[Anatman] Fattar du min korta regeltext?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,532
Location
Göteborg
Så jag har ett spel som heter Anatman. Det handlar om en framtid där teknologin finns som tillåter att redigera informationen i folks hjärnor: minnen, kunskaper, personlighet, etc. Eftersom det är kortbaserat tänkte jag att det vore fräckt att få med reglerna på regelkort. Det blir naturligtvis en väldigt komprimerad regeltext. Jag kommer nog att göra en PDF som förklarar mer i detalj, men det vore coolt om en van (indie-)rollspelare kunde läsa sammanfattningen och fatta tillräckligt för att kunna spela spelet. Problemet är att jag tänkt lägga upp spelet på DriveThruCards i en fin liten kortlåda. Den största kortlådan de har ligger på 120 kort. Och det jag behöver för själva spelet ligger på … 119 kort. Så jag har exakt ett dubbelsidigt kort att få plats med reglerna på. Jag kan maximera arean och minimera textstorleken, men detta gör att jag behöver skriva riktigt koncist.

Nu har jag skrivit en text och fått ned den så jäkla koncist att jag till och med har lite plats över. Så jag skulle vilja ha hjälp med att identifiera de delar av texten som är mest svårförståeliga och som skulle behöva lite mer utläggning. Så, tänk dig att du har ett gäng olika korttyper framför dig:
  • Fyra kort med olika teman. Varje tema har ett namn och en bild på ena sidan, och en liten förklaring på den andra.
  • Fyra högar av kort där det står "LOCUS" på baksidan tillsammans med en bild, som motsvarar någon av de fyra tema-bilderna. På andra sidan står saker som "Ett socialt nätverk där människor delar minnen, erfarenheter och känslor med varandra" och "Ett kloster som söker efter att fullända det mänskliga sinnet".
  • Samma sak igen, fast dessa kort heter "AKTÖR" och har text i stil med "Jag är en upplevare, som gör extrema saker och säljer minnena av dem" och "Jag bygger mitt medvetande av moduler, och plockar ihop det jag behöver för stunden".
  • En lek med "FAKTOR" på baksidan och saker i stil med "Motivation, vilja, desperation" på framsidan.
  • Om man vill kan man också köpa till en kortlek med namn, där varje kort har ett namn på varje sida.
Till sist har vi regelkortet, och där står följande text:

Förberedelser: Välj två teman från de fyra tema-korten som kommer att känneteckna er berättelse. Blanda de två högarna med locus-kort från de teman ni valt, var för sig. Vänd upp två locus-kort från vardera tema. Välj gemensamt två av dessa fyra locus. Blanda ihop aktör-korten för de teman ni valt. Ge varje spelare ett kort och lägg fram två på bordet. Varje spelare väljer antingen att spela den roll hen har på hand, eller lägga ned den på bordet och ta upp en av de andra som ligger där. Alla läser upp sina rollkort. Om ni har Anatmans namnkort, blanda dem och ta varsitt kort. Varje spelare väljer ett av kortets två namn till sin roll. Annars hittar ni på egna namn. Blanda faktor-korten och lägg dem i en hög.
Spel: Turas om att sätta en scen som presenterar er rollperson och spelvärlden. Om det uppstår en konflikt i scenen, se konflikt.
Efter introscenerna, hitta på en tilt: En rollperson tar ett oåterkalleligt beslut, eller något omvälvande händer. Den som har en idé sätter en scen om detta. Sedan sätter ni scener som knyter ihop era trådar och driver berättelsen framåt. När det känns rätt, bygg mot ett naturligt slut och avsluta spelet.
Konflikt: Vem som helst drar ett faktor-kort och ger till någon som inte är inblandad i konflikten. Den som tar emot kortet är ”domare” och avgör vilken sida i konflikten som har övertaget i den kategori kortet visar. Till exempel: ”Utrustning, teknologi, förberedelser”. Domaren avgör vem som har bäst utrustning, har bäst teknologi eller är mest förberedd. Är det svårt att säga, dra ett nytt kort. Domaren beskriver utgången av konflikten. Lägg tillbaka kortet underst i faktor-högen om det inte står ”BLANDA OM LEKEN”. I så fall, blanda om faktor-leken tillsammans med detta kort.
  1. Förstår du hur spelet ska spelas?
  2. Vilken del av texten skulle må bäst av att expanderas?
  3. Finns det till och med något ord här och där som kan tas bort, för att ge mer utrymme åt det som behöver expanderas?
Nu när jag läser texten kan jag se två områden som nog behöver förklaras mer, men jag skulle vilja se vad ni tycker.

