Tur att vi alla är så olika. Det här hade varit en total dealbreaker för mig. Jag hade nog inte spelat mer om jag upplevde att spelledaren godtyckligt ibland dödar rollpersonerna och ibland låter den leva.
Om jag vore inbjuden att spela med er, efter era regler, så skulle jag respektfullt respektera dem. Och det du nedlåtande kallar
godtyckligt är ett övervägande - ofta det mindre dåliga av olika dåliga alternativ.
Här är det kompletta avsnittet från AD&D 1e DMG p110, Gary Gygax:
In many situations it is correct and fun to have the players dice such things as
melee hits or saving throws. However, it is your right to control the dice at any
time and to roll dice for the players. You might wish to do this to keep them
from knowing some specific fact. You also might wish to give them an edge in
finding a particular clue, e.g. a secret door that leads to a complex of monsters
and treasures that will be especially entertaining. You do have every right to
overrule the dice at any time if there is a particular course of events that you
would like to have occur. In making such a decision you should never seriously
harm the party or a non-player character with your actions. “ALWAYS GIVE A
MONSTER AN EVEN BREAK!”
Examples of dice rolls which should always be made secretly are: listening,
hiding in shadows, detecting traps, moving silently, finding secret doors, monster
saving throws, and attacks made upon the party without their possible
knowledge.
There will be times in which the rules do not cover a specific action that a
player will attempt. In such situations, instead of being forced to make a
decision, take the option to allow the dice to control the situation. This can be
done by assigning a reasonable probability to an event and then letting the
player dice to see if he or she can make that percentage. You can weigh the
dice in any way so as to give the advantage to either the player or the non-
player character, whichever seems more correct and logical to you while being
fair to both sides.
Now and then a player will die through no fault of his own. He or she will have
done everything correctly, taken every reasonable precaution, but still the
freakish roll of the dice will kill the character. In the long run you should let such
things pass as the players will kill more than one opponent with their own
freakish rolls at some later time. Yet you do have the right to arbitrate the
situation. You can rule that the player, instead of dying, is knocked unconscious,
loses a limb, is blinded in one eye or invoke any reasonably severe penalty that
still takes into account what the monster has done. It is very demoralizing to the
players to lose a cared-for-player character when they have played well. When
they have done something stupid or have not taken precautions, then let the
dice fall where they may! Again, if you have available ample means of raising
characters from the dead, even death is not too severe; remember, however, the
constitution-based limit to resurrections. Yet one die roll that you should NEVER
tamper with is the SYSTEM SHOCK ROLL to be raised from the dead. If a
character fails that roll, which he or she should make him or herself, he or she
is FOREVER DEAD. There MUST be some final death or immortality will take
over and again the game will become boring because the player characters will
have 9+ lives each!
Det betyder inte att Gygax har rätt. Men jag tycker fortfarande att det är onödigt och tråkigt att en del av er uttrycker er så kategoriskt om vad som uppenbart bara är olika traditioner. Många spelar och ha kul i den traditionen som inte är er. Kanske är de rent av många fler än ni är.
Hur som helst så körde jag en
Funnel (DCC för att alla spelare gör ett flertal level-0-karaktärer, som sedan dör för att glömmas bort, och i bästa fall överlever några karaktärer som blir level-1 och som man spelar vidare med). I DCC-tradition och efter att ha läst denna tråden slog jag alla slag öppna den spelkvällen. Däremot var jag inte opartisk alls, jag kastade mer skit på rollfigurerna tills varje spelare bara hade en överlevare. Vi hade jätteroligt och alla är nöjda med sin rollfigur som "kom till" på detta sätt.
Så jag ska prova att slå öppna slag nästa gång vi spelar också.
Framför allt ska jag slå öppet
- monstrens initiativslag
- monstrens attackslag
- monstrens skadeslag
Jag överväger också att slå öppet (om det inte är finns en stark logik i att bestämma det på annat sätt):
- moralslag
- reaktionsslag
- vem av spelarna som blir anfallna
Övriga slag, överväger jag att slå dolt:
- vandrande monster, antal monster
- monstrens HP
- sådant som inte spelarna kan veta (lönndörrar, fällor)
Jag överväger också - jag ser detta som att min grupp provar öppna tärningsslag - att som har föreslagits någonstans i tråden låta spelarna själva ha möjlighet att avgöra om deras karaktärer faktiskt dör. I ett spel som DCC där skador normalt bara är HP som går mot 0 är det inga problem (att de blir medvetslösna och tillfångatagna, ev med permanenta men).
Så, ni som har gått från ett mer "anpassande" SL-skap till att mer fungera som "domare" - vad har ni för erfarenheter och konstruktiva tips?