Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag önskar att spelskapare överlag var bättre på att förklara vad poängen är ibland. Vad tanken med olika grejer är. Hur de tänkt sig att man ska spela. Åh, sure, ofta finns det något kort kapitel om hur de tänker sig att rollspel funkar, men jag pratar om detaljer här.
Jag slogs av det alldeles nyss när jag läste lite i DND5th, att de är jäkligt dåliga på att bara förklara vad varje klass gör. Sure, de beskriver alla specialförmågor väldigt ingående. De har lång raddor med rent fluff. Men om jag varit en ny spelare hade jag ju bara velat ha en kort, rakt på sak beskrivning av varför man ska välja de olika klasserna och lite tips på hur de är tänkta att spelas.
Typ...
Barbar: du är svår att träffa även fast du inte har rustning. Du slåss med enkla vapen och dishar ut mycket skada.
Sorcerer: du får tillgång till besvärjelser, men behöver inte hålla på med lika mycket bokföring som en wizard.
DnD är bara ett exempel. Och för just det spelet finns det ju så sjukt mycket hjälp och resurser online att få. Men det här gäller massa andra spel också.
Ta svärdets sång exempelvis. Jag ser återkommande klagomål från folk som tycker magiker är dåliga i det spelet för att många besvärjelser inte funkar på monster, och att de inte kan kasta hur många besvärjelser, och säger att det inte finns någon poäng att spela något annat än krigare. Och om man tänker sig att spelet ska funka som exempelvis DnD så kan jag verkligen förstå den känslan!
Men SS är inte DND. Och det blir snart ganska uppenbart tycker jag om man sätter sig ner och läser igenom reglerna och funderar lite på vad de olika mekanikerna som finns faktiskt resulterar i. Men om fem pers sätter för att göra karaktärer för första gången, och bara har en eller två böcker att dela på så är det ju inte så jäkla uppenbart alla gånger.
Det hade varit jäkligt praktiskt om det stått en liten fotnot eller något som sa något i still med "tänk på att du inte kommer kunna förlita dig på din magi i varje situation. Se till att du har andra sätt att bidra på."
Och svärdets sång är också bara ett exempel så klart, det här är något jag tycker är ganska genomgående för de flesta rollspel jag läser.
Och jag snackar inte utförliga komentatorspår här. Jag fattar att om en spelskapare skulle förklara alla tankar bakom sitt spel skulle det krävs en hel extra bok =D
Men släng in lite fotnötter här och var för fanken! Typ "Magi är tänkt att användas väldigt sparsamt och sällan" och "Som wizard tål du inte så mycket skada, försök undvika att bli en måltavla."
Förlåt för midnattsraljerandet =)
Jag slogs av det alldeles nyss när jag läste lite i DND5th, att de är jäkligt dåliga på att bara förklara vad varje klass gör. Sure, de beskriver alla specialförmågor väldigt ingående. De har lång raddor med rent fluff. Men om jag varit en ny spelare hade jag ju bara velat ha en kort, rakt på sak beskrivning av varför man ska välja de olika klasserna och lite tips på hur de är tänkta att spelas.
Typ...
Barbar: du är svår att träffa även fast du inte har rustning. Du slåss med enkla vapen och dishar ut mycket skada.
Sorcerer: du får tillgång till besvärjelser, men behöver inte hålla på med lika mycket bokföring som en wizard.
DnD är bara ett exempel. Och för just det spelet finns det ju så sjukt mycket hjälp och resurser online att få. Men det här gäller massa andra spel också.
Ta svärdets sång exempelvis. Jag ser återkommande klagomål från folk som tycker magiker är dåliga i det spelet för att många besvärjelser inte funkar på monster, och att de inte kan kasta hur många besvärjelser, och säger att det inte finns någon poäng att spela något annat än krigare. Och om man tänker sig att spelet ska funka som exempelvis DnD så kan jag verkligen förstå den känslan!
Men SS är inte DND. Och det blir snart ganska uppenbart tycker jag om man sätter sig ner och läser igenom reglerna och funderar lite på vad de olika mekanikerna som finns faktiskt resulterar i. Men om fem pers sätter för att göra karaktärer för första gången, och bara har en eller två böcker att dela på så är det ju inte så jäkla uppenbart alla gånger.
Det hade varit jäkligt praktiskt om det stått en liten fotnot eller något som sa något i still med "tänk på att du inte kommer kunna förlita dig på din magi i varje situation. Se till att du har andra sätt att bidra på."
Och svärdets sång är också bara ett exempel så klart, det här är något jag tycker är ganska genomgående för de flesta rollspel jag läser.
Och jag snackar inte utförliga komentatorspår här. Jag fattar att om en spelskapare skulle förklara alla tankar bakom sitt spel skulle det krävs en hel extra bok =D
Men släng in lite fotnötter här och var för fanken! Typ "Magi är tänkt att användas väldigt sparsamt och sällan" och "Som wizard tål du inte så mycket skada, försök undvika att bli en måltavla."
Förlåt för midnattsraljerandet =)