Tack på förhand!
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,827
Location
Eskilstuna
Jag tror att det är fullt spelbart för en någorlunda van grupp – och bra som påminnelse för en grupp som har läst på reglerna i en mer utförlig PDF.

Sen har jag ju spelat spelet, så jag kan vara lite färgad.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,669
1. Jo, fast jag tycker settinginfon som du ger ovan också krävs för att förstå helheten.
2. Lägg till den inledande mening om Setting du har ovan.
3. I slutet av Förberedelser skriver du först Aktör- och sedan Rollkort. Man förstår men det gör det lite otydligt. Välj ett uttryck.
Konflikt, kan istället inledas så här: "En spelare som inte deltar i konflikten drar ett faktor-kort." Stryk sedan "emot" i nästa mening, så kapar du 10 ord eller så.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,532
Location
Göteborg
Toppenbra feedback, @Bifur! Tusen tack. Settinginformationen kanske jag har plats att lägga till, men jag tänker att det står på asken som korten ligger i.

Att en person som inte är del i konflikten drar kortet funkar, men jag gillar sttvem som helst kan dra och ge till någon, eftersom:
1. Personer som är part i konflikten har lättare att se att det är en konflikt.
2. Det är ett bra sätt att aktivera passiva spelare. De kommer inte själva att dra kort, men man kan fånga in deras uppmärksamhet lite genom att ge dem ett kort of säga ”Tolka!”
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Har ju inte spelat spelet. Men inget problem att tolka något av det. Men det är lätt att säga innan en sitter där och ska spela det. :)

Men, finns det dessutom regler som en PDF så finns det ju någonstans att vända sig. Np.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Jag tycker allt är förståeligt. Själva spelet är otydligt om vart man ska driva, men jag får en känsla av vartåt det lutar. Jag trodde att varje roll skulle ha en tilt-scen men förstod att det endast var en sådant scen för en rollperson.

Ändringar i rött nedan med förklaringar till vissa förändringar med noter.

Förberedelser: Blanda faktor-leken och lägg dem i en hög (1). Välj två av de fyra tema-korten som kommer att känneteckna er berättelse (2). Dra slumpvist fyra kort från locus-lekarna, två från varje valt tema, och välj tillsammans gemensamt två kort av dessa (3). Blanda ihop aktör-korten för de aktuella teman. Ge varje spelare ett kort och lägg fram två på bordet. Varje spelare väljer antingen att spela den roll hen har på hand, eller lägga ned den på bordet och ta upp en av de andra som ligger där. Alla läser upp sina valda aktör-kort (4). Namnge aktörerna (5). Om ni har Anatmans namnkort, blanda dem, ta varsitt kort och välj ett av kortets två namn till rollen.​
Spel: Turas om att sätta en introduktionsscen var som presenterar er rollperson och spelvärlden. Efter introscenerna, hitta på en tilt: en rollperson tar ett oåterkalleligt beslut eller något omvälvande händer. Den som har en idé sätter en scen om detta. Sedan sätter ni scener som knyter ihop era trådar och driver berättelsen framåt. När det känns rätt, bygg mot ett naturligt slut och avsluta spelet.​
Konflikt: Det kan uppstå konflikter i scener (6). Vem som helst drar ett faktor-kort och ger till någon som inte är inblandad i konflikten. Den personen blir ”domare” och avgör vilken sida i konflikten som har övertaget i en av de kategorier kortet visar (7). Exempel: ”Utrustning, teknologi, förberedelser”. Domaren avgör vem som har bäst utrustning, har bäst teknologi eller är mest förberedd. Är det svårt att säga, dra ett nytt kort. Domaren beskriver utgången av konflikten. Har kortet "BLANDA OM LEKEN" ska faktor-leken blandas om tillsammans med kortet. Annars, lägg kortet underst i faktor-leken (8).​

