Om man får blåsa in sin egen trumpet så kan jag ju tipsa om Barnaröster:
Läs recensioner (och spoilers) av Utan frid
www.utanfrid.se
Om inte annat så finns det en autentisk karta över mentalsjukhuset i Brattby
Detta låter ju intressant. Det måste jag kolla på.
Mina förslag till idéer för ett mentalsjukhus är ganska bristfälligt. Allting har ju redan gjorts vilket medför att jag sågar alla mina initiala idéer (tex torterade barn, ouppklarade försvinnanden, ekande skratt och avlägsna röster från tidigare patienter, en administratör som använder platsen för sina egna begär osv). Men om det är den typen av äventyr du vill spela så skall jag försöka vara behjälplig.
Klassikern. Ett klyschigt förslag:
Platsen har tidigare använts för sjuka experiment på barn i ett försök att bota mentala sjukdomar. Experimenten gick ut på att utsätta barnen för isolering och mörker (instängda i ett kolsvart rum). Detta gjorde såklart att barnen mådde sämre vilket ledde till att de blev mer utåtagerande. Detta sågs som ett framsteg då man ansåg att sjukdomen började visualiseras och kunde således enklare botas. I nästa fas försökte man med fysisk smärta i form av avlägsnande av hud, naglar och tänder. Detta för att endast smärta i sin renaste form kunde döda sjukdomen eller "demonen" som bodde i deras själar. Barnen överlevde sällan processen och myndigheten stängde tillslut ned avdelningen.
Denna avdelning finns dock kvar, bakom en falsk vägg i källaren. Från samma källare vittnar många i personalen att de ibland hör barnskrik och obehagliga röster som samtalar.
Här kan man ju sedan virka in valfria händelser. Antingen så är platsen hemsökt av dessa barn som fått sätta livet till. De kanske kidnappar vuxna sjukvårdare och torterar dem nere i mörkret bakom den falska väggen. Kanske ger de sig på andra barn på mentalsjukhuset för att dessa barn skall uppleva samma smärta och sorg som de upplevt. Kanske inträffar endast slumpmässiga olyckor som är svåra att förklara?
Patienter och/eller personal på mentalsjukhuset kan uppvisa symptomen som barnen genomlidit. De drömmer mardrömmar om att vara instängda i ett kallt, kolsvart mörker. Kanske börjar patienterna uppvisa andra symptom på sina mentala sjukdomar och blir mer utåtagerande (våldsamma). En patient eller person ur personalen hittas med en sax i handen på badrummet där hen skär av sin egen hud eller så har hen ryckt bort alla naglar från ena handen.
Rollpersonerna kan drömma om att de tittar i badrumsspegeln och plötsligt börjar de tappa tänder (En vinkning till tandborttagningen på barnen).
En klassiker är kanske att ha en spegel i korridoren där man i mörkret kan skymta barn som står med tandlösa leenden och stirrar längre bort i korridoren. Kanske ligger de fastspända i en säng, har en tvångsjacka på sig, kanske är det någon som blöder igenom sin pyjamas eftersom huden och naglarna är bortskalade.
Om man vill eskalera händelserna och göra det mer blodigt så kanske en hälsena kan skäras av när rollpersonerna står vid en säng (Hello jurkyrkogården). Självklart finner rollpersonerna ingen under sängen.
Rollpersonerna kan hitta en sjuksköterska inlåst i en mörk garderob, likblek och död. Hennes sista ögonblick syns i hennes vita, stelnande ansikte. En blick av vild panik.
Vid närmre undersökning så ser man att någon ristat henne över ryggen och börjat skala bort hennes hud. Trots att kläderna är kvar och intakta.
