Lupus Maximus
Tekniker
Jag har mer och mer börjat ogilla där man "köper och säljer" för och nackdelar vid rollspelsskapandet för poäng. Det blir mer ett sidospel av "hur kan jag få så mycket poäng som möjligt, för så lite konsekvens som möjligt".
Men då det kommer till att definiera upp personlighetsdrag osv innan spel eller inte så ser jag det till stor del bero på spelstil.
I ett o förväg skapat linjärt äventyr så kan det krocka. Då är det en fördel att inte ha några allvarligare drivkrafter genererade innan. När frågan om varför man skall göra X, så kan man hitta på lämplig drivkraft då.
Sandboxande å andra sidan har en förmåga att falla platt om rollpersonen inte har ett momentum in i settingen. Det momentumet kommer från att ha skapat just de sakerna innan. Antingen under rollpersonsskapandet, eller att man spelar lite linjära uppdrag i settingen innan spelarna blir släppta fria (sett många online förespråka den metoden, men tycker själv inte om den för det kräver att spelgruppen uppskattar båda spelstilarna och vill switcha).
Men då det kommer till att definiera upp personlighetsdrag osv innan spel eller inte så ser jag det till stor del bero på spelstil.
I ett o förväg skapat linjärt äventyr så kan det krocka. Då är det en fördel att inte ha några allvarligare drivkrafter genererade innan. När frågan om varför man skall göra X, så kan man hitta på lämplig drivkraft då.
Sandboxande å andra sidan har en förmåga att falla platt om rollpersonen inte har ett momentum in i settingen. Det momentumet kommer från att ha skapat just de sakerna innan. Antingen under rollpersonsskapandet, eller att man spelar lite linjära uppdrag i settingen innan spelarna blir släppta fria (sett många online förespråka den metoden, men tycker själv inte om den för det kräver att spelgruppen uppskattar båda spelstilarna och vill switcha).