Mogger
Hipsteranka
Haltar inte den här liknelsen något? Alltså, när produkten är klar så är den slimmad och trimmad och i skaparteamets ögon så bra den kan vara. Förhoppningsvis har utomstående granskat och man vet vid släpp att de tilltänkta användarna kommer uppskatta produkten och använda den på det sätt den är tänkt att användas.Jag vill inte förstöra tråden om olika upplagor av samma spel med den här frågan, så jag startar en ny tråd.
Här är ett fint citat: "The engineer knows he has achieved perfection, not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away."
Rollspel tenderar att bli tjockare, och tjockare. Om ett spel kommer i en nyversion är det nästan garanterat tjockare än den tidigare versionen.
Så nu undrar jag: Har det någon gång hänt att version två varit kortare än version ett? Har någon spelskapare valt att trimma bort onödigt dökött för att skapa den kortaste och tajtaste möjliga versionen av spelet, istället för att fylla på med mer regler, mer färdigheter etc.?
Nu vet jag att det inte ser ut så i verkligheten (Design of Everyday Things är en bra källa) och som exempel läste jag att ett stort bilföretag plockade bort ca 50 funktioner från sin senaste bil då ingen varken använde dem eller märkte att de var borta.
Men, att behöva slimma sitt spel efter släpp, är inte det bara dålig speldesign? Errata är ju en grej, men i processen när man skapar spel bör man naturligtvis gallra rätt hårt.