Dimfrost
Special Circumstances
Jag vill ha en konfliktmekanik som ger fyra utfall: Triumf, Framgång, Nederlag, Katastrof.
Input är ett värde på typ 1-6, eventuellt högre, för varje sida i konflikten. Dessutom möjlighet till övertag/underläge. (Eventuellt multipla sådana, men det är inte avgörande.)
Tidigare har jag haft 2T6 + värde för varje sida, om du vinner med minst 3 så blir det triumf, om du förlorar med minst 3 blir det katastrof. Men det känns så godtyckligt med den här tröskeln på 3.
Min tanke nu är att man slår två tärningar (troligtvis T6, men skulle kunna acceptera T10 eller möjligtvis T12 också) och lägger till egenskapsvärdet på varje. Man får alltså två resultat. Om du har värdet 4 och slår 1 och 5 på dina tärningar blir ditt reultat 5 och 9.
Motståndaren gör samma sak, och sedan jämför ni värden. Den som får högst enskilt resultat vinner. Om båda dina värden är högre än båda motståndarens får du en Triumf, och omvänt. (Om det blir lika tittar man på andra tärningen och det kan då inte bli annat än Framgång/Nederlag, och om även denna är lika blir det något slags standoff.)
Övertag och underläge är att slå fler tärningar och behöva välja de två högsta respektive lägsta.
Frågan är nu: hur krångligt känns detta? Just att slå ett par tärningar och lägga till sitt värde på båda och sedan uppge detta resultat. För omständligt och icke-intuitivt?
Eller, naturligtvis, finns det någon bättre lösning? Jag har övervägt och förkastat ganska många men därmed inte sagt att jag inte kan ha missat något.
Input är ett värde på typ 1-6, eventuellt högre, för varje sida i konflikten. Dessutom möjlighet till övertag/underläge. (Eventuellt multipla sådana, men det är inte avgörande.)
Tidigare har jag haft 2T6 + värde för varje sida, om du vinner med minst 3 så blir det triumf, om du förlorar med minst 3 blir det katastrof. Men det känns så godtyckligt med den här tröskeln på 3.
Min tanke nu är att man slår två tärningar (troligtvis T6, men skulle kunna acceptera T10 eller möjligtvis T12 också) och lägger till egenskapsvärdet på varje. Man får alltså två resultat. Om du har värdet 4 och slår 1 och 5 på dina tärningar blir ditt reultat 5 och 9.
Motståndaren gör samma sak, och sedan jämför ni värden. Den som får högst enskilt resultat vinner. Om båda dina värden är högre än båda motståndarens får du en Triumf, och omvänt. (Om det blir lika tittar man på andra tärningen och det kan då inte bli annat än Framgång/Nederlag, och om även denna är lika blir det något slags standoff.)
Övertag och underläge är att slå fler tärningar och behöva välja de två högsta respektive lägsta.
Frågan är nu: hur krångligt känns detta? Just att slå ett par tärningar och lägga till sitt värde på båda och sedan uppge detta resultat. För omständligt och icke-intuitivt?
Eller, naturligtvis, finns det någon bättre lösning? Jag har övervägt och förkastat ganska många men därmed inte sagt att jag inte kan ha missat något.