(1) Meningen kändes avsnoppad när den var sist i stycken, särskilt när du spenderade så mycket utrymme för att förklara Anatnamnen, så jag lade den först istället.
(2) Rätt uppenbart att det kännetecknar berättelsen när det heter "tema-kort".
(3) Det blev svårt att förstå när du hade en och samma handling i två olika meningar (dels blanda och dels välja av dessa).
(4) Förtydling, att de bara ska läsa sina valda kort.
(5) Det var väldigt långt för att läsa, bara för instruktionen att namnge rollerna.
(6) Orelevant att ha denna mening i Spel-avsnittet.
(7) Förtydligande.
(8) Var konstigt att läsa huvudregel sist i instruktionen.

---

Jag skulle satsa på att använda mig mer av styckesindelning, så att det blir enklare att läsa. Använd utrymmet till det istället för att försöka lägga in mer text. Koncentrera dig bara på strukturen av spelet i sammanfattningen.

Jag ändrade i texten för att ta bort "ni", dels för att det skapar distans till läsaren men också för att det är bättre när man läser kortet högt för de andra deltagarna.

Jag tycker "deltagare" är bättre att använda än "spelare", då den senare brukar användas när det finns en spelledare. Jag ändrade inte i texten.

Jag skulle döpa "aktör-kort" till "roll-kort", om du vill använda roll i texten. Annars, använd "aktör" konsekvent. Jag ändrade inte i texten, annat än ändrade "rollperson" till "roll".

Jag bytte från "hög" till "lek" för att vara mer konsekvent.
 
Last edited:

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Jag tror att jag hade kunnat spela det här utifrån regeltexten och med korten framför mig. (Sedan hade jag säkert läst igenom PDF:en ändå).

Med tanke på att du har begränsat med utrymme skulle jag nog försöka banta regeltexten ytterligare.

Förberedelser: Välj två teman från de fyra tema-korten som kommer att känneteckna er berättelse ska känneteckna berättelsen. Blanda de två högarna med locus-kort från de teman ni valt, var för sig. Vänd upp två locus-kort från vardera tema. Välj gemensamt två av dessa fyra locus. Blanda ihop aktör-korten för de teman ni valt. Ge varje spelare får ett kort och lägg fram två läggs på bordet. Varje spelare väljer antingen att spela den roll hen har på hand, eller byta den mot en från bordet lägga ned den på bordet och ta upp en av de andra som ligger där. Alla läser upp sina rollkort. Om ni har Anatmans namnkort, blanda dem och ta varsitt kort. Varje spelare väljer ett av kortets två namn till sin roll. Annars hittar ni på egna namn. (Instruktionen om namnkort kan väl vara i namnkortleken?) Blanda faktor-korten och lägg dem i en hög.
Spel: Turas om att sätta en scen som presenterar er rollperson och spelvärlden. Om det uppstår en konflikt i scenen, se konflikt.
Efter introscenerna, hitta på en tilt: En rollperson tar ett oåterkalleligt beslut, eller något omvälvande händer. Den som har en idé sätter en scen om detta. Sedan sätter ni scener som knyter ihop era trådar och driver berättelsen framåt. När det känns rätt, bygg mot ett naturligt slut och avsluta spelet.
Konflikt: Vem som helst drar ett faktor-kort och ger till någon som inte är inblandad i konflikten. Den som tar emot kortet är ”domare” och avgör vilken sida i konflikten som har övertaget i den kategori kortet visar. Till exempel: ”Utrustning, teknologi, förberedelser”. Domaren avgör vem som har bäst utrustning, har bäst teknologi eller är mest förberedd. Är det svårt att säga, dra ett nytt kort. Domaren beskriver utgången av konflikten. Lägg tillbaka kortet underst i faktor-högen om det inte står ”BLANDA OM LEKEN”. I så fall, blanda om faktor-leken tillsammans med detta kort.