Jag personligen hade nog kört något där man hittar avlidna, svåridentifierade kroppar på mentalsjukhuset. Samtliga offer har fått ansiktet och fingrarna avrivna. (Om DNA finns, tex i nutid så tar det någon vecka för labbet att få fram svar medan RP undersöker). Man misstänker först de intagna men undrar vilka offren är. (Är de personal, andra intagna.. ingen verkar vara rapporterad försvunnen). Rollpersonerna går igenom processen med att försöka förhöra sinnessjuka människor som vrider och vänder på verklighetsförankringen i sina utsagor. Något som kan få rollpersonerna på villovägar och misstänka andra intaga. Sedan hade jag kanske placerat mer lik i det hemska oanvända pannrummet nere i källaren, kastat anklagelser mot administrationen på mentalsjukhuset och talat om tidigare experiment som utförts på sjukhuset (Vilket endast är osanna rykten). Fått rollpersonerna att jaga spöken för att i ett senare skede visa på att mentalsjukhuset är endast en avdumpningsplats av lik av en seriemördare som inte själv har någon anknytning till mentalsjukhuset. Han har endast lyckats komma över ett av passerkorten och tyckte i sin diaboliska plan att mentalsjukhus-likdumpning var en rolig ide. (Eller så har han en koppling till någon i administrationen och detta är hans plan på hämnd för en tidigare oförrätt. Kanske köpte personalchefen det sista exemplaret av New York Times vid tunnelbanestationen). Äventyret hade senare ändrat form till en deckare där man jagar seriemördaren genom staden och följer de ledtrådar som han placerat ut. För att i slutscenen stå på ett hustak med seriemördaren väljandes mellan två dåliga alternativ (Rädda sonen och låta seriemördaren gå fri, fånga seriemördaren och låta sonen falla handlöst till marken 50 meter ner eller liknande).
Twisten i det hela skulle då vara att rollpersonerna tror att det är ett klassiskt mentalsjukhus-scenario men det tar senare form som en klassiskt kriminaldrama.
Vet inte om det passar ditt skräckäventyr dock. Då hade jag kanske gjort om det till att seriemördaren är medlem i en kult som offrar folk för att tillbedja någon gammal sjöfarargud, Cthulu-style.
Hade det varit KULT; Divinity lost ni spelade så hade jag haft en mörkare och mer vuxen setting.
Jag vet inte om detta gav några idéer. Det kanske endast blev en vägg av text.
Saker att slänga in på ett mentalsjukhus kanske hjälper bättre:
- En gammal grammofonspelare som spelar samma låt dag efter dag (En glad sång från 40-talet som snabbt kommer bli uttjatad och illavarslande)
- En medicintant som ser helvetiskt ond ut, men är egentligen bara bitter. Hon glider runt och ger patienter deras dagliga sprutor utan att säga ett ord.
- Rassliga galler och sprucken färg på väggarna. Sjukhuset lider av en hårt åtstramad budget och håller sakta på att falla samman.
- Slitna rum, blodiga sängkläder, avföring i hinkar. Allt ger ett sunkigt och vanvårdat intryck.
- Vakter som gärna powertrippar på intagna som inte gör som de blir tillsagda, övrig tid spelar vakterna kort och dricker öl i det sunkiga personalrummet.
- En övertrevlig sjukhusdirektör som verkar ha allt att dölja. Med sin vaxade, spetsiga mustasch och sitt tandblekta leende gör han allt för att försöka bli av med rollpersonerna.
- En källare med isoleringsceller för de mest sjuka. De får sällan besök och har utvecklat en närmas djurisk sida. De slänger sig mot dörrarna när de hör personer närma sig.
- Illavarslande ljud på nätterna. Skratt, skrik, gråt ekar långt bort i korridorerna. Någon springer på övervåningen. En dörr slås upp.
- Ett gammalt förvaringsarkiv med tidningsartiklar som vittnar om tidigare vanförhållanden, experiment, mord eller liknande
- En galen person som visar sig berätta sanningar dolda i obskyra gåtor
- En skepnad i nattens mörker som står och stirrar på rollpersonerna. När rollpersonerna undersöker går skepnaden bakom ett hörn och försvinner.
- Mardrömmar, Rollpersonerna börjar få mardrömmar om sjukhuset. De ser sig själva ligga fastspärrade i sängar, inlåsta i madrasserade rum, få utstå elchocker, misshandlas av vakter eller lämnas ensamma i mörkret med endast ljuder från krafsande råttor som sällskap.
- Ett rossligt högtalarsystem som annonserar varje måltid, rast på utegården och läggdags. Samma högtalarsystem kan senare användas för att ge ifrån sig viskande röster, bortglömda klagorop eller för att tilltala rollpersonerna direkt från "andra sidan".
- Glöm inte gallerförsedda fönster som stirrar ut över ett kolsvart, regnigt landskap på utsidan.