extrema saker och säljer minnena av dem" och "Jag bygger mitt medvetande av moduler, och plockar ihop det jag behöver för stunden".
- En lek med "FAKTOR" på baksidan och saker i stil med "Motivation, vilja, desperation" på framsidan.
- Om man vill kan man också köpa till en kortlek med namn, där varje kort har ett namn på varje sida.
Förberedelser: Välj två teman från de fyra tema-korten som kommer att känneteckna er berättelse. Blanda de två högarna med locus-kort från de teman ni valt, var för sig. Vänd upp två locus-kort från vardera tema. Välj gemensamt två av dessa fyra locus. Blanda ihop aktör-korten för de teman ni valt. Ge varje spelare ett kort och lägg fram två på bordet. Varje spelare väljer antingen att spela den roll hen har på hand, eller lägga ned den på bordet och ta upp en av de andra som ligger där. Alla läser upp sina rollkort. Om ni har Anatmans namnkort, blanda dem och ta varsitt kort. Varje spelare väljer ett av kortets två namn till sin roll. Annars hittar ni på egna namn. Blanda faktor-korten och lägg dem i en hög.
Spel: Turas om att sätta en scen som presenterar er rollperson och spelvärlden. Om det uppstår en konflikt i scenen, se konflikt.
Efter introscenerna, hitta på en tilt: En rollperson tar ett oåterkalleligt beslut, eller något omvälvande händer. Den som har en idé sätter en scen om detta. Sedan sätter ni scener som knyter ihop era trådar och driver berättelsen framåt. När det känns rätt, bygg mot ett naturligt slut och avsluta spelet.
Konflikt: Vem som helst drar ett faktor-kort och ger till någon som inte är inblandad i konflikten. Den som tar emot kortet är ”domare” och avgör vilken sida i konflikten som har övertaget i den kategori kortet visar. Till exempel: ”Utrustning, teknologi, förberedelser”. Domaren avgör vem som har bäst utrustning, har bäst teknologi eller är mest förberedd. Är det svårt att säga, dra ett nytt kort. Domaren beskriver utgången av konflikten. Lägg tillbaka kortet underst i faktor-högen om det inte står ”BLANDA OM LEKEN”. I så fall, blanda om faktor-leken tillsammans med detta kort.
- Förstår du hur spelet ska spelas?
- Vilken del av texten skulle må bäst av att expanderas?
- Finns det till och med något ord här och där som kan tas bort, för att ge mer utrymme åt det som behöver expanderas?
Tack på förhand!