Detta blir alltså:
Förberedelser: Välj två teman från de fyra tema-korten som ska känneteckna berättelsen. Blanda de två högarna med locus-kort från de teman ni valt. Vänd upp två locus-kort från vardera tema. Välj två. Blanda ihop aktör-korten för de teman ni valt. Varje spelare får ett kort och två läggs på bordet. Varje spelare väljer antingen att spela den roll hen har på hand, eller byta den mot en från bordet. Alla läser upp sina rollkort. Blanda faktor-korten och lägg dem i en hög.
Spel: Turas om att sätta en scen som presenterar er rollperson och spelvärlden. Om det uppstår en konflikt i scenen, se konflikt.
Efter introscenerna, hitta på en tilt: En rollperson tar ett oåterkalleligt beslut, eller något omvälvande händer. Den som har en idé sätter en scen om detta. Sedan sätter ni scener som knyter ihop era trådar och driver berättelsen framåt. Bygg mot ett naturligt slut och avsluta spelet.
Konflikt: Vem som helst drar ett faktor-kort och ger till någon som inte är inblandad i konflikten. Den som tar emot kortet är ”domare” och avgör vilken sida i konflikten som har övertaget i den kategori kortet visar. Är det svårt att säga, dra ett nytt kort. Domaren beskriver utgången av konflikten. Lägg tillbaka kortet underst i faktor-högen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,532
Location
Göteborg
Baserat på er feedback och lite egna tankar ser nu texten ut såhär:

Förberedelser: Blanda faktor-korten och lägg dem i en hög. Välj två teman från de fyra tema-korten som ska känneteckna berättelsen. Blanda separat de två lekarna med locus-kort från de teman ni valt. Vänd upp två locus-kort från vardera tema. Välj två av dessa. Blanda ihop roll-korten för de teman ni valt. Varje deltagare får ett varsitt kort och två kort läggs ut på bordet. Varje deltagare i tur och ordning väljer att antingen spela den roll hen har på hand, eller byta den mot en från bordet. Alla läser sedan upp sina valda roll-kort.
Spel: Turas om att sätta en introduktionsscen som presenterar er roll. Gör dessa scener korta och passa på att visa upp spelvärlden. Hämta även inspiration av locus-korten ni valt.
Efter introscenerna, hitta på en tilt: En roll tar ett oåterkalleligt beslut, eller något omvälvande händer. Tilten blir drivkraft och huvudspår för er berättelse. Den som har en idé om en tilt sätter en scen om detta; alternativt kan ni diskutera fram något gemensamt. Sätt därefter scener som knyter ihop era trådar och driver berättelsen framåt. Eskalera, bygg mot ett naturligt slut och avsluta spelet.
Diskussioner: Pausa spelet när det behövs och diskutera hur saker (teknologi, samhälle, kultur) fungerar i er spelvärld. Att fundera, spekulera och bygga ut om världen är en del av spelet.
Konflikt: Vid konflikt kan vem som helst dra ett faktor-kort och ger till någon som inte är inblandad i konflikten. Den personen blir ”domare” och avgör vilken sida i konflikten som har övertaget i den kategori kortet visar. Är det svårt att säga, dra ett nytt kort. Domaren beskriver utgången av konflikten. Lägg tillbaka kortet underst i faktor-leken, om det inte står att leken ska blandas om.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,532
Location
Göteborg
Efter introscenerna, hitta på en tilt: En roll tar ett oåterkalleligt beslut, eller något omvälvande händer.
Den här meningen låter inte så bra.

Efter introscenerna, hitta på en tilt: en omvälvande händelse eller en rolls oåterkalleliga beslut.

Kanske?
 
Top