Hmm. Oväntat. Du känner säkert en nekromantiker.Deal!
Hmm. Oväntat. Du känner säkert en nekromantiker.Deal!
Den är vad jag förstått generellt väldigt blygsam. Över lång tid hoppas man sälja lika mycket som under crowdfundern. Det vore förstås intressant att veta hur många svenska ex som tryckts av varje spel, dvs vilka beräkningar spelskaparna gjorde, och hur/om dessa kalkyler förändrats över tid.Hade varit väldigt intressant att få lite insyn i sälj efter KS. I butik.
Jag är inte alls förvånad över det. Sagospelet är starkt inriktat på barn som målgrupp och har ingen flashig concept art eller iögonfallande estetisk vision. Utan frid tror jag tvärtom dessvärre var en något illa hanterad crowdfunder, tex att den saknade video, som kunde ha gjort betydligt bättre ifrån sig om man ansträngt sig mer för att bygga buzz kring spelet. Scenariona har ju till exempel fått väldigt goda vitsord.Tillagt!
Håller med om att det är överraskande att Utan frid har lika många finansiärer som Sagospelet Rymd. Skräck är i och för sig generellt mer populärt än science fiction men Sagospelet är ändå ett etablerat varumärke och till Rymd har de även knutit två inte helt okända spelvärldar.
Mest en ursäkt använda mitt nya favorituttryck; Mess of pottage. (Googla, det är bildande)Hmm. Oväntat. Du känner säkert en nekromantiker.
Menar du att barn, eller kanske snarare barnens föräldrar, inte köper rollspel i någon större utsträckning? Jag har tvärt om fått intrycket att det är ganska vanligt att föräldrar vill ha spel just för att spela med sina barn (vilket också är bakgrunden till Sagospelet). Sedan kan jag inte minnas att Utan frid har några särskilt spännande bilder så på den punkten tycker jag att de båda spelen är likvärdiga.Jag är inte alls förvånad över det. Sagospelet är starkt inriktat på barn som målgrupp och har ingen flashig concept art eller iögonfallande estetisk vision. Utan frid tror jag tvärtom dessvärre var en något illa hanterad crowdfunder, tex att den saknade video, som kunde ha gjort betydligt bättre ifrån sig om man ansträngt sig mer för att bygga buzz kring spelet. Scenariona har ju till exempel fått väldigt goda vitsord.
Det jag tänkte mest på är att Kickstartern mer eller mindre saknade stretchgoals. Det fanns liksom inget att "kämpa för". Ungefär samma sak gällde ett annat spel jag backade nyligen (Wanderhome) som mer eller mindre skrev att ju mer pengar vi får in desto mer kommer vi kunna betala våra illustratörer, vilket i sig en fin gest, men det hjälper nog inte om man är ute efter ett högt resultat av backare/funding.Jag är inte alls förvånad över det. Sagospelet är starkt inriktat på barn som målgrupp och har ingen flashig concept art eller iögonfallande estetisk vision. Utan frid tror jag tvärtom dessvärre var en något illa hanterad crowdfunder, tex att den saknade video, som kunde ha gjort betydligt bättre ifrån sig om man ansträngt sig mer för att bygga buzz kring spelet. Scenariona har ju till exempel fått väldigt goda vitsord.
Såhär några veckor efter släpp verkar det som att intresset mycket riktigt är större än vad som gick att utläsa av antalet backers. Spelet spelas redan av flera grupper, vilket är glädjande. Man vet ju liksom inte riktigt hur ens skapelse ska tas emot.Ja, så var det alldeles säkert. Vi hade ingen fanbase och kom lite senare till festen. Dock gissar jag att det kommer ändras. Vi är ingen billig retroklon och får rätt många förfrågningar kring late pledge.
Men det visste vi, och vår strategi är lite mer långsiktig.
Ligger väl lagom i linje med idiotin att typ DnD har 90% (eller vad fan för bizarr siffra det är) av marknaden. Så av alla Sveriges säkert femsiffrigt antal rollspelare är det väl runt 1-2000 som skulle kunna tänkas stötta andra spel på kickstarter. Sen minskar ju siffran drastiskt med hänsyn till avsaknad av retro, IP, tidigare publik etc. Tror det nästa vi kan göra för rollspelssverige är att få folk att fatta att DnD inte är synonymt med rollspel, att det finns andra spel som är bättre och att svenska spel är värda att stötta.Jag är lite överraskad över hur liten hobbyn ändå är. Inte kan det finnas bara runt 250 samlare heller?
