Ymir
Liten kantbaron
Om man kollar på topp 100-listan på Piratebay just nu har nästan alla filmer på den otroligt intetsägande namn. Särskilt populärt verkar det vara med ettordskonceptnamn (Tenet, Breach, Fatman, Freaky, Greyhound, Extraction, Greenland, Elf, Red, Vanguard, Insidious, Skylines, Seized, Sputnik), som som bäst ger en mikroskopisk hint om filmens handling. Titlar som dessa är fullkomligt omöjliga att komma ihåg, och när jag i efterhand ser dem på min filmtipset-lista kommer jag ofta inte ens ihåg vad filmerna handlar om. Titlar som "Sputnik" och "Greenland" är extra frustrerande för man har ingen aning om man blir lurad, eller om filmen faktiskt kommer handla om koncepten den utlovar i titeln. Men det finns också på TPBs topp 100 ett brett spektrum av längre titlar, som för det mesta fortfarande varken är evokativa eller ger en meningsfull information om filmen - vi har tex Class Action Park, The Peanut Butter Falcon, Jojo Rabbit, The Doorman, Call Me By Your Name, Ready or Not, Once Upon a Time in Hollywood, 365 Days. Sedan finns en överdrivet pretentiös och ansträngd titel, som aldrig kommer användas i sin helhet, i form av Birds of Prey and the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn, och en serie usla titlar som bara består i huvudpersonens namn, och därför innehåller noll information om man inte är med på referensen (Amelie, Blade II, Matilda, Tesla, John Wick 3).
På hela listan finns bara en handfull titlar jag skulle betrakta som dugliga:
The King of Staten Island - okej, här har vi meningfull info. Filmen handlar på något vis om en kung, förmodligen i abstrakt bemärkelse, och utspelar sig kanske på Staten Island?
Portrait of a Lady on Fire - oh! det här var evokativt? Vad kan det vara för film? Den handlar om ett porträtt, men på vilket sätt är damen i brand? (Disclaimer: jag har sett den).
Sniper - Assassin's End. Okej den är ful, men den berättar åtminstone vad filmen fucking handlar om...
BlacKkKlansman - säger exakt vad den handlar om, och är oförglömlig. Utmärkt titel. (Disclaimer: har sett filmen).
På en lista med 100 hyperpopulära filmer finns alltså bara fyra med bra titlar. What the flying fuck? Romaner har ofta mycket bättre titlar, som tydligt hintar om space and time, eller åtminstone berättelsens innehåll. Eller? Åtminstone om vi tittar på NY Times 2020 bestseller-lista, hittar vi åtskillga romaner med titlar som kanske ofta är kryptiska, men åtminstone evokativa, och betydligt mer minnesvärda än de generiska jävla filmtitlarna: Anxious People, The Midnight Library, A Beautifully Foolish Endeavour, The Book of Longings, The Book of Lost Friends, Coconut Layer Cake Murder, Daddy's Girls, It's Not All Downhill From Here, Home Before Dark, I Would Leave Me If I Could, Leave the World Behind, The Lions of Fifth Avenue, A Long Petal of the Sea, The Lying of Adults, Memories and Misinformation, Mexican Gothic, The Mirror and the Light, och listan fortsätter...
romantitlar är alltså 100 gånger bättre än filmtitlar. Det säger egentligen allting att tidernas kanske bästa titel, "Den vedervärdige mannen från Säffle", i filmversion heter "Mannen på taket". Sure, det är fortfarande bättre än 99% av alla andra filmtitlar, men likförbannat ett nedköp.
Den bästa filmtitlen jag sett på senare år är för övrigt "I Am the Pretty Thing That Lives in the House". Det är förvisso en jävligt svårsmält film, men kudos för en extremt fascinerande titel, som både hintar om filmens handling och genre (gothic horror), och samtidigt innehåller en symbolik som är relevant för ståryn.
Varför är filmtitlar så jävla dåliga?
På hela listan finns bara en handfull titlar jag skulle betrakta som dugliga:
The King of Staten Island - okej, här har vi meningfull info. Filmen handlar på något vis om en kung, förmodligen i abstrakt bemärkelse, och utspelar sig kanske på Staten Island?
Portrait of a Lady on Fire - oh! det här var evokativt? Vad kan det vara för film? Den handlar om ett porträtt, men på vilket sätt är damen i brand? (Disclaimer: jag har sett den).
Sniper - Assassin's End. Okej den är ful, men den berättar åtminstone vad filmen fucking handlar om...
BlacKkKlansman - säger exakt vad den handlar om, och är oförglömlig. Utmärkt titel. (Disclaimer: har sett filmen).
På en lista med 100 hyperpopulära filmer finns alltså bara fyra med bra titlar. What the flying fuck? Romaner har ofta mycket bättre titlar, som tydligt hintar om space and time, eller åtminstone berättelsens innehåll. Eller? Åtminstone om vi tittar på NY Times 2020 bestseller-lista, hittar vi åtskillga romaner med titlar som kanske ofta är kryptiska, men åtminstone evokativa, och betydligt mer minnesvärda än de generiska jävla filmtitlarna: Anxious People, The Midnight Library, A Beautifully Foolish Endeavour, The Book of Longings, The Book of Lost Friends, Coconut Layer Cake Murder, Daddy's Girls, It's Not All Downhill From Here, Home Before Dark, I Would Leave Me If I Could, Leave the World Behind, The Lions of Fifth Avenue, A Long Petal of the Sea, The Lying of Adults, Memories and Misinformation, Mexican Gothic, The Mirror and the Light, och listan fortsätter...
romantitlar är alltså 100 gånger bättre än filmtitlar. Det säger egentligen allting att tidernas kanske bästa titel, "Den vedervärdige mannen från Säffle", i filmversion heter "Mannen på taket". Sure, det är fortfarande bättre än 99% av alla andra filmtitlar, men likförbannat ett nedköp.
Den bästa filmtitlen jag sett på senare år är för övrigt "I Am the Pretty Thing That Lives in the House". Det är förvisso en jävligt svårsmält film, men kudos för en extremt fascinerande titel, som både hintar om filmens handling och genre (gothic horror), och samtidigt innehåller en symbolik som är relevant för ståryn.
Varför är filmtitlar så jävla dåliga?
Last edited: