Mängden förberedelse varierar ganska mycket hos mig.
För ett färdigt äventyr så tar det ju en tid att läsa in den, och om det är ett nytt eller sällan spelat spel så kan jag behöva läsa på reglerna igen. Jag brukar inte känna att jag behöver göra mycket för att anpassa äventyren för mina spelare, eller för kampanjen. Innan spelmöten brukar jag läsa om det jag tror kommer avhandlas under spelmötet. För ett 32-sidigt AD&D-äventyr så blir den totala prepptiden för mig kanske 10 timmar och 25 speltimmar.
När jag gör egna saker är det ganska extrem skillnad. I en del kampanjer har jag gjort en hel del förberedelser innan, kanske 40-50 timmar, och i början 1-2 timmar mellan varje spelmöte men sen kan man komma till ett stadie där rp driver handlingen och jag inte behöver göra nån förberedelse alls för det mesta.
För kampanjen som jag skriver om i min tråd jag gör en kampanj, så har jag spenderat 200 timmar i en månads tid innan första spelmötet, men där ingick att återläsa reglerna för D&D 5E, skapa en värld och skapa två äventyr parallellt. Äventyrsdelen har tagit ungefär 20 timmar, kommer kanske ta 20 timmar till för 40 speltimmar, men då har jag både skrivit, antecknat och ritat för min användning, och skrivit för publikation och användning av andra spelledare. Den senare delen har tagit runt 8 timmar. Regler, nya världsspecifika klasser och sånt har tagit kanske 30 timmar, så ungefär 150 timmar har gått åt att skapa världen som också skrivs för publicering för mig och mina spelare samt för användning av andra spelare och spelledare. Ungefär 30 timmar är bilder och kartor. Hade jag gjort allt enbart för mig och min spelgrupp så går tiden från 200 timmar ner till 170.
Kampanjen ska bestå av tre äventyr och jag ska fixa fler bilder och kartor, fixa bakgrundsljud till ett av äventyren så allt som allt gissar jag på 230 prepptimmar för 115 speltimmar för min grupp, med 280 timmar totalt med fixandet så materialet går att använda av andra.
En liknande mängd förberedelser gick till min förra 5E-kampanj, som bara var värld och kampanjförberedelser och den mynnade ut i 176,5 speltimmar.
De två kampanjerna är dock väldigt olika i sitt upplägg. Den övre är 6 grottkräl, och den undre hade med 1 grotta enbart för att ha en grotta då den i övrigt handlade om att kontra olika organisationer och nationers politiska och militära ambitioner och få tag på delar till en artefakt för att hålla den ur händerna på en av organisationerna. Den övre har flera traditionella strider medan den andra enbart var tänkt att ha de viktiga striderna i spel, och spola förbi resten. Fokuset skulle vara nästan enbart på interaktion med slp, mysterier och detektivarbete. Mer stridande lades till på spelarnas begäran efter vi hade en diskussion för att kolla av vad folk gillade och ogillade hittills.
Min första 3.0-3-5-kampanj skulle jag gissa landade på kanske 300 timmar prepp och 747 speltimmar och var en megadungeon där jag förberedde några grottnivåer i taget och idén bara var att rp skulle stöta på alla monster i Monster Manual, få alla skatter i Dungeon Master Guide och komma upp till level 20. Där använde jag ganska många andragjorda kartor, men den stora preppen var att placera monster och plugga in deras förmågor, det var nog över 200 timmar det.