Självberöm är absolut tillåtet, särskilt relevant sådan, som den du utövar.Ja, lite självberöm men också en analys som säkert intresserar folk som läser den här tråden.
Klart det finns fler köpare än aktiva crowdfundare...250 samlare är nog i underkant.Jag är lite överraskad över hur liten hobbyn ändå är. Inte kan det finnas bara runt 250 samlare heller?
D&D är störst globalt men det tycks finnas flera spel som är större i ett enskilt land, typ som att nog både DoD och Eon vid någon tidpunkt var större. I Tyskland säljer det inhemska Svarta Ögat bättre.Ligger väl lagom i linje med idiotin att typ DnD har 90% (eller vad fan för bizarr siffra det är) av marknaden. Så av alla Sveriges säkert femsiffrigt antal rollspelare är det väl runt 1-2000 som skulle kunna tänkas stötta andra spel på kickstarter. Sen minskar ju siffran drastiskt med hänsyn till avsaknad av retro, IP, tidigare publik etc. Tror det nästa vi kan göra för rollspelssverige är att få folk att fatta att DnD inte är synonymt med rollspel, att det finns andra spel som är bättre och att svenska spel är värda att stötta.
Jag var egentligen riktigt sugen på att backa den, men priset var för högt för mig. Var det 350 för en pdf? Det är nog vad jag skulle vilja betala för en bok.Det förvånar mig att den svenska utgåvan av Apocalypse World inte lockade mer än 95 finansiärer vilket ledde till att Skepnad Studios avbröt kickstartern i förtid. Nog hade jag trott att ett så pass välkänt spel skulle locka fler finansiärer. Å andra sidan verkar PbtA-hacken ofta mer populära än AW som många sannolikt också redan har i sina bokhyllor.
Precis som du skriver tror jag att de flesta som är intresserade av AW redan har den engelska versionen hemma (Fortfarande det bästa pbta spelet skall tilläggas, vi får köra det tillsammans i gruppen någon gång). Dessutom är det en bok som jag vet är helt hopplös att översätta till svenska på ett bra sätt. Jag var för ett par år sedan inblandad i att korrläsa en översättning (kan ha varit till denna utgåva, ingen aning) och språket blev helt enkelt inte bra.Det förvånar mig att den svenska utgåvan av Apocalypse World inte lockade mer än 95 finansiärer vilket ledde till att Skepnad Studios avbröt kickstartern i förtid. Nog hade jag trott att ett så pass välkänt spel skulle locka fler finansiärer. Å andra sidan verkar PbtA-hacken ofta mer populära än AW som många sannolikt också redan har i sina bokhyllor.
Nu när den här tråden ändå vaknat tänkte jag passa på att kommentera det här även om det inte handlar om AW. Anledningen till att det är så lätt att betrakta spelets KS som dess främsta framgång är ju framförallt att de siffrorna är offentliga. Eftersom vi inte har någon aning om hur mycket olika rollspel säljer efter detta, och många företag av förklarliga skäl inte heller vill dela med sig av såna siffror, så blir det här den enda tydliga siffran vi har att gå på. Och då är det nog rätt naturligt att det blir vad man går på.Ja, lite självberöm men också en analys som säkert intresserar folk som läser den här tråden. Och hur lätt det är att betrakta spelets KS som dess främsta framgång.
ouch, jämföra AW med mutant? HelgerånAW på svenska verkar lite redundant. Vill man spela Apokalyps på svenska har vi ju Mutant (i valfri variant)
Om jag räknat rätt, så backat 2 (borde vara 3, varav 1 inte på ursprungliga kickstartern, utan som addon på uppföljaren "Ur varselklotet", men såg inte uppföljaren i listan), köpt 6 i butik. Av de som köpts spelat 1.Nu fick du mig att räkna också....
Jag har backat 23 ur listan, köpt 2 till